Vart får man parkera?

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Kawazuki ZX9R
Vart får man parkera sin MC i stad och på torg?
Är det OK att stå på en trottoar?
Får man alltid ställa sig där det finns ett cykelställ/parkering?
Vart ska man absolut inte ställa sig?
Någon som VET vad som gäller?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Det är olika beroende på vart du bor. Du får vända dig till nån instans i byn o höra dig för/vänta på att nån göteborgare som kommer o berättar hur det ligger till :)

Samuel_LJackson

back on track
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
R1
Frågan är hur noga det är?? Jag har aldrig hört talas om någon som fått p-bot på en hoj men det kanske finns nitiska lisor som lappar allt!

Kia

Guest
Samuel_LJackson skrev:
2280638 Frågan är hur noga det är?? Jag har aldrig hört talas om någon som fått p-bot på en hoj men det kanske finns nitiska lisor som lappar allt!

Lappa, lappa, lappa..... :tummenupp

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Magge skrev:
2280620 Vart får man parkera sin MC i stad och på torg?

Har för mig att Göteborg har det upskrivet på någon webb sida.

Om jag minns rätt så 1 m från cykelställ var OK. Men, som sagt, jag bor inte i stan och är inte updaterad på Lisornas policy.

Var man INTE ska ställa sig: På handikapparkeringen... :hihi

Jag brukar undvika att parkera i stan då reglerna är luddiga, eller i alla fall tillämpningen av reglerna. Men jag försöker ställa hojen så att den inte står i vägen, eller syns så mycket. Synlig hoj = lappad eller stulen hoj (eller annat otrevligt).

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Magge skrev:
2280620 Vart får man parkera sin MC i stad och på torg?
Intill cykelställ är ok i Göteborg.. Men intill är en bedömningsfråga.
800 pix kostar det på avenyn om intill inte är tillräckligt intill.. (och om alla utom lapplisorna sitter med den kalla ölen och tittar Sverige/Englands matchen)

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
mckarta.gif

http://www.trafikkontoret.goteborg.se/parkering/kartor/mcparkering/mckarta.
htm

Motorcykelparkering
2006-03-10

Parkeringsbestämmelser för MC är desamma som gäller för bilar. Reglerna finns i trafikförordningen och omfattar exempelvis att man inte får stanna eller parkera på gång- eller cykelbana eller för nära ett övergångsställe eller en vägkorsning. Viktigt är att man inte heller får parkera i terräng, det vill säga på ytor som ligger utanför vägen (gatan) och inte är iordningställda för trafik med motorfordon. För olika fordonsslag finns särskilt skyltade parkeringsplatser, så även för MC. Om det under vägmärket P finns en tavla med MC-symbol får endast MC parkera där.
Är det tidsbegränsad parkering gäller begränsningen även för MC. På avgiftsbelagd parkering ska avgiften betalas och biljett placeras väl synlig och lätt att avläsa för kontroll på motorcykeln. MC-föraren får bedöma hur han/hon ska säkra detta genom att t.ex. placera biljetten i sådana kartfickor som finns till packväskor för placering på tanken, eller låta göra en särskild hållare som kan fästas i MC:ns låsbygel. Numera kan man i Göteborg och i en del andra kommuner betala med hjälp av mobiltelefonen för sin parkering. Läs mer om detta hos någon av leverantörerna EASYPARK eller TELE-P.
Parkering på körbana eller vid cykelställ i Göteborg
Vid parkering på körbana där fordon ska ställas i färdriktningen, tillåts MC att parkeras snedställd mot trottoaren på så sätt att MC:n tar samma breddutrymme som en vanlig bil.

I centrala Göteborg tillåts MC under vissa förutsättningar att parkera på vardera kortsidan av ett cykelställ, även om cykelstället är placerat på gångbana. Det är tillåtet om:
- cykelstället ligger på allmän platsmark (inte kvarters/tomtmark)
- MC:n är ett 2-hjuligt registrerat motorfordon (ingen kopplad sidvagn)
- parkeringen sker i direkt anslutning, inom 2 meter, från cykelställets "gavel"
- marken är hårdgjord (asfalt, plattor o dyl.)
- parkeringen inte inskränker på gåendes säkerhet och framkomlighet eller hindrar annan verksamhet.

Parkering med tvåhjulig moped klass 1 i Göteborg
Tvåhjulig moped klass 1 får parkera enligt samma villkor som motorcykel.

För att se var du kan parkera din MC och moped klass 1 gå in under Kartor och kameror och MC-karta.

Kia

Guest
Magge skrev:
2280811 Jag tror hon heter Lisa egentligen. Kia är nog bara en täckmantel! :D

Är du lapplisa? Borde du inte veta detta i så fall?

Jag är lapplisa.... :)

Jag jobbar åt ett privat bolag så jag kan ju bara svara för hur våra regler är...

Det första man har att rätta sig efter är ju vanliga trafikreglerna...
Sen bestämmer markägaren var man ska få parkera...
Så vart man får parkera hojjen är lite olika beroende på hur markägaren har bestämt...
Vill man vara absolut 100 på att inte få P-böter så tar man reda på vem som äger marken... och frågar denne.

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
varför inte göra som i belgien?

där gick folket ihop efter en kampanj och sket helt sonika i att betala sina böter, numera finns inte en enda parkeringsvakt/betalparkering i hela landet :tummenupp

Kia

Guest
blacktriple skrev:
2280825 Kan du inte bara köpa ett sexpack, lägga dig i gräset och låta bli att lappa hojar och ändå tycka att livet är najs? :)

Det kan jag väl göra om du bjuder....?? :7peta Det är ju trots allt sommar... :fyllisar

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Jag frågade en lappkia :)))....förlåt, lapplisa här i Halmstad ungefär samtidigt när jag tog a-kortet hur det funkar egentligen.

Här i Halmstad finns speciella (gratis) mc-parkeringar lite varstans. Stå där och var glad. Annars är det en vanlig p-ruta som gäller. I det senare fallet köper du biljett, antecknar biljettens serienr nånstans så kan du använda det numret som bevis ifall biljetten "blåser bort".

Mao är det förmodligen olika beroende på i vilken stad du befinner dig.

(Såg en lappad HD på gården utanför jobbet häromdan vid ett cykelställ som ett privat p-bolag går bärsärkagång på ibland. Där är ju två handikapp-platser och en minimal lastzon i närheten. :3freak )

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
timm skrev:
2280836 Jag frågade en lappkia :)))....förlåt, lapplisa här i Halmstad ungefär samtidigt när jag tog a-kortet hur det funkar egentligen.

Här i Halmstad finns speciella (gratis) mc-parkeringar lite varstans. Stå där och var glad. Annars är det en vanlig p-ruta som gäller. I det senare fallet köper du biljett, antecknar biljettens serienr nånstans så kan du använda det numret som bevis ifall biljetten "blåser bort".

Mao är det förmodligen olika beroende på i vilken stad du befinner dig.

(Såg en lappad HD på gården utanför jobbet häromdan vid ett cykelställ som ett privat p-bolag går bärsärkagång på ibland. Där är ju två handikapp-platser och en minimal lastzon i närheten. :3freak )

Kan man inte då bara gå till närmaste bil, anteckna tiden och serienumret och sedan om man får böter ringa in och säga tiden och serienumret, dom lär ju inte kunna veta att lappen legat i en annan bil än sin "egen".

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0