Vart får man tag i isdäck till sporthoj?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Eeh.??

peuter skrev:
klart det inte är lagervara men sunda förnuftet säger väl att en handlare av däck kan beställa hem från tillverkaren såklart... Nej håller inte med dig om att alla frågor ska bemötas med respekt då folk i allmänhet är jävligt slöa och inte orkar leta själva utan tar för givet att alltid ngn annan ska ha svaret åt dem...

Om man ska leta efter något, varför inte leta på nätet ? Hur jäkla mycket behöver du anstränga dig om någon annan ställer en fråga även om den kan tyckas vara lätt att besvara? Ingen tvingar dig att besvara, om någon vet svaret så kan den väl få skriva ut svaret till närmast inget besvär.

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
coola ner dig....

peuter skrev:
bara för att bevisa för dels mig själv så ringde jag upp till Örby gummi och frågade dessa och javisst det var inga problem att ta hem dubbade däck till min hoj sa de...
Den gummiverkstad som kan få fram ISDÄCK till en RR-hoj skulle jag vilja se. Det är en ganska (läs:ENORM) skillnad på vinterdäck och isdäck, så ta och bit dig i tungan en stund. Tyvärr vill inte killen på www.iceroadracing.net tala om vad han använt men jag har funderat lite och tänkte prova på att mecka ihop ett par enligt följande princip. M8-bult med bricka på insidan genom ett borrat hål i däcket, lås med bricka och mutter på utsidan, limma allt detta med dubblim (loctite har ett bra men dyrt dubblim). Vässa sedan den utstickande delen av bulten (jag tror man bör ha ca 2 cm) till en vass "kona". Det är en del jobb med tanke på att du behöver nog ca 600 dubb totalt.

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
.
Ser ut som om dom har använt Slicks och sedan dubbat dom själva.....

Ska kolla runt med killarna som jag känner som åker sidovagn med likadana däck och se hur dom har gått tillväga med dubbningen av däcken.....

loser skrev:
Vet inte om detta hjälper, men kul ser det ut att vara iaf:
http://www.iceroadracing.net/

Dessa snubbar har jag hört dubbar själva, men är väldigt förtegna om material, tillvägagångssätt osv.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Lite tankar o funderingar..

Nr 1 borra ett lika stort hål som bulten
nr 2 borra bara ett litet hål ca 1/2 av bultens diameter
nr 4 på bulten svetsa på en bricka på ovansidan då kommer man inte få några kanter på insidan av däcket som sladar slangen och att borra ett litet hål för bult huvet så den kan sjunka ner i gummit e nog inte hetl fel..

och samtliga ska vara vässade innan de sätts på..

ingen fakta bara funderingar

Bifogat

• dubb.JPG
    dubb.JPG
    14 KB · Visningar: 71

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Letar.....
Silwer skrev:
vet inte om jag o fler här misstolkar, är det dubbdäck för allmän vinterkörning som söks eller är det isdäck för körning på tex sjöar osv?
Dubb tror jag de flesta fattar hur man ordnar, det gör vilken däcksfirma som helst.

Det gör dom säkert.
Men tror inte dom dubbar med 15mm utstick, vilket vi använde.

hocke

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Honda SP1 (TL1000S - Såld)
peuter skrev:
klart det inte är lagervara men sunda förnuftet säger väl att en handlare av däck kan beställa hem från tillverkaren såklart... Nej håller inte med dig om att alla frågor ska bemötas med respekt då folk i allmänhet är jävligt slöa och inte orkar leta själva utan tar för givet att alltid ngn annan ska ha svaret åt dem...

Jag todde att använda ett forum genom att ställa en fråga var ett sätt att leta ?
Jag kanske har fel... :arsele

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda
peuter skrev:
bara för att bevisa för dels mig själv så ringde jag upp till Örby gummi och frågade dessa och javisst det var inga problem att ta hem dubbade däck till min hoj sa de...

Jo, men nu var det en sporthoj det var frågan om. :arsele

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
peuter skrev:
ojojoj hetsa inte upp sig nu för en sån småsak det handlar inte om att va nån jävla bättrevetare utan då får jag be brevskrivaren om ursäkt för att jag missförstått hans fråga... då kommer vi ju i ett helt annat läge och då tycker jag verkligen att frågan är befogad...
Att öppna käften före man kopplar in hjärnan är som att torka sig i arslet före man har skitigt!!!
Du kallade COBRAN korkad, men bevisade i själva verket att det är DU som är korkad. :fakta

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
peuter skrev:
kan inte låta bli.... Fan vilken korkad fråga ... var köper man däck? jo hos en däckshandlare såklart

Hmmm där hittades en till som kanske borde ta reda på en del saker innan svar skickas!!!

Om du har problem eller frågor ang din hoj....
Lämna den till en verkstad...
Fråga inte här...

Ett tips till dig...Personligen! :tummenupp

Isdäck....

Ser hur jäkla kul ut som helst!!!!

Jag skulle pesonligen göra den modellen med slipade skruv...Lägga i en slang och sedan fylla däcket med en massa som gör det massivt...
Blir lite tyngre men punka är omöjligt och skruvarna sitter som fan......
Sånt görs till truckar exempelvis. inte med skruvar i förvisso.
Görs av Scandinavian Wheels i Tyresö som jobbar med industri hjul!

Det blir svårare att demontera då man måste skära av däcken!

En idé från mig som svar på frågan!
Se va bra forum är när folk frågar och får svar va!!! :)

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Kamikaze kid skrev:
Jag skulle pesonligen göra den modellen med slipade skruv...Lägga i en slang och sedan fylla däcket med en massa som gör det massivt...
Blir lite tyngre men punka är omöjligt och skruvarna sitter som fan......
Sånt görs till truckar exempelvis. inte med skruvar i förvisso.
Görs av Scandinavian Wheels i Tyresö som jobbar med industri hjul!

Det blir svårare att demontera då man måste skära av däcken!

En idé från mig som svar på frågan!
Se va bra forum är när folk frågar och får svar va!!! :)

jag tror inte det skulle funka att helt fylla däcket med nån hård massa.
Visserligen finns korvar som man lägger i att använda de används i ökenlopp o liknade, men de tål inte jättehöga farter(blir kokheta då) och är mycket dyra.
Nä slang (med luft i) och ett skydd för slangen mot skruvskallarna tror jag på.

COBRAN

Raket GET
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 660 SM/ENDURO
Ni andra

Hej på er ni andra som bara svarade på min fråga utan att vara kaxiga tack för hjälpen!
Fan verkar lite jobbigt att skruva i dom där själv,det är ju ett par hundra!!
Om någon hör eller vet nån som dubbar eller kan få tag på färdiga som skulle det vara juste om ni gjorde ett inlägg!!

MVH Nicke

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Silwer skrev:
jag tror inte det skulle funka att helt fylla däcket med nån hård massa.
Visserligen finns korvar som man lägger i att använda de används i ökenlopp o liknade, men de tål inte jättehöga farter(blir kokheta då) och är mycket dyra.
Nä slang (med luft i) och ett skydd för slangen mot skruvskallarna tror jag på.

Detta är inte samma sak dom korvarna du menar...
Men visst det kanske blir problem i mycket höga farter.
Vet inte hur fort man åker på dessa is däck!
Tänkte att "dubbarna" har väl en begränsning hur fort det går att åka!
Och att ioch med det kunna använda detta fyllnads system...

Dessutom är det lite olika klimat vi snackar om... :hihi

Är det helt problem fritt med punka när man kör med luft???

PEUTER....
Hoppas du inte blir sne om vi har en diskution och reder ut vissa saker på forumet!!! :arsele

COBRAN

Raket GET
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 660 SM/ENDURO
Tack

Pelle B skrev:
Den gummiverkstad som kan få fram ISDÄCK till en RR-hoj skulle jag vilja se. Det är en ganska (läs:ENORM) skillnad på vinterdäck och isdäck, så ta och bit dig i tungan en stund. Tyvärr vill inte killen på www.iceroadracing.net tala om vad han använt men jag har funderat lite och tänkte prova på att mecka ihop ett par enligt följande princip. M8-bult med bricka på insidan genom ett borrat hål i däcket, lås med bricka och mutter på utsidan, limma allt detta med dubblim (loctite har ett bra men dyrt dubblim). Vässa sedan den utstickande delen av bulten (jag tror man bör ha ca 2 cm) till en vass "kona". Det är en del jobb med tanke på att du behöver nog ca 600 dubb totalt.
Ja det borde ju funka! Tackar så mycket!! Frågan bara om man är klar innan våren är här!? He he he....

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Kamikaze kid skrev:
Detta är inte samma sak dom korvarna du menar...
Men visst det kanske blir problem i mycket höga farter.
Vet inte hur fort man åker på dessa is däck!
Tänkte att "dubbarna" har väl en begränsning hur fort det går att åka!
Och att ioch med det kunna använda detta fyllnads system...

Dessutom är det lite olika klimat vi snackar om... :hihi

Är det helt problem fritt med punka när man kör med luft???

PEUTER....
Hoppas du inte blir sne om vi har en diskution och reder ut vissa saker på forumet!!! :arsele

Jag kollade runt lite på http://www.iceroadracing.net/ och där stod det att dom kom upp i en hastighet av 220km/h. Och hade en snitt hastighet på ca 130km/h

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...