Vart försäkrar ni?

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Linuus skrev:
2554516 Funderar på att skaffa ny hoj i vår...

Blir nog nån R6, ZX6R, CBR600 eller liknande... En 600 i alla fall.

Vart försäkrar ni era hojar? Vart är billigast? :)

Kan man söka priser på fler bolag än Trygg Hansa? Online då...


ja ska försäkra zx10r 05 på trygg hansa för 18800 halv/halv år!! skitbilligt!!! = )

skitsamma nästan skitbilligt iaf...
 

Tough Enough

Bevisar inget...
Gick med
9 Sep 2006
Ort
I närheten...
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Mitra skrev:
2555068 Det är ju lika galet på andra hållet när det gäller bilar :gnissla
Så det är ju bara rättvist att vi får billigare hojförsäkring :D

Precis! :tummenupp

Egentligen är det rätt logiskt: Högriskgrupper betalar mer (se bara på försäkring av sporthoj i allmänhet), det gäller ju både bilar och övriga fordon.
Har man under flera år bevisat att man inte hör hemma i en högriskgrupp (=skadefria år) sjunker premien. Gäller också både bil och hoj.
Sedan är det ju så att det mesta baseras på statistik (ja, jag vet vad som tycks om statistik, och jag håller med, men ibland är den ett faktum) och statistiskt sett så kraschar (tyvärr) grabbar/killar/män oftare än tjejer.
Visst är vi tjejer underrepresenterade men, undersökningar inom de båda könen visar fortfarande att fler killar kraschar/pajar/krockar än vad tjejer gör.

Summan av kardemumman (lånar uttrycket lite) blir att... Män är farliga!! :D
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
speedhammy skrev:
2554883 Vet inte om man får länka till andra sajter, men då får ni väl slå mig på fingrarna :va

Jag brukar använda mig av Insplanet när jag har försäkrat mina bilar. De hittar billigaste försäkringen åt dig. De tjänar på att du väljer det de valt och du betalar inget för deras jobb, det är försäkringsbolaget som gör. Men oftast är det inget som slår märkesförsäkringen i pris, men kolla vad du får för pengarna också!

https://www.insplanet.com/index.asp?



insplanet sysslar inte med mc-försäkring!!!
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Tough Enough skrev:
2554901 Jag har Länsförsäkringar.

De har ju sin speciella "Tjejförsäkring" så hojen är helförsäkrad helår för under 10' :)
Är inte det jääääävligt diskriminerande egentligen?? Allt folk bryr sig om är att tjejjer betalar mer hos frisören och mindre i taxin, men det är fan småpengar när man jämför.. :confused:

EDIT: Jaha, det hade ni redan hunnit ta upp.. ja dåså :huvet
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har kört mest TH senaste tiden, de ligger ett par tusingar lägre generellt än konkurrenterna, även IFs Hondaförsäkring som jag tänkte ta för SP1an. Men nä, det blir en halv/hel för 6300 kr på TH.
 

Pelon

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 -01
Jag provade bara If och länsförsäkringar när jag skulle försäkra min Retta.

If skulle ha 29000/år för hel. Medans länsförsäkringar bara skulle ha 21000/år för hel på deras yamaha power insurance. Kanon tänkte jag, vad billigt.
Tills de berättade att det inte gick att ställa av hojjen på vintern om man tog den försäkringen. Om man ville ställa av halva året skulle jag behöva teckna deras basförsäkring, och den kostar 46000/år för hel.

Så jag tecknade en halvförsäkring på if för 13000 per år istället. Någorlunda överkomligt...

MVH Pelon
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
asså att kolla upp en premie på internet stämmer inte alls, ja har ofta fått en högre premie när ja beställt / ringt in. men också lägre vid andra tillfällen när man ringt in jämfört med internet beräkningen.
 

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
wdac skrev:
2556164 asså att kolla upp en premie på internet stämmer inte alls, ja har ofta fått en högre premie när ja beställt / ringt in. men också lägre vid andra tillfällen när man ringt in jämfört med internet beräkningen.
Fast TryggHansa garanterar ju att man får den premie som räknas ut online :)
 

@ari

Medlem
Gick med
28 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR 1000 -07, GSXR 1000 -01 (stulen)
har folksam gsx-r K1 halv/helår 11.745:- 38år KörK. iår
ringde Salus Ansvar fick pris 10.000:- för samma, dock var jag tvungen att flytta hemförsäkringen till dom med.
 

*Tore*

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Östersund
Hoj
ER-6n -07 Orange (STENDÖD), GSX400e -83 (halvdöd)
speedhammy skrev:
2554883 Vet inte om man får länka till andra sajter, men då får ni väl slå mig på fingrarna :va

Jag brukar använda mig av Insplanet när jag har försäkrat mina bilar. De hittar billigaste försäkringen åt dig. De tjänar på att du väljer det de valt och du betalar inget för deras jobb, det är försäkringsbolaget som gör. Men oftast är det inget som slår märkesförsäkringen i pris, men kolla vad du får för pengarna också!

https://www.insplanet.com/index.asp?

Insplanet förmedlar bara försäkringar på bilar, båtar osv Inte mc...
Sen sammarbetar dem inte med alla bolag så man kan komma undan billigare om man orkar leta själv.
 

speedhammy

pryo... riktig i vår... :-)
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ska leka med GSX750R... köra upp i vår!
*Tore* skrev:
2557169 Insplanet förmedlar bara försäkringar på bilar, båtar osv Inte mc...
Sen sammarbetar dem inte med alla bolag så man kan komma undan billigare om man orkar leta själv.


Jo, har kommit fram till samma slutsats själv nu :tungan Man kan ju inte va perfekt i allt *hihi* >> syftar på mig då... ;)
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Om du går en sporthojskurs blir du kvalificerad till folksam/smc-försäkring med krav på avancerad utb. Detta sänkte min premie från ca 17' till knappa 10' Hel/hel.

Något att tänka på.
 

Akilles82

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Lund
Hoj
2009 Honda CB1000RA
Tjo

Jag har min hoj försäkrad i hondas märkesförsäkring.. en cbr 1000rr -06, betalar 15700 helår,, :tummenupp billigaste jag hittade jämfört med andra bolag som hade en premie runt 40K helår, helförsäkring, dock är självrisken grymt hög, 25K, så håll dig på banan:) :)

MVh






Linuus skrev:
2554516 Funderar på att skaffa ny hoj i vår...

Blir nog nån R6, ZX6R, CBR600 eller liknande... En 600 i alla fall.

Vart försäkrar ni era hojar? Vart är billigast? :)

Kan man söka priser på fler bolag än Trygg Hansa? Online då...
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Jag betalar 9100 halv/helår med folksam Smc:)

Självrisken är svindyr så vurpa är inget alternativ :tungan

Så nu sitter man hemma och svettas över den nya förmodade höjningen av trafikförsäkrings delen .....:gnissla
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Lodet skrev:
2562921 Jag betalar 9100 halv/helår med folksam Smc:)

Självrisken är svindyr så vurpa är inget alternativ :tungan

Så nu sitter man hemma och svettas över den nya förmodade höjningen av trafikförsäkrings delen .....:gnissla
Fast du har ju bara halvförsäkring, de skiter ju i om du vurpar?
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
scud skrev:
2563034 Fast du har ju bara halvförsäkring, de skiter ju i om du vurpar?


det är ju sant ..... jag är nog lite trött i huvudet idag :)

det är ju bara om den blir stulen ...... då blir det dyrt :gnissla

självrisken är ju 25 procent av värdet ...... så det borde väl bli typ mellan 20-25 000 ........
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Lodet skrev:
2563046 det är ju sant ..... jag är nog lite trött i huvudet idag :)

det är ju bara om den blir stulen ...... då blir det dyrt :gnissla

självrisken är ju 25 procent av värdet ...... så det borde väl bli typ mellan 20-25 000 ........
Det blir inte lägre om du har larm då?
Jag har försäkrat min hos Folksam, ska gå smc-shittet nästa år o försöka få ner kostnaden lite..
Det sjuka är att "stölddelen" är så pass hög, även när den är avställd. Jag pyntar 950kr/MÅNAD när den är avställd. Enbart brand och stöld alltså. Det är dessutom ingen skillnad om den står ute mitt i centrum (bara den har 2 lås) eller om den står hemma i mitt larmade garage, samma premie.

Vad pyntar ni när hojjen är avställd, kostnaden borde enbart baseras på hojjens värde, stöldrisk, och hur den är förvarad. Ålder och skadefria år ska inte ha nån betydelse tycker jag (vet iofs inte helt säkert om det har de, men jag tror det?)..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top