Vart fixar man billig hjälm/ställ? tyskland, usa`?

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Vilka affärer finns i tyskland som vi känner till säljer billiga hjälmar (Arai) samt skinställ? Tänkte ta en trip ner i höst/vinter å fixa lite nya prylar! Så vart åker man. Om inte annat så kanske nån känner till någon bra sida från usa med billiga/bra grejer? :yoparty :Bugar


tack .

mvh Mar
 
Last edited:

Lunkiz

Radical Riders
Gick med
26 Apr 2003
Ort
skåne
Hoj
Ktm 450 exc-r 08
Mar skrev:
Vilka affärer finns i tyskland som vi känner till säljer billiga hjälmar (Arai av främsta intresse) samt skinställ? Tänkte ta en trip ner i höst/vinter å fixa lite nya prylar! Så vart åker man. Om inte annat så kanske nån känner till någon bra sida från usa med billiga/bra grejer? :yoparty :Bugar


tack .

mvh Mar

Hallå nån?

www.louis.de
 

speedhunter

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Skövde/Värnamo
Hoj
Suzuki GSX600F -01
För att fynda tycker ja du ska åka till Louis på Südstrasse i Hamburg, eftersom där finns både "louis giga store" och "louis verkauf ab lager" på samma gata.
"Louis verkauf ab lager" är en nyöppnad lagerbutik där du kan köpa utgående modeller och dylikt till mycket låga priser (farsan köpte ett svart ställ för 700 kr där!)

Så mitt tipps är att åk till båda butikerna. Det du inte hittar i lager-shopen handlar du på vanliga "giga-store".

På gångavstånd ifrån louis finns även två andra butiker: "polo-motorrad" och "Hein-gericke" vilka har liknade produktsortiment som louis.

(Kan även tipsa om att centrallagret för IXIL-avgassystem ligger i kvarteret bredvid, där de säljer direkt ifrån lagret till mycket bra pris, och garanterat har alla system hemma. :tummenupp )
 

speedhunter

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Skövde/Värnamo
Hoj
Suzuki GSX600F -01
fortsomfan skrev:
köp riktiga grejer!
bara ett tips från alla..

Vad är riktiga grejer enligt dig då?
Varför skulle exempelvis en shoei-hjälm eller ett dainese-ställ av samma modell i Tyskland som i Sverige vara sämre bara för att den säljs till kanske halva priset?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Sakerna i tyskland är minst lika bra som de i sverige. Vare sig det är motorcyklar eller utrustning.
Om något så är motorcyklister i tyskland en större grupp än i sverige och ställer antagligen större krav.

Louis eller Hein Gericke är de 2 största affärskedjorna när det gäller mc-prylar.

Hjälm kan du köpa där och vara lugn. Deras egna prylar/märken är heller inte fy skam...

Jag köpte själv en Shark hjälm via www.moto-plus.com istället för på plats i tyskland för att det blev bättre pris än att handla i affär.


Den svenska marknaden behöver press utifrån, då det råder en oligopolsituation inom allt från reservdelar, kläder till däck.
 

speedhunter

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Skövde/Värnamo
Hoj
Suzuki GSX600F -01
xyx skrev:
Sakerna i tyskland är minst lika bra som de i sverige. Vare sig det är motorcyklar eller utrustning.
.........
Den svenska marknaden behöver press utifrån, då det råder en oligopolsituation inom allt från reservdelar, kläder till däck.

Håller med dig helt "xyx"!
De svenska återförsäljarana av mc och utrustning behöver verkligen kokurrens utifrån.
 

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Bah, är väl som med bilar. Alla är så förbaskat rädda för att handla i Tyskland. Det är mkt bättre där, man slipper rost o skit som svenska vägarna ger, bättre behandlat. Bromsarna är bättre (oftast, iaf på lite dyrare, snabbare bilar =)) eftersom dom ställer det som krav om dom måste bromsa in på autobahn! Interiören är ofta mer gediget och mer utrustning. Och att dom är skruvade, visst är väl en del, men sätter min ena kula på att minst lika många är det som är svensksålda! Om man nu ser det procentuellt lr ngt =)

Bara att leta i tidningen "Vi skruvar tillbaka din bil för 5000:-"...

Jag hade inte tvekat en sekund, i alla fall inte att löpa utrustning av märken som är bra, även om det kan kännas lite vanskligt!
 

Biffen_86

Emil
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Vagnhärad
Hoj
2007 Kawasaki ER6N
www.ridegear.se


jag fick hem cross hjälmen som visas på första sidan idag :yoparty




Mar skrev:
Vilka affärer finns i tyskland som vi känner till säljer billiga hjälmar (Arai av främsta intresse) samt skinställ? Tänkte ta en trip ner i höst/vinter å fixa lite nya prylar! Så vart åker man. Om inte annat så kanske nån känner till någon bra sida från usa med billiga/bra grejer? :yoparty :Bugar


tack .

mvh Mar

Hallå nån?
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag kan också rekommendera louis.de. Beställde två dainesehjälmar och ett par dainesestövlar därifrån. Jag sparade ca 3000:- jämfört med att handla på lelles. De har riktigt snabba leveranser, jag fick mina prylar på ca 3-4 dagar. Jag hade lite frågor och skickade några mail till dem och varje gång fick jag svar inom 15-30 minuter.
 

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
snart =)
jag köpte mina handskar på polo-motorrad när jag var i hamburg på bilmässan. Missade att louis låg på samma gata men jag hungrig och ville hem till hotellet. :tungan Butiken rekomenderas däremot varmt! Helt annan service än i Sverige och deras sortiment av varor som var på plats var ENORMT :tummenupp
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
addemoto.se

Men jag tror att det krävs att amn besöker butiken för att få en uppfattning om sortiment o pris. Deras katalog är rent ut sagt SKITdålig. Du hittar t ex inte deras Viper slipon för 1.495:- i katalogen, men de finns i flera utföranden o modellanpassningar i butiken. Du hittar inte skinnstället jag köpte för 699:- i katalogen heller, men det finns flera skinnställ under 1000-lappen i butiken. Många prisvärda hjälmar finns också, mm mm.
 

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Neutral skrev:
Har du något exempel?

Japp, när far min hade sin Mercedes inne på service lr vad det var bad han dom kolla över bromsarna också. Sagt och gjort, när han skulle hämta den tog han honom på en tur och visade "gör så här ngn gå¨ng om året" o han körde med full broms i för att smuts o skit skulle slitas bort. Sen avslutade han med att "bromsarna du får om du handlar bil i tyskland går inte att jämföra med standard i sverige. Mkt bättre o bla bla.:." Och även jag som lekman inom bilar känner betydlig skillnad på mors och fars bil vilka båda är mercedes. Ska tilläggas att hennes är ca 3 år nyare dessutom, går inte att jämföra. Nu vet jag som sagt inte om det är så i alla fall, men hans är iaf betydligt bättre ^^

Även hört det från en annan "kompis kompis" som arbetar inom bilbranschen... Så jag tror iaf på det :)
 

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Lund
Hoj
nope...
Har inte sett någon länk till denna sida ännu, de är faktiskt mycket billiga! Servicen kan jag inte kommentera, har aldrig handlat där...tänker dock beställa en ny SHOEI hjälm där till våren. Den är på engelska också om man vill.

http://www.motowebshop.com/en
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top