Vart går våra licenspengar?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
smell the smoke skrev:
En annan fundering är ju varför RR-licensen är så ofantligt mycket dyrare än t.ex någon av licenserna för bilsport. Frågan har säkert ställts tusen ggr förut men jag har aldrig hört nåt bra svar. Om jag skulle skulle skaffa en försäkring för samma pris som licenspengen så skulle jag nog få en rätt häftig försäkring, eller vad tror ni? Men jag vet inte om jag tycker att IB är så jävla dålig, den funkar för mig iaf.

// Tommy


Vad kostar det för bilsport då? En f.d kollega sa att dragracinglicensen är dyrare än RR licensen.
Tänk om alla pengar från oss som körde RR lade grund till enbart våran sport, vilka grejjer man kunde göra då med reklam och annat. Egotänkade javisst.
Men i dagsläget känns det som att svemo inte gör jättemycket för att gynna sporten. Inte som man märker iallafall.
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Bikerbitch skrev:
Vad kostar det för bilsport då? En f.d kollega sa att dragracinglicensen är dyrare än RR licensen.
Tänk om alla pengar från oss som körde RR lade grund till enbart våran sport, vilka grejjer man kunde göra då med reklam och annat. Egotänkade javisst.
Men i dagsläget känns det som att svemo inte gör jättemycket för att gynna sporten. Inte som man märker iallafall.

Svemo gör nog en hel del det är ju någon som håller reda på
tävlingskalendrar,klubbyten,startnummer,utbildning(domare mm)
ungdomsverksamhet,reglementen,licenser mm mm PR är ju bara en del
av allt.
Fast visst det är kanske den bit som brister
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Bilsport är större antal förare totalt sätt. Men inom bilsporten betalar man olika beroende på vilken licens man har.

Det kan kosta tusenlappar där med. Med alla licenser jag har där är det inte billigt.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Bikerbitch skrev:
Vad kostar det för bilsport då? En f.d kollega sa att dragracinglicensen är dyrare än RR licensen.
Tänk om alla pengar från oss som körde RR lade grund till enbart våran sport, vilka grejjer man kunde göra då med reklam och annat. Egotänkade javisst.
Men i dagsläget känns det som att svemo inte gör jättemycket för att gynna sporten. Inte som man märker iallafall.

Är det inte den (iofs värdelösa) personskadeförsäkringen som inkluderas iom licensen som drar iväg kostnaden (enligt Svemo själva). Inte oväntat lär en mc-personskadeförsäkring vara avsevärt dyrare än en bildito. Så säg att försäkringen hypotetiskt kostar en tusing per år, IB några hundra... så är det 1200-1300 bara där.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
jP skrev:
Är det inte den (iofs värdelösa) personskadeförsäkringen som inkluderas iom licensen som drar iväg kostnaden (enligt Svemo själva). Inte oväntat lär en mc-personskadeförsäkring vara avsevärt dyrare än en bildito. Så säg att försäkringen hypotetiskt kostar en tusing per år, IB några hundra... så är det 1200-1300 bara där.


svemos olycksfallsförsäkring ligger hos Trygg Hansa

Den gäller under tävling &träning samt träning utan hoj (tex barmarksträning) i klubbens regi

Försökringen är indelad i3 delar

1 Kostnadsersättning läkarbesök, resekostnader och tandkostnader och dyl.

2 Hjälpmedel som en läkare ord för din skada upp till ca 20.000

3 Vid nationell licens, Ambulanskostnader och dyl. Upp till 50% invaliditet ca 250.000 kr vid bestående men. Över 50%bestående men, invalidetets ca 500.000 kr och med ibland tillägg på 500.000. Allt beroende på från fall till fall.

Utöver det finns en ersättning som gårtill dödsboet om du avlider, ca 50.000 kr

Har man inte sponsring mer än 40.000 kr kan man teckan en tillägsförsäkring hos Skandia och Folksam. Över 40.000 kr i sponsring räknas man som semielit. Då gäller andra försäkringar och den här tillägg kan inte tecknas.

Personlig skyddstrustning ingår ej

Man kan teckan en stöld och brandförsäkring på en tävlingshoj hos TH men bara till ett visst belopp. Vissa krav ingår

En sak för folk som har råd och vill snabbt till jobbet igen om en olycka sker. Teckna operationsförsökringen. Den kostar 2000 kr per år. Då får man operation om en allmänläkare anser att det behövs via den privata vården och behöver ej stå i kö.

Se över era hemförsökringa för se om utrustning ingår. För er olycksfall utöver den i licensen ska gälla kolla att det då är för riskfylld sport med
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Föräkring i LF både hem och personförsäkring.
Mina skyddskläder går på hem/drulle försäkringen och personskadeförsäkringen kan ge upp till 30 basbelopp.
Garageföräskring för MC där också, gäller likadant som den TH ger, till/från bana.
I buss om bussen inte har fönster (dvs ett SKÅP)

Om jag inte minns fel så är inte LODNERT avlönad och/eller har en pensionsförsäkring via SVEMO.
SVEMO betalar inte för att en rättvis/korrekt teknisk kontroll av MC sker.
Tillhandahåller inte med de verktyg som behövs för att kunna mäta/kontrollera en MC (plocka isär/ihop etc får förare/mek stå för)
Kenneth Lodnert har fått lägga ut ca 15000kr i verktyg för att kunna utföra en teknisk kontroll av MC, dessutom när de verktygen blev stulna i Karlskoga så fick han inte en krona från SVEMO för att kunna köpa nya(alltså verktygskostnad*2)

SVEMO's ersättning för teknisk personal är följande, 600kr/dag som man arbetar mer än 5 timmar, annars 250kr (-skatter).
Milersättning på 17kr/mil.
Vilket ger att med en normalstor bil idag som drar ca 1-1.1L/mil (tex min minibuss) så blir det ca 13kr för bensin/mil och 3-4kr över /mil som ska täcka upp förslitning och försäkring.

Denna "ersättning" från SVEMO gör att en resa till tex Våler eller för den delen Knutstorp/Anderstorp/Falkenberg för min del blir att jag skulle få lägga ut pengar för att SVEMO och den lokalt arrangerande klubben ska kunna genomföra en tävling.

I våras beslutades det om att varje arrangerande klubb skulle ge ersättning till teknisk personal (dock max 5000kr/tävling) i form av milersättning och kanske boende.
Knutstorp var den enda klubb som vägrade ge någon form av ersättning alls och därmed blev det en del problem med den tekniska kontrollen i Knutstorp (var inte där, men efter vad jag har hört...)

Att Kenneth(i form av förbundsbesikningsman) inte varit på så många STCC(att han varit på SM har varit pga hans son tävlar) i år beror dels på att han haft mycket att göra, dels att han inte vill sponsra SVEMO med pengar för att deras organisation ska fungera.

Om jag åker till tex Falkenberg (ca 80mil ToR) så blir "ersättningen" 1500kr (1200kr för 3 dagar och ca 300 "till övers" på de 17kr /mil).
För att kunna genomföra besiktning redan på fredag måste jag ta semester. En semesterdag värderar åtminstone jag till minst 1000kr. Då är det 500kr kvar till... mat, försäkring av bil, slitage etc.
Så, är det någon som vill gå utbildningen i vår och hjälpa till att besikta motorcyklar så är det varmt välkommet.

EDIT: Inte ens de pennor för däcksmärkning i Superbike/STK600 betalar SVEMO för, de gånger jag varit på Mantorp har jag fått låna från SBF

SBF har en släpkärra som innehåller de verktyg/redskap för en teknisk kontroll, lite bättre än SVEMO
Krasst sett, i alla RR tävlingar som SVEMO står bakom kan det fuskas nästan hur mycket som helst. Den som fuskar kommer förmodligen INTE att bli påkommen om det inte är en enkel sak som fjädrar och annat man kan kontrollera utan att klyva en motor.

Varför skriver jag allt detta? för att ni som förare ska få lite info på varför det är som det är med tekniska kontrollen
Och vad vi som förare (inte) betalar för
Jag har frågat SVEMO varför det är såhär, men de ger inget svar på den frågan.
Jag tänker inte betala för något som det är tänkt att SVEMO ska betala för, därför hjälper jag endast till på lokala tävlingar om jag kan (Mantorp, Linköping MS)
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
håkan skrev:
--edit--
Så, är det någon som vill gå utbildningen i vår och hjälpa till att besikta motorcyklar så är det varmt välkommet.
Med tanke på den goda reklamen du just gjorde så kommer det vara rusning efter platserna. :D
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Gustav O skrev:
Med tanke på den goda reklamen du just gjorde så kommer det vara rusning efter platserna. :D

Jupp ;) .. du ser, det är inte så lätt.

Det som jag kommit fram till är att om jag hjälper till på tex Mantorp/Linköping så är det inga egentliga problem.
Behöver inte ta semester... sen att man inte får verktyg för att utföra det arbete man blivit ombedd att göra ideelt är ju en annan femma.
Man får lite lunch när man är där och man förlorar inga pengar på att va där iallafall ("lokala" tävlingar)
EDIT: Man får en helg med mkt MC "gratis" och lite tjattrande med förare och mekar.
EDIT2: ska inte luras med att det är guld o gröna skogar, jag bara försöker berätta de erfarenheter jag fått på 2 säsonger som besiktningsman.. chef.. whatever
//håkan
 
Last edited:

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
håkan skrev:
Jupp ;) .. du ser, det är inte så lätt.

Det som jag kommit fram till är att om jag hjälper till på tex Mantorp/Linköping så är det inga egentliga problem.
Behöver inte ta semester... sen att man inte får verktyg för att utföra det arbete man blivit ombedd att göra ideelt är ju en annan femma.
Man får lite lunch när man är där och man förlorar inga pengar på att va där iallafall ("lokala" tävlingar)
EDIT: Man får en helg med mkt MC "gratis" och lite tjattrande med förare och mekar.
EDIT2: ska inte luras med att det är guld o gröna skogar, jag bara försöker berätta de erfarenheter jag fått på 2 säsonger som besiktningsman.. chef.. whatever
//håkan
ja brukar bråka lite med dig... det bjuder ja på :lol
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top