Föräkring i LF både hem och personförsäkring.
Mina skyddskläder går på hem/drulle försäkringen och personskadeförsäkringen kan ge upp till 30 basbelopp.
Garageföräskring för MC där också, gäller likadant som den TH ger, till/från bana.
I buss om bussen inte har fönster (dvs ett SKÅP)
Om jag inte minns fel så är inte LODNERT avlönad och/eller har en pensionsförsäkring via SVEMO.
SVEMO betalar inte för att en rättvis/korrekt teknisk kontroll av MC sker.
Tillhandahåller inte med de verktyg som behövs för att kunna mäta/kontrollera en MC (plocka isär/ihop etc får förare/mek stå för)
Kenneth Lodnert har fått lägga ut ca 15000kr i verktyg för att kunna utföra en teknisk kontroll av MC, dessutom när de verktygen blev stulna i Karlskoga så fick han inte en krona från SVEMO för att kunna köpa nya(alltså verktygskostnad*2)
SVEMO's ersättning för teknisk personal är följande, 600kr/dag som man arbetar mer än 5 timmar, annars 250kr (-skatter).
Milersättning på 17kr/mil.
Vilket ger att med en normalstor bil idag som drar ca 1-1.1L/mil (tex min minibuss) så blir det ca 13kr för bensin/mil och 3-4kr över /mil som ska täcka upp förslitning och försäkring.
Denna "ersättning" från SVEMO gör att en resa till tex Våler eller för den delen Knutstorp/Anderstorp/Falkenberg för min del blir att jag skulle få lägga ut pengar för att SVEMO och den lokalt arrangerande klubben ska kunna genomföra en tävling.
I våras beslutades det om att varje arrangerande klubb skulle ge ersättning till teknisk personal (dock max 5000kr/tävling) i form av milersättning och kanske boende.
Knutstorp var den enda klubb som vägrade ge någon form av ersättning alls och därmed blev det en del problem med den tekniska kontrollen i Knutstorp (var inte där, men efter vad jag har hört...)
Att Kenneth(i form av förbundsbesikningsman) inte varit på så många STCC(att han varit på SM har varit pga hans son tävlar) i år beror dels på att han haft mycket att göra, dels att han inte vill sponsra SVEMO med pengar för att deras organisation ska fungera.
Om jag åker till tex Falkenberg (ca 80mil ToR) så blir "ersättningen" 1500kr (1200kr för 3 dagar och ca 300 "till övers" på de 17kr /mil).
För att kunna genomföra besiktning redan på fredag måste jag ta semester. En semesterdag värderar åtminstone jag till minst 1000kr. Då är det 500kr kvar till... mat, försäkring av bil, slitage etc.
Så, är det någon som vill gå utbildningen i vår och hjälpa till att besikta motorcyklar så är det varmt välkommet.
EDIT: Inte ens de pennor för däcksmärkning i Superbike/STK600 betalar SVEMO för, de gånger jag varit på Mantorp har jag fått låna från SBF
SBF har en släpkärra som innehåller de verktyg/redskap för en teknisk kontroll, lite bättre än SVEMO
Krasst sett, i alla RR tävlingar som SVEMO står bakom kan det fuskas nästan hur mycket som helst. Den som fuskar kommer förmodligen INTE att bli påkommen om det inte är en enkel sak som fjädrar och annat man kan kontrollera utan att klyva en motor.
Varför skriver jag allt detta? för att ni som förare ska få lite info på varför det är som det är med tekniska kontrollen
Och vad vi som förare (inte) betalar för
Jag har frågat SVEMO varför det är såhär, men de ger inget svar på den frågan.
Jag tänker inte betala för något som det är tänkt att SVEMO ska betala för, därför hjälper jag endast till på lokala tävlingar om jag kan (Mantorp, Linköping MS)