Vart har ni eran pers. försäkring?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Har nu talat med skandia och detta gäller enligt den Jag talade med just nu...

Först måste man skaffa ett "allt i ett-konto"(tror iaf. det var det hon sa)som är kostnadsfritt,när man har fått det och loggat in via nätet så ansöker man om deras gruppolycksfallförsäkring där och den har Inga inskränkningar vad gäller träning/tävling på mc.

Har nu ansökt om konto,får pin-kod nästa vecka(kostade ju inget....)så får vi se vad det blir nästa vecka...

Henrik

Du kan även välja deras individuella olycksfallsförsäkring. Då går den maximala ersättningen upp från 20 till 50 basbelopp (du väljer själv), vilket kan va bra vid allvarlig olycka. Dock får man inget skydd för mervärde (typ skinnställ & hjälm), men det har man ofta via sin hemförsäkring iaf. I den individuella finns dock inskränkningen om inkomst alt. sponsorer.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du kan även välja deras individuella olycksfallsförsäkring. Då går den maximala ersättningen upp från 20 till 50 basbelopp (du väljer själv), vilket kan va bra vid allvarlig olycka. Dock får man inget skydd för mervärde (typ skinnställ & hjälm), men det har man ofta via sin hemförsäkring iaf. I den individuella finns dock inskränkningen om inkomst alt. sponsorer.

Kanske var den individuella hon menade,behöver man konto hos dom för att få teckna den?

Sa gruppförsäkring förvisso men.....

Ja ja,får svar när jag fått kontot och loggat in till veckan.

Axel W

Våga va posör
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
Mv Agusta F4 1000RR 2012 Ducati 848 2009
Kag har hos Dina Försäkringar Gotland funkar kanon

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Kanske var den individuella hon menade,behöver man konto hos dom för att få teckna den?

Nope, dom skickar hem papper där man berättar om hälsa osv. Sen skickar man in en ansökan för att få den. De två jag prata med förenkla det i stil med att: Allt-i-ett väljer man om man ska bryta benet, ska man bryta ryggen ska man ha den individuella :gnissla

http://www.skandia.se/hem/Forsakringar/Olycksfallsforsakring/Intro/

Kag har hos Dina Försäkringar Gotland funkar kanon

Har du nyttjat den efter skada som uppkommit i samband med träning eller tävling? Isf. när? Står klart och tydligt i deras villkor, C3 punkt 2, att den inte gäller vid träning eller tävling med motordrivet fordon.

https://www.dina.se/Global/Pdf/Privat - Villkor/OL_2002.pdf

Last edited:

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nope, dom skickar hem papper där man berättar om hälsa osv. Sen skickar man in en ansökan för att få den. De två jag prata med förenkla det i stil med att: Allt-i-ett väljer man om man ska bryta benet, ska man bryta ryggen ska man ha den individuella :gnissla

[/url]

Så,då har jag talat med ytterligare en på skandia.

Precis som du säger så fyller man i en hälsodeklaration och bestämmer storlek(upp till 50basbelopp)och tecknar denna.

Man måste,trots att man specifierar vad man vill veta,fråga flera stycken för att få rätt uppgifter! :gnissla

Dock gäller denna inte om man tjänar pengar men just det är ju inte ett problem för mig. :)

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Se bara till att få en exakt förklaring till vad "tjänar pengar" innebär. För mig är det en inkomst men för dem kanske det är något annat.

Ska kolla upp exakt vad det innebär enligt skandia och få skriftligt på det.

Dock,för mig som förmodligen endast kommer träna och inte tävla,så är det inget problem.

Men,ska fråga exakt vad det innebär,är lite nyfiken på hur de ställer sig om man ställer upp i ett race med prispengar......har man redan vid anmälan brutit avtalet eller först när man vinner?

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Bumpar tråden lite lätt. Jag undrar också vad pro-killarna har för försäkring. dom om nån borde ju ha en som gäller i alla lägen...

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag hade LF förra året. Bröt nyckelbenet i Slutet av april. Då var det tydligen nya regler sedan 1 April så jag fick inte ut 1öre...! FB är dom jag litar minst på utav alla!

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Jag hade LF förra året. Bröt nyckelbenet i Slutet av april. Då var det tydligen nya regler sedan 1 April så jag fick inte ut 1öre...! FB är dom jag litar minst på utav alla!

Aj fan! Men vilket bolag anlitar du nu då? Känns ju lite sådär om man skulle skrota kroppaset på sin första säsong och sen stå där med lång näsa och utan försäkringsskydd :näsblod

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Har inget just nu tyvärr. Har aldrig nyttjat en försäkring för antingen har bagaget skadats men självrisken varit på 2000 kr, inbrott i bilen självrisk 3000 kr etc, eller försäkringar på mc när jag ställt av hojen (som jag fick) men försäkringsbolaget (if) vägrade förstå att jag hade ställt av hojen trots att jag spenderade nästan 6 timmar i telefon kö och åtskilliga samtal med dom etc. Låg ute med 17000 kr i 2 månader etc. Bara krångel! Så jag har aldrig fått tagit ut en krona på försäkring så nu skiter jag i försäkringsbolagen på det som inte är lagstadgat...

Största problemet är att man kan fråga 10 ggr i telefonen om någonting gäller och dom kan dyrt och heligt intyga att det gäller. Men när någonting väl händer känns dom absolut inte vid att dom sagt så.

Dessutom ändrar dom villkoren.
Just det hände mig med LF men har hänt mig med IF innan också...

Last edited:

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr1000rr
Lyfter tråden lite för att göra en ny koll var ni har era försäkringar.

Har precis suttit några timmar i telefon med Folksam (svemo-försäkr) och "resonerat" lite med dom...

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Tjena,

har också en gammel gruppförsäkring (via Volvo) hos Skandia. Det muntliga löfte jag fått är att den gäller så länge det inte är prispengar inblandat. Jag ringde och bad att få det på papper, som ett appendix till avtalet, men något sådant tyckte de inte var nödvändigt eftersom de sa muntligen att det gällde:rolleyes:.

Jag utgår från att det kommer bli problem om jag måste kräva ersättning från försäkringen. Det har det alltid blivit innan (aven om det i de fallen har handlat om Trygg&Hansa).

Om någon kan tipsa om en bolag som skriftligen bekräftar att försäkringen gäller för RR, så är jag också intresserad.

Om någon oturligt har behövt nyttja en försäkring för skada som uppkommit i RR, och fått korrekt ersättning, TIPSA GÄRNA!

\m/

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Skandia, dock inte "provat" den än. Står uttryckligen att den gäller för RR så länge det inte finns prispengar eller sponsorer... Amatörnivå alltså.

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr1000rr
Prispengar och sponsorer verkar likställas med att man utsätter sig för orimliga risker för pengar (lön). Därför behöver dom inte stå för kostnaderna.

Hur funkar det i t.ex. hockey/fotboll med försäkringar?
Har dom bättre villkor än vi "vansinnesgladiatorer" som inte gör annat än försöker ta livet av oss systematiskt till ingen nytta?

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Försäkringsbolag och deras personförsäkringar ha ha ... De gäller inte när det verkligen händer en olycka.En god vän stod på huvudet en dag och slog sig så illa så att hon blev hospitaliserad en vecka med ett sönderslaget ansikte.Fick inte en krona för detta av Trygg Hansa för denna form av skada när det krävdes en särskild sorts olycksfallsförsäkring för att få ut någon form av ersättning från detta bolag.Med andra ord så hade hon behövt två olika personförsäkringar för att få ut denna ersättning hos Trygg Hansa.RENA BLUFFEN OCH INGET ANNAT.

Min egen välvårdade bil blev i somras påkörd av en smitare och var totalt demolerad vilket flera kunnat läsa om på SH.Försäkringsbolaget IF djävlades direkt och vägrade betala ut ersättning när de verkade tro att jag själv orskakat denna skada.Det skulle enligt IF ta en lång tid för att få ut ersättning om jag överhuvudtaget fick det när målet skulle löpa genom fyra olika instanser.IF var så djävla korkade trots en polisrapport att när smitaren inte kunnat hittas så var det svårt att få ersättning som sagt var.Talade med en apa på IF som verkade bete sig som om bolagets pengar var hennes egna.Hon fick väl provision efteråt för att hon lyckats stoppa min ersättning.Fixade skadorna själv och idag är bilen som innan denna smitning men det tod tid och jag fick själv betala.

Det är så djävla bra när man väl ska teckna en försäkring men när något verkligen händer då är det helt andra tongångar.Så dessa försäkringsbolag är rena kriminella organisationer och inget annat.Fy fan rent ut sagt. :finger

Har du pengar.Förvara dessa själv.Är du rädd om dina föremål.Vakta dom själv.Blir du sjuk, skyll dig själv.För så fungerar det bland försäkringsbolagen i Sverige idag som säger en sak och gör en annan.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har en sk Trygghetsförsäkring i Trygg Hansa. Jag startade den i Holmia som sen blev uppköpta av TH. Jag har en på mig och en på respektive son.

På den finns inga begränsningar och när jag tecknade den från början så valde jag den just för att den alltid betalade ut oavsätt om man hade andra försäkringar som ersatte. Fanns inge begränsning om när den gäller i ursprungs reglerna. (Dom kan ju smugit in saker och jag har inte kollat på länge)

Försäkringsbolag och deras personförsäkringar ha ha ... De gäller inte när det verkligen händer en olycka.En god vän stod på huvudet en dag och slog sig så illa så att hon blev hospitaliserad en vecka med ett sönderslaget ansikte.Fick inte en krona för detta av Trygg Hansa för denna form av skada när det krävdes en särskild sorts olycksfallsförsäkring för att få ut någon form av ersättning från detta bolag.Med andra ord så hade hon behövt två olika personförsäkringar för att få ut denna ersättning hos Trygg Hansa.RENA BLUFFEN OCH INGET ANNAT.

Min egen välvårdade bil blev i somras påkörd av en smitare och var totalt demolerad vilket flera kunnat läsa om på SH.Försäkringsbolaget IF djävlades direkt och vägrade betala ut ersättning när de verkade tro att jag själv orskakat denna skada.Det skulle enligt IF ta en lång tid för att få ut ersättning om jag överhuvudtaget fick det när målet skulle löpa genom fyra olika instanser.IF var så djävla korkade trots en polisrapport att när smitaren inte kunnat hittas så var det svårt att få ersättning som sagt var.Talade med en apa på IF som verkade bete sig som om bolagets pengar var hennes egna.Hon fick väl provision efteråt för att hon lyckats stoppa min ersättning.Fixade skadorna själv och idag är bilen som innan denna smitning men det tod tid och jag fick själv betala.

Det är så djävla bra när man väl ska teckna en försäkring men när något verkligen händer då är det helt andra tongångar.Så dessa försäkringsbolag är rena kriminella organisationer och inget annat.Fy fan rent ut sagt. :finger

Har du pengar.Förvara dessa själv.Är du rädd om dina föremål.Vakta dom själv.Blir du sjuk, skyll dig själv.För så fungerar det bland försäkringsbolagen i Sverige idag som säger en sak och gör en annan.

Klotning (Lördag) ->ringde IF alarm -> hojen hämtad inom typ en timme.-> bärgaren skjutsade mig till Roslagsbanan.

Måndag-> IF's handläggare ringer mig och ger mig skadenumret och namn på handläggaren.

Tisdag -> Handläggaren kontaktar mig och beskriver hur det kommer att gå till.

Onsdag veckan därpå-> Handläggaren ringer mig och talar om att han fått en offert från MC verkstaden och hojen kommer att bli inlöst samt medelar att jag inom 5 arbetsdagar kommer få ett ersättningsförslag från värderaren.

Torsdag veckan därpå har posten äntligen lyckats få värderingsförslaget att hamna i min brevlåda.

Måndag jag ringer och frågar om värderingen gäller hoj och kläder och får svaret bara hojen och att kläderna bestämmer handläggaren om.

Ringer handläggaren och får ett ok bud på kläder och GPS.

Tisdag åker till MC verkstaden och roddar dit orginalgrejerna samt lägger det påskrivna budet på lådan.

Väntar på stålar på kontot -> If kanske fick brevet idag om inte posten fucked it up.

Mycket nöjd med IF

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S