Vart har ni låset på en monster?

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Upptäckte att det fanns väääääldigt lite plats under sadeln på min nyköpta monster, hur har ni andra gjort med ev verktygssats och lås?

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
lilltryne skrev:
Upptäckte att det fanns väääääldigt lite plats under sadeln på min nyköpta monster, hur har ni andra gjort med ev verktygssats och lås?

Vad är det för lås? Min polares nya S2R hade ett låsfäste på vänster sida...eller var det höger...dvs för ett vanligt skivbromslås.

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Jag har ett ABUS bromskivelås till min av "Äggmodellen".
Det finns en orginal fästbygel till de låsen som jag monterat under bakdelen på hojen, undersidan av bakramen mot bakhjulet. Enkelt å komma åt låset å sätta dit det när man inte använder det, nackdelen är väl att det blir lite skitigt när man kört en del :)
De orginalverktyg som kommer med hojen har jag i det minimala facket under sadeln där det finns en gummistrap för å fästa dem.
Behöver du få med dig mer verktyg än så?

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Jag har fräst ett eget fäste till mitt skivbromslås, se bild:

SANY0242mindre.JPG

Det kräver ju att man har tillgång till maskiner, men resultatet blir ganska bra.
Skönt är det ju oxå att slippa ha låset i magväskan eller ryggsäck.

lilltryne

Gick med
17 Jan 2005
Hoj
kiko skrev:
Jag har ett ABUS bromskivelås till min av "Äggmodellen".
Det finns en orginal fästbygel till de låsen som jag monterat under bakdelen på hojen, undersidan av bakramen mot bakhjulet. Enkelt å komma åt låset å sätta dit det när man inte använder det, nackdelen är väl att det blir lite skitigt när man kört en del :)
De orginalverktyg som kommer med hojen har jag i det minimala facket under sadeln där det finns en gummistrap för å fästa dem.
Behöver du få med dig mer verktyg än så?

Är ett sådant lås jag köpte oxå. Hmm, tror itne jag såg någon gummistrap på min, måste nog kolla en gång till...

lilltryne

Gick med
17 Jan 2005
Hoj
Ducster900 skrev:

Det kräver ju att man har tillgång till maskiner, men resultatet blir ganska bra.

Vill du fräsa ett till? :tuttar

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
Ducster900 skrev:

får man fråga vad den oranga slangen är till för?

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Liten Galen
Jag gjorde som Kiko, himla fiffig liten uppfinning. :tummenupp Innan hade jag ett bygellås, då fick den fantastiska verktygsväskan stanna hemma. (jag kan inte skruva ihop nåt ändå)

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Finns att köpa sådana fästen för abuslås för några kronor av abus.
Kostar strax under hundringen har jag för mig.

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
-dB_mike skrev:
får man fråga vad den oranga slangen är till för?

Tändkablar, tyckte att originalen såg trista ut, dom var ganska styva och "behövde" bytas...framgår kanske bättre här:

SANY0231mindre.JPG

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
lilltryne skrev:
Vill du fräsa ett till? :tuttar

Hade inte tänkt det, min fritid vill jag ägna åt hus, familj, motorcykel och andra hobbies...

Detta var mest tänkt som en idé men om du inte hittar ett liknade fäste kan du maila mig efter hojsäsongen så kanske jag har ändrat mej...

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
Ducster900 skrev:
Tändkablar, tyckte att originalen såg trista ut, dom var ganska styva och "behövde" bytas...framgår kanske bättre här:
ganska ovanlig dragning bara.

Zergh

Mmpfs... Bytte avatar igen =)
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
På jakt efter en ny Ducce, Cr250n är kvar.
Jag klarar mej på en ryggsäck jag, får både plats med skivbromslåset, och en verktygssats, men det optimala vore ju om man kunde ha skiten på hojen, men det finns ju inte direkt något utrymme, vilket redan är konstaterat, fördelen är att man får plats med mer grejjer i väskan än varu någonsin skulle få plats med på hojen, typ en vattenflaska och ett förstahjälpenkit :hihi.

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Jag har mitt lås i den lilla påsen man får till abus extreme och den har jag satt runt ramen under bakskärmen. Går bara att ta av påsen om man tar av sadeln mende går att få låset i och ur påsen utan problem.

lilltryne

Gick med
17 Jan 2005
Hoj
Teinvall skrev:
Jag har mitt lås i den lilla påsen man får till abus extreme och den har jag satt runt ramen under bakskärmen. Går bara att ta av påsen om man tar av sadeln mende går att få låset i och ur påsen utan problem.
Står ju en varningstext att man INTE ska sätta låset direkt på ramen med hjälp av påsen, den kan väl ramla av rätt lätt... Du har haft det så länge utan att den ramlat av?

När man stänger sadeln, visst ska piggarna där framme vara under "ramen"? Så sadeln sitter fast dels under dem o dels där bak där det klickar? Jag har ett helvete att få piggarna under ramen, helt omöjligt!

mgrant

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Hoj
Ducati Monster 620S i.e
Jag köpte ett standarsfäste allá Abus och skruvade fast i handtagen baktill vid sadeln. Funkar skitbra, låset syns knapt när man har enkelkuttsen på och det är lätt att komma åt, kan rekomenderas. Kostar typ 150:-

lilltryne

Gick med
17 Jan 2005
Hoj
mgrant skrev:
Jag köpte ett standarsfäste allá Abus och skruvade fast i handtagen baktill vid sadeln. Funkar skitbra, låset syns knapt när man har enkelkuttsen på och det är lätt att komma åt, kan rekomenderas. Kostar typ 150:-
Låter ju bra! Ska nog vandra ner till yamaha o köpa ett o testa, var ju inte dyrt.

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Ducati Monster 800Sie
lilltryne skrev:
Står ju en varningstext att man INTE ska sätta låset direkt på ramen med hjälp av påsen, den kan väl ramla av rätt lätt... Du har haft det så länge utan att den ramlat av?

När man stänger sadeln, visst ska piggarna där framme vara under "ramen"? Så sadeln sitter fast dels under dem o dels där bak där det klickar? Jag har ett helvete att få piggarna under ramen, helt omöjligt!

Kanske dax att skruva på abus fästet där istället då. Av ren lathet ligger de i byrålådan :gnissla
Man kan ju undra vad man ska ha påsen till om man inte kan sätta den på ramen. Ha mynt i o spänna den i bältet hade ju inte varit så jätte snyggt kanske

lilltryne

Gick med
17 Jan 2005
Hoj
Teinvall skrev:
Man kan ju undra vad man ska ha påsen till om man inte kan sätta den på ramen. Ha mynt i o spänna den i bältet hade ju inte varit så jätte snyggt kanske
Den är rätt bra o ha under sadeln om den får plats, då håller den låset på plats o riskerar inte att trilla ur...
Jag köpte abus orginalhållare idag, passade himla bra!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept