Vart hittar jag en vattenburen varmluftskonvektor?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag ska bygga en mindre konferensanläggning i en byggnad där det i dagsläget sitter elradiatorer och dessa ryker först av allt vid rivningen.
Bygget kommer fortlöpa under december-mars och jag vill gärna ha varmt under tiden men ägaren vill inte gärna få skyhöga elkostnader vilket det blir med mina två 9kW-fläktar.
Så idag håller de på och gräver in en ny kulvert till det huset från pannrummet där de har en egen flispanna och det ska ju ändå bli vattenburet där sen så jag fick dem att skynda med grävningen som annars skulle ha gjorts i vår.

Men nu kan jag ju montera en stor jävla varmluftskonvektor istället. Trodde jag. Där jag brukar beställa grejer i Polen fanns det naturligtvis skitfina grejer för 4000:- men jag vill ha den fort och frakten blev ganska dyr.

Så, vart hittar man sånt här hemma? Jag har letat halvt ihjäl mig men hittar bara små fjantiga saker för hemmabruk på runt 3-4kW men jag vill ha något runt 30-40kW istället.

Typ en sån på bilden vill jag ha:

nagrzewnica.jpg

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är möjligt, men den behöver inte vara på 50kW heller som just den modellen om jag inte minns fel.
Det borde ju finnas begagnat om inte annat?
Vad ska man använda för sökord, förutom aerotemp?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vill du komma billigt undan så tar du en lastbilskylare med tillhörande fläkt från skroten. 24v batteriladdare på det så är du hemma.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kolla här:
http://www.frico.se/sv/Produkter/Varmeflaktar/?node=1487

Lite dyra kanske men funkar bra har tre stora rackare i verkstan på 500 m2.

Samt en liten i hemma garaget på 90m2

Hmm, vart hittar jag priserna? SWH32 såg vettig ut :tummenupp

Vill du komma billigt undan så tar du en lastbilskylare med tillhörande fläkt från skroten. 24v batteriladdare på det så är du hemma.

Haha, vi diskuterade just detta på verkstaden idag. Jag räknade ut ungefär hur många liter vatten det ryms i olika storlekar av golvvärmerör och funderade på om jag skulle ta en gammal eldriven konvektor och rensa på det elektriska förutom själva fläkten och slänga in en kringla med golvvärmerör. Men jag misstänker att det inte funkar så bra... För övrigt så ryms 3 liter vatten i den fläkten jag har kollat på, 50kW.

Är detta något som skulle passa herrn för tillfället?

Värmefläkt för vattenburen värme
http://www.ps.nu/auktion/avveckling-av-bilverkstad-stockholm/

Ja, en sån skulle vara perfekt tror jag även om inte effekten står angiven. Dessvärre vet man inte om den funkar och den är i Stockholm :( Jag ska förvisso dit nästa helg men jag tror inte att jag hinner hämta upp den då om det ens är möjligt. De skickar inte enligt beskrivningen.

Edit/ Fan, de hade ju massa annat jag behöver också. Varför skickade du inte den här länken mycket tidigare för!? :rolleyes:

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hmm, vart hittar jag priserna? SWH32 såg vettig ut :tummenupp

Haha, vi diskuterade just detta på verkstaden idag. Jag räknade ut ungefär hur många liter vatten det ryms i olika storlekar av golvvärmerör och funderade på om jag skulle ta en gammal eldriven konvektor och rensa på det elektriska förutom själva fläkten och slänga in en kringla med golvvärmerör. Men jag misstänker att det inte funkar så bra... För övrigt så ryms 3 liter vatten i den fläkten jag har kollat på, 50kW.

Ja, en sån skulle vara perfekt tror jag även om inte effekten står angiven. Dessvärre vet man inte om den funkar och den är i Stockholm :( Jag ska förvisso dit nästa helg men jag tror inte att jag hinner hämta upp den då om det ens är möjligt. De skickar inte enligt beskrivningen.

Edit/ Fan, de hade ju massa annat jag behöver också. Varför skickade du inte den här länken mycket tidigare för!? :rolleyes:

http://www.blocket.se/uppsala/Varmebatteri_cirkulationspump_elmotor__49702026.htm?ca=20&w=3

Inte rund hörnet, men endå.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...