Vart i gbg kan man lätt mc körkort?

stolle

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
YBR 125
Undrar bara,vart i gbg kan man lätt mc körkort?
Hur mkt kostar det och osv..?
Hur ska man börja?
Köpa mc först eller börja övningsköra först?:)

Kvist

Massa göra, lite tid
Gick med
24 Jul 2004
Hoj
660 -04
Billigast är det väl troligen att köpa och köra med någon, sedan vet jag inte hur duktig du är så det är omöjligt att säga ett pris.
Men när jag tog A1 back in the days så körde jag med far på dåvarande RG 125:an och tog några lektioner på bilskola för att få in placeringar samt garagevändningen som då fanns. Men jag hade dock rätt mycket med mig sedan mycket crossåkande och sådant i yngre dar. Lycka till hur du än går till väga, men det är en prisfråga enligt mig som styrs av hur duktig du är:rolleyes:

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati Monster 696
De flesta körskolor som har MC-utbildning har väl för lätt MC också.

Var det Kul på hjul som hade nåt specialerbjudande för folk från Sporthoj? :va

Pris beror väl på hur duktig du är, dvs hur många lektioner du behöver ta. I vilket fall som helst så måste du börja hos Vägverket och ansöka om körkortstillstånd, utan det får du inte övningsköra. Sen är det väl vettigt att börja läsa teori så fort som möjligt och få teoriprovet avklarat. Allt om avgifter för detta finns att hämta på www.vv.se.

Egen hoj eller ej, det är ju upp till dig. Har du någon att övningsköra privat med så kan det ju underlätta att ha en egen hoj redan från början.

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Tips till dig på val av cylen är att det är ruskigt mycket lättare att köra manöverbanan på motard eller liknande.
Eftersom det är en 125a du skall köra, så öppnas dem vägarna. Det är svårt att köra upp för obegränsad på en sån hoj eftersom du måste då köra minst 700kubik.

Ta chansen om du vill klarat lättare! (köp NSR sen istället)

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Enda tipset jag kan ge dig är att hålla dig borta från Åke Carlssons trafikskola eller va dom heter på Odinsplatsen :mad:. Om du inte tycker det är för långt bort så vet jag att Bruhns i Frölunda är bra och trevliga, dom hjälpte mig med 125:an när det blev knas iaf :).

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Pinky skrev:
2387339 Enda tipset jag kan ge dig är att hålla dig borta från Åke Carlssons trafikskola eller va dom heter på Odinsplatsen :mad:. Om du inte tycker det är för långt bort så vet jag att Bruhns i Frölunda är bra och trevliga, dom hjälpte mig med 125:an när det blev knas iaf :).

Bruhns är trevliga, och mycket bra!
Håller på med busskort där nu (weeeiii, betalad för att få kortet) och jag tycker det är bra.
Ring runt till körskolorna, det finns ju en i mölndal, mölndals trafikskola, och sen har du "körkortet" här ute på hisingen.
Men jag vet inte om de har 125, så RING!

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Pinky skrev:
2387339 Enda tipset jag kan ge dig är att hålla dig borta från Åke Carlssons trafikskola eller va dom heter på Odinsplatsen :mad:. Om du inte tycker det är för långt bort så vet jag att Bruhns i Frölunda är bra och trevliga, dom hjälpte mig med 125:an när det blev knas iaf :).

TAR BORT MITT INLÄGG ANG KÖRSKOLAN VID REDBERGSPLATSEN EFTER ATT JAG HAR FÅTT MER INFO AV NUVARANDE ÄGARE ANG DENNA HÄNDELSE. BER SÅ MYCKET OM URSÄKT FÖR MITT INLÄGG!

Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Skrutten skrev:
2387309
Var det Kul på hjul som hade nåt specialerbjudande för folk från Sporthoj? :va

Dom har ingen 125:a

Tror Kremers har en iaf va jag har sett

stolle

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
YBR 125
Tack! för alla svar grabbar, det har verkligen underlättat för mig :D

Men får man övningsköra själv, om man nu har frågat tillstånd och fått det?

Last edited:

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
stolle skrev:
2390572 Tack! för alla svar grabbar, det har verkligen underlättat för mig :D

Men får man övningsköra själv, om man nu har frågat tillstånd och fått det?

Med en handledare..

stolle

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
YBR 125
känner ju kannpt nån som har mc...hah
Hur ska man göra då?
Vart kan man hitta en handledare?

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
tar Bort Mitt Inlägg Ang Körskolan Vid Redbergsplatsen Efter Att Jag Har Fått Mer Info Av Nuvarande ägare Ang Denna Händelse. Ber Så Mycket Om Ursäkt För Mitt Inlägg!

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
stolle skrev:
2392159 känner ju kannpt nån som har mc...hah
Hur ska man göra då?
Vart kan man hitta en handledare?

kan ju fråga runt här på sporthoj, dock kör vi som vi gör och du kanske är färsk på hojen och "hänger" inte på så bra när folk kör.. då blir det knepigt när handledaren vill trycka på och har ett ankare efter sig :rolleyes: '

Så kände jag när jag körde med en här på sporthoj. Det var första gången jag körde i år och jag var en irktig bromskloss o då kände jag bara obehag när han inte fick trycka på såpass mkt man ville.. Men det finns säkert någon på sh som kan köra efter boken med dig :tummenupp

Det du får tänka på kan vara o bju på käk när det behövs & pröjsa soppan.. Det gjorde jag iaf.. En bra deal tycker ja :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024