Vart köpa Arai reservdelar?

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Är nu en snutta asförbannad.
Råkade för 5 min sedan dra sönder ena visirhållaren på ena sidan av hjälmen när jag skulle byta visir på min nyinköpta RX7:a. :mad: :mad:

Måste nu ha tag på ett ställe där man kan hitta reservdelar till en sån här hjälm med snabb leveranstid. Hojsäsongen drar ju igång om 1 månad!

Det är Allright som är generalagent och i stort sett alla handlare köper av Duells och Allright så det borde gå bra även med en handlare som normalt inte har Arai hemma.

Prova att kräva sidoluckorna på garanti. Det gjorde jag och fick nya med rätt lack efter en vecka. Mekanismen är rena skiten och behöver göras om.

Kostar ju ca 500kr för en ny så gå du till stället du köpte den på.

Snyft!

Räkna med att få köpa fler reservdelar till Arai hjälmen.

Själv haft en 6000 kronorshjälm och där var delar där blev glapp i typ ventiler på hjälmen utan att dessa rördes,plastskruv som gick sönder oxå oväntat.
Ventilationen fram på hjälmen föll av......suck!!
Och för att inte prata om visirets ventilation och låsning.

Till det positiva hjälmen sprack vid en krasch,huvet "höll" trots skalbas fraktur,blödning och hjärnskakning.

Säger dock inte att det är en kass hjälm.

R1 racer skrev:
Räkna med att få köpa fler reservdelar till Arai hjälmen.

Själv haft en 6000 kronorshjälm och där var delar där blev glapp i typ ventiler på hjälmen utan att dessa rördes,plastskruv som gick sönder oxå oväntat.
Ventilationen fram på hjälmen föll av......suck!!
Och för att inte prata om visirets ventilation och låsning.

Till det positiva hjälmen sprack vid en krasch,huvet "höll" trots skalbas fraktur,blödning och hjärnskakning.

Säger dock inte att det är en kass hjälm.

Tur att skallen klarade sig.
Får hoppas på att resten av min hjälm håller. Med ett pris på 7599kr så ska det vara bra saker. Tog inte i nånting när luckan gick av.

Hur lyckades du pajja den? :va

Gjorde du fel eller var det fel på hjälmen?

Det var ju något ljushuvud som skulle plocka av de plastbitarna ovanpå där visiret hålls fast,
varför läser man inte manualen :confused:

6 eller 7 års garanti på Arai. Bara att beställa från närmaste handlare.

Vill nog påstå att har man sönder mekanismen så har man inte gjort rätt.
Har både en Quantum och en RX7, inga problem alls.

R2 skrev:
Hur man byter Arai visir utan krångel...
Alltid samma misstro från de som själva inte råkat ut för något. Prova att byt visir när det regnar ute sent på en kväll och man har kört ett tag så plasten är nerkyld av fartvinden också. Då är det nog inte lika smidigt som när Nicky Hayden poserar i tropikerna.

Alla konstruktörer vet att man inte gör snäppfästen i plastkonstruktioner som ska återanvändas. För lock och dylikt som permanentmonteras är det ett billigt och bra sätt men i det här fallet så är det ett billigt och dåligt sätt. Hör man missljud från plasten så är det bara en tidsfråga innan den pajar, så är det bara. Andra fabrikanter har använt riktiga metallfjädrar i sina mekanismer i stället för att låta plasten agera fjäder.

I övrigt har jag inga klagomål på Arai och de må ha varit tidigt ute med verktygslöst visirbyte men det är hög tid att byta design till något nytt.

Edit: fick inte till citatet

Last edited:
majtii skrev:
Ta av dej handskarna nästa gång. :)
:lol

Bara för att förtydliga så menade jag att förhållandena för plastbiten var urusla men arbetsförhållandena för mig helt ok, jag stod inne på ett mackområde med bra belysning och jag var inte kall om händerna eller något. Och handskarna var av så jag var inte klumpig. Och jag har sett videon. Och jag har läst instruktionerna. Och det var inte första gången jag bytte visir. :)

Tur man alltid packar silvertejp på väg till Nürburgring. ;)

img42e57bbce3159.jpg

MattE. skrev:
Hur lyckades du pajja den? :va

Gjorde du fel eller var det fel på hjälmen?

Det var ju något ljushuvud som skulle plocka av de plastbitarna ovanpå där visiret hålls fast,
varför läser man inte manualen :confused:

Skulle dra ut visiret precis lika enkelt som Hayden gör...
Men så ramlade kåpan av, gjorde säkert något misstag som jag inte vet om.

Berggren skrev:
Måste nu ha tag på ett ställe där man kan hitta reservdelar till en sån här hjälm med snabb leveranstid. Hojsäsongen drar ju igång om 1 månad!

Om en månad? Det är ju då det brukar vara som mest snö :kocko :va

Neutral skrev:
Alltid samma misstro från de som själva inte råkat ut för något. Prova att byt visir när det regnar ute sent på en kväll och man har kört ett tag så plasten är nerkyld av fartvinden också. Då är det nog inte lika smidigt som när Nicky Hayden poserar i tropikerna.
Alla konstruktörer vet att man inte gör snäppfästen i plastkonstruktioner som ska återanvändas. För lock och dylikt som permanentmonteras är det ett billigt och bra sätt men i det här fallet så är det ett billigt och dåligt sätt. Hör man missljud från plasten så är det bara en tidsfråga innan den pajar, så är det bara. Andra fabrikanter har använt riktiga metallfjädrar i sina mekanismer i stället för att låta plasten agera fjäder.
I övrigt har jag inga klagomål på Arai och de må ha varit tidigt ute med verktygslöst visirbyte men det är hög tid att byta design till något nytt.

fasen va du vet mycket då, och vad får dig att tro att jag inte har bytt visir under liknande förhållanden? :va

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...