Vart köpa billig moment nyckel i Umeå

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Grizzly 600
Var vänder jag mig för att köpa en billig moment nyckel här i Umeå, typ såna som Biltema säljer.

Gråben

Medlem i polerskadades rixförbund...
Gick med
18 May 2003
Hoj
KTM 660 smc ( avställd ) Puch Maxi 50cc för gatan, KTM 380 i skogen och övrigt
Hmm...har inte hittat nåra "billiga" modeller i ume... jag shoppade en momentnyckel från biltema, och den har då funkat kanon iaf. Du skulle kunna få låna en momentnyckel och du behöver den pronto....

Håller XR:n på att skallra isär? :hihi

Tntmackan

vad blir det för hoj iår då?
Gick med
6 May 2003
Hoj
02 suzuki GSX1400 (dunderklumpen)
du kan få låna min nyckel om du vill.. :)

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Grizzly 600
He blev moment nycklar från Biltema hoppas jag får dem till helgen....annars kanske jag får låna nån av era :tummenupp

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
De få gånger man använder momentnyckel kan man lika gärna låna av nån... skulle man vara mer proffesionell och använda det oftare skulle man nog välja att lägga ut några hundringar på en bra, typ kamasa... finns på laitis, ca 800 för en vettig

Gråben

Gick med
18 May 2003
Hoj
kamasa nyckeln som farsan har funkar inte riktigt hundra... medans biltema nyckeln is still going strong :yoparty

Ska sladda förbi på laitis och lämna in kamasa nyckeln så man får den fixad...

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Advance4Stroke skrev:
De få gånger man använder momentnyckel kan man lika gärna låna av nån... skulle man vara mer proffesionell och använda det oftare skulle man nog välja att lägga ut några hundringar på en bra, typ kamasa... finns på laitis, ca 800 för en vettig

Det är dom gångerna man lånar en från jobbet där det bara köps in dyra kvalitétsgrejer och framförallt kollas dom och justeras årligen... Det är därför det inte är särskilt lönt att lägga ner några större pengar på en momentnyckel själv... om man nu inte lämnar den på kalibrering varje år!

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
ska man ha en momentnyckel så ska man nog inte dra med en BILTEMA!!! eller en KAMASA heller för den delen! det kan löna sig att satsa på en riktig momentnyckel på en gång! lovar att det lönar sig i längden! är det viktiga motordelar som överfall eller toppar som ska dras så kan det bli ännu kostsammare med dåliga (billiga) verktyg! har varit med om att dra en topp med nästan halva momentet som nyckeln visade en gång! upptäckte det innan start som tur var! det var kamasa den gången.... oftast så går det inte köpa en bra momentnyckel för under 3000:- å det finns en anledning till det! kvalitet och pålitlighet kostar tyvärr!

Gråben

Gick med
18 May 2003
Hoj
Jag tog med mig biltema nyckeln och provdrog den i en maskin på jobbet för att kolla momentet, och den stämmde förvånadsvärt bra.

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
det tror jag säkert! det är ju inte första gångerna den visar fel! men den har nog inte så lång livslängd! har du möjlighet att provdra den imellanåt så kanske det inte är ett problem, fast personligen så skulle jag ha satsat på en kvalitetsnyckel som håller i 30 år.

Gråben

Gick med
18 May 2003
Hoj
Håller helt klart med dig mad...

men man meckar inte så jädrans mkt nu, skulle man skruva mera så skulle man nog köpt bättre saker... :)

Gråben

Gick med
18 May 2003
Hoj
Jag tog med mig momentnyckeln på vuv / monteringen då jag jobbade där ( är på måleriet nu ) men iaf.. nere på monmteringen har dom ett ställe där dom reparerar muttersnurror och knäcknycklar... gick bara dit och frågade om jag fick prov knäcka en momentnyckel.

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Gråben skrev:
Jag tog med mig momentnyckeln på vuv / monteringen då jag jobbade där ( är på måleriet nu ) men iaf.. nere på monmteringen har dom ett ställe där dom reparerar muttersnurror och knäcknycklar... gick bara dit och frågade om jag fick prov knäcka en momentnyckel.
Kan man kalibrera momentnyckel där?

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hedestig skrev:
Nog går det, jag skulle kunna försöka hjälpa dig om du är i behov...
Skulle vara bra att få den kontrollerad, har bara en billig som är köpt på Classe O. :yoparty Försöker att vara duktig och dra allting som har ett angivet moment med momentnyckeln. :)
Då återstår bara ett problem, vem är du? :va

Gråben

Gick med
18 May 2003
Hoj
Vet inte om man kan justera om det skulle behövas... kollade bara att den knäckte rätt moment, och det gjorde den...

men det skulle kanske gå att höra med folket som jobbar om dom har möjlighet att kalibrera om dom me..

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gråben skrev:
Vet inte om man kan justera om det skulle behövas... kollade bara att den knäckte rätt moment, och det gjorde den...

men det skulle kanske gå att höra med folket som jobbar om dom har möjlighet att kalibrera om dom me..
Jag mötte föresten dig igår på väg hem, blev ju bra det där! :tummenupp
MEN lyset var inte påslaget... :ajjabajja

Gråben

Gick med
18 May 2003
Hoj
RJ skrev:
Jag mötte föresten dig igår på väg hem, blev ju bra det där! :tummenupp
MEN lyset var inte påslaget... :ajjabajja

Tackar =)