Vart köpa leak down mätare?

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Spenaten
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
Anledningen till att Sangberg är lite svåra att få tag på är att dom kursat. Var precis på gång och beställde prylar från dom när det hände... Hände nån gång i somras el höstas, men dom kanske har rensat av lite gamla skulder och startat om, i så fall får ni glömma det här...
/660
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Det var liksom det där med strypningen jag tänkte på vad gäller kalibrering av hembygge. För stort hål i strypning = visar för lite leakdown och vice versa.

Nu har inte jag kollat exakt vad delarna kostar med 1400:- _är_ faktiskt rätt dyrt för en färdig relaterat att peta ihop en själv (förutsätter givetvis att man har rätt utrustning). Men det var ju det där med kalibrering...

Och så måste jag ju hålla med om att det verkar praktiskt med en mätare graderad 0-100 psi om det innebär att mätaren visar % direkt. Detta kan vara värt en god extraslant. Jag tror ju att det inte är så lätt att få tag på tryckmätare med skala 0-100 här i Sverige, 0-10 finns överallt men ger ju sämre upplösning eftersom 100 psi = 6,8 bar. 6,8 bar = högre upplösning (givetvis vid mätning av tryck under 6,8 bar) än 10 bar.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kalibreringen ja: Antar man mäter trycket före o efter strypningen o därför får fram ett tryckfall över strypningen, orsakat av läckaget i cyl.
Men finns det nån standardstrypning o standardtryck man ska hålla ? Vad är bra resp dåligt i läckage ?
Tycker på nåt sätt att storleken på cyl borde spela in när det gäller hur mycket läckage man accepterar; 'Läcker x %' låter väldigt löst sas.
nån som kan berätta ?
/u
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ulf_lundin skrev:
Kalibreringen ja: Antar man mäter trycket före o efter strypningen o därför får fram ett tryckfall över strypningen, orsakat av läckaget i cyl.
Men finns det nån standardstrypning o standardtryck man ska hålla ? Vad är bra resp dåligt i läckage ?
Tycker på nåt sätt att storleken på cyl borde spela in när det gäller hur mycket läckage man accepterar; 'Läcker x %' låter väldigt löst sas.
nån som kan berätta ?
/u
1. Japp. Jag utgår också från att man mäter tryckfallet.

2. Och det där med "standardstrypning" var ju en kalibreringsfråga. Snälla, hjälp oss!

3. Cylinderdiameter (omkretsen, dvs "längd kolvringar") borde ju vara det mest intressanta. Man kanske kan ha tumregler som säger att "X mm borrning får läcka max Y %".
Eller "Y % läckage per mm borrning = acceptabelt".
Typ nåt sånt?
Ingen som har en bruxx för publicering?

Och bilderna tidigare i tråden rätade ut många frågetecken! Tack!
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Visst kan man säkert räkna ut rätt stryppning för rätt cylinder så att säga, men allt handlar inte om teori här i världen.. Man lagar inte felen genom att räkna på dom :rolleyes:
% är inte så viktig men den har en betydelse. Det viktigaste är att veta vart det läcker så man kan felsöka snabbt utan att behöva riva som är svårt att få betalt för när kunden inte har råd att laga.
Mätarna har man för att se hur mycket tryckfall man har men framför allt så gäller det att lyssna vart det pysser. Så man vet om det är brända ventiler eller dåligt komp, i vissa fall dålig topplockspackning.

Det är iallafall vad jag andvänder min till, så den fyller mitt behov med råge..
Sen om man nu vill ha det exakta värdet om man tex trimmar eller på annat sätt har behov av det så går det nog att få mätaren att vissa exakt. :tummenupp

Mathias
 

Hotrodbiker

Bara blå
Gick med
6 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona -02,Yamaha R1 -08, Kawa250 -72,Husaberg 570 -12
MaPe skrev:
Visst kan man säkert räkna ut rätt stryppning för rätt cylinder så att säga, men allt handlar inte om teori här i världen.. Man lagar inte felen genom att räkna på dom :rolleyes:

Mathias

Håller med Mattias. Allt är inte Teori..

Använder min med för att snabbt å exakt kunna se var felet i motorn är. Lyssnar i avgas resp insug... eller i oljepåfyllning. Därigenom får du reda på var läckaget är.
Många seriösa raceteam använder det också för att se konditionen på motorn... så man vet när det är dags att riva.. man kollar hur mycket läck det är redan vid nybyggdmaskin... så har man ett värde att gå på. Då spelar det ju ingen roll om en liten cylinderdiameter läcker mindre.... :rolleyes: Bygger ju knappast motorn mindre för den sakens skull :hihi
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Räcker det med att lyssna så behöver man inga mätare. Bara att ansluta tryckluft med rimligt tryck.
/u
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag brukar också ansluta luft med måttligt tryck och lyssna var det pyser mest.
Men jag köper att man skulle kunna referera till hur mycket downleak man hade på ny spis, då behövs ju ingen kalibrering, endast att man använder samma mätare varje gång för att vara säker på att få samma mätvärden.

Jaja, det verkar som om jag ska hålla mig till min "tryck-och-lyssna-metod" i fortsättningen också.
Tack för tips och idéer i alla fall.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Lite OT kanske, men besläktat iaf: Varianten verkar lite racebetonad, men kanske för att t.ex. kolla kolv- o ringslitage på vassa 4taktsenduron. Ska ju bytas rätt ofta annars.

En mer dynamisk variant att kolla just kolvringarnas tätning är att kolla hur mycket motorn pumpar ur via vevhusventilationen, det är iaf där läckaget förbi ringarna hamnar. (Leakdown test kollar endast i toppläget, men tar med ventilläckage oxå.)
Anslut ett T-rör till ventilationen. Sätt ett U-rör m vatten på ena sidan och en rätt stor strypning på andra sidan av T:et. Justera strypningen för 'lagom' trycksskillnad (10-15 cm ?) med motorn i 'bra' skick. Om trycket senare har stigit så betyder det att ringarna tätar sämre. (Stånkor kräver nog nån strypning (a la klämma ihop slangen lite) mot U-röret för att lugna ner vattnet.)

Aldrig nåt jag provat, men låter sunt o kräver inga dyra mätare. Kollar man med lite varv på motorn så blir det rätt nära normal drift sas.

Ang. leakdown o tumregler/kalibrering så inser jag förstås att gör man det på många motorer så får man bra känsla för vad som är för mycket läckage. Men tror knappast man kan speca det i avläst % rakt-upp-och-ner utan att ta hänsyn till cyl.volymen. Låter konstigt om man accepterar lika mycket läckage f en 150 cc cyl som f en 1000 cc.
/u
 
Last edited:

bas

Rasta potatis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
NACKA/Stockholm
Hoj
ZX12R Sold
Har för mig att bilsport publiserade en artikel för x-antal år sedan om hur man bygger sin egen Leak Down mätare. Men jag tror det var före året 1995.
Ring förlaget och hör efter.
 

hEcYh00k

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR1100XX Blackbird
bas skrev:
Har för mig att bilsport publiserade en artikel för x-antal år sedan om hur man bygger sin egen Leak Down mätare. Men jag tror det var före året 1995.
Ring förlaget och hör efter.

Allt om MC publicerade en artikel om hur man bygger sin egen Leak down mätare 1991 i nummer 2,,,
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jordens trådlyft, jag vet. Men dumt att skapa onödiga trådar.
Jag tänkte köpa en leakdown-mätare, så att jag slipper köra hojen till verkstan varje gång jag vill göra detta. Jag har funnit att Mactools variant verkar rätt prisvärd. Hamnar ngstans på 1500 inkl moms.

Ngn som har ngn erfarenhet av denna? I en gammal post ovan i denna tråd verkar ju iaf ägaren inte vara missnöjd.

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tyvärr inget köptips, men...
För den som vill bygga själv!

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5769&start=15

Mats

Tack!

Jag läste den tråden i min internet-research.
Men jag tyckte att merkostnaden för mactools variant var så ringa att jag tyckte det inte var värt kostnaden att göra själv. I synnerhet som jag känner mig osäker på om jag verkligen får rätt motstånd på referenshålet man ska borra i ventilblocket. Dvs om jag bygger en egen leakdowntestare så skulle jag ändå vilja provköra den mot en mot en mätare från etablerad tillverkare, så att jag vet att mitt bygge ger "rätt" siffror. Allt detta sammantaget gör att jag nog väljer att köpa en mätare så att jag vinner lite tid.

/J
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
---8<--- Massa bra byggbeskrivningstext---

Men en enklare variant är ju att löda ihop dom...

Mathias

edit.... särskrivningar.....

Imponerande! :) :yoparty :Bugar :tummenupp

Kan du sen producera en lista med artikelnummer kommer jag att släppa en slant i närmaste önskebrunn å dina vägnar :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top