Vart köpa momentnycklar?

hEcYh00k

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR1100XX Blackbird
Vart kan man köpa hyffsade momentnycklar?

Inga värstinggrejjor nu, utan i prisklassen 3-4 tusen ungefär??? :confused:

Några speciella märken ni kan rekommendera? :confused:

Tacksam för svar.

Ps.Biltema och mekonomen-tips kan jag vara utan, även om ni nu anser att dom duger gott och väl,,, :gnissla

hEcYh00k

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR1100XX Blackbird
Såg denna i en annan tråd,,,kanske kan vara nått?

attachment.php

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Crescent
Den är säkert skaplig, men vad vet jag? På mina står det biltema :rolleyes:

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Du får väl en jävligt bra för mindre stålar än 3-4000...
På Laitis i Umeå (Är väl en kedja, så de finns väl på fler ställen) får man ge ca 8-900 (ca 700 om man är med i UMCC) för en 19-110Nm, Märke Kamasa, livstid garanti, borde väl vara en okej momentnyckel...

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Om du är beredd att lägga såna pengar så skulle jag rekomendera en Belzer/sandvik momentnyckel. dom har en med 3/8 fattning som jag köpte till jobbet för att ha till montering av batteripoler och andra elanslutningar där åtdragningsmomentet är noga. Har även använt den mycket då jag renoverade motorn på Tl:en. Väldigt lämplig storlek och mycket bra exakthet enligt han som kalibrerar våra momentnycklar. vet inte riktigt vad dom kostar men runt en 2000 skulle jag tro... den vi har är köpt från Ahlsell men det finns säkert fler åf för Belzer/sandvik tror tom laitis säljer dom!

SM_Putte

SDC Racing Team eller nå´t.......
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Moddad WR400 SM + Volvo V40 -03 + släp -73
Köp en billigare!! Läömna sedan in del för kalibrering för pengarna du fick över!! För en dyr och okalibrerad mom.nycke e inget värt!!

hEcYh00k

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR1100XX Blackbird
SM_Putte skrev:
Köp en billigare!! Läömna sedan in del för kalibrering för pengarna du fick över!! För en dyr och okalibrerad mom.nycke e inget värt!!

Sen finns det ju fler alternativ,,, :rolleyes:

Tack för alla svar, fortsätt gärna att tipsa om fler, som ni tycker är, bra nycklar. :banana

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
hEcYh00k skrev:
Sen finns det ju fler alternativ,,, :rolleyes:

Tack för alla svar, fortsätt gärna att tipsa om fler, som ni tycker är, bra nycklar. :banana

Tjaaa, det beror ju lite på vad du har för krav...men nog kan du få en Kamasa eller TengTools 3/8 5-25 Nm för 5-600 spänn hos lokala järnhandeln. Typ Woody...
Nyckel för högre moment kostar oftast inte mer heller om man nöjer sig med att de är kalibrerade från fabrik med en noggranhet på 1 Nm...

/Jåke

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen alls :(
Jag / vi kalibrerade momentnycklar i ett par år innan firman sålde av den verksamheten och utrustningen, våra slutsatser var nästan alltid att Stahlville var i en klass för sig själva, dom har en speciell konstruktion som gör att dom är automatiskt avlastade hela tiden, momentet ställs helt enkelt efter hävarmsprincipen (i kombination med hårdheten på en bladfjäde iofs), det gör att dom i princip alltid håller kalibreringen längre än de vanliga spiralfjäderbelastade typerna. Lurigare att kalibrera dock, men det är ju inte användarens problem...

Ska du lägga den typen av pengar så kanske du kan få Stahlville, och då tror jag du blir jämra nöjd, har inget allmännt tips om köpställe, men stället vi sålde kalibreringsverksamheten till heter AKAB och ligger i T-hättan 0520-89100, dom borde om inte annat veta, hör Ingemar.

Ha de / XJR

EDIT : Såg att du fanns i E-tuna, skulle tro att både VIAB och Industripartner är ÅF för AKAB. /EDIT

Last edited:

hEcYh00k

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR1100XX Blackbird
Tack för detta enimenta svar! :tummenupp

Har faktiskt använt Stahlville och har fått positivt intryck av nyckeln. :banana

XJR skrev:
Jag / vi kalibrerade momentnycklar i ett par år innan firman sålde av den verksamheten och utrustningen, våra slutsatser var nästan alltid att Stahlville var i en klass för sig själva, dom har en speciell konstruktion som gör att dom är automatiskt avlastade hela tiden, momentet ställs helt enkelt efter hävarmsprincipen (i kombination med hårdheten på en bladfjäde iofs), det gör att dom i princip alltid håller kalibreringen längre än de vanliga spiralfjäderbelastade typerna. Lurigare att kalibrera dock, men det är ju inte användarens problem...

Ska du lägga den typen av pengar så kanske du kan få Stahlville, och då tror jag du blir jämra nöjd, har inget allmännt tips om köpställe, men stället vi sålde kalibreringsverksamheten till heter AKAB och ligger i T-hättan 0520-89100, dom borde om inte annat veta, hör Ingemar.

Ha de / XJR

EDIT : Såg att du fanns i E-tuna, skulle tro att både VIAB och Industripartner är ÅF för AKAB. /EDIT

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA