Vart köper jag klass 4 kätting till min hoj?

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Tjena!

Jag o polarn letar efter klass 4 kättingar att låsa fast hojen med, vi har hittat detta lås men det finns tyvärr inte i lager och vill man ha nåt vill man ju givetvis köpa det NU o gärna i butik i Stockholmsområdet.

http://www.strands.se/laspaket-16m-katting-abloy-exec-klass-4/5556-0 kostar c:a 1600:- ink moms, köper man likadan kätting som det står abloy på kostar den givetvis det dubbla.

Så frågan: Vart hittar jag en likvärdig klass 4 kätting för ungefär samma peng (1600:)?

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Kolla med båtbutiker

Jo jag har insett att båtkättingar kostar halva priset mot mc kättingar, jag önskar dock ett mer specifikt svar i stil med "Berra lås AB säljer denna kedja för xxxx:-" Slut i lager överallt där jag hittar.

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Alltså ärligt talat.. Finns ju för fasen hur många kedjor/kättingar som helst med olika klasser som man blir lite småsugen på så fort någon ny dyker upp som lovar många minuter osv. Sen går man vackert in på youtube och söker på produkten men hejsan å hojsan vad förvånad jag inte blir när man ser kättingen slås/klippas/nötas av på några sekunder :huvet. Har låsföretagen hemliga överenskommelser med allt jäkla avskum till tjuvar eller vadå?? Vi kan bygga en raket i USA och en i ryssland och de kan skjutas upp och dra en repa runt månen för att sedan docka med varandra men vi kan inte tillverka ett lås för rimlig peng som inte går att klippa av eller kapa loss på över 30 sekunder?? Eller har jag missat något så var snäll och upplys mig!

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Ah jo finns väl ingen kedja som klarar en plasmaskärare eller vinkelkap, men en 12mm klass 4 klarar varje fall en bultsax om du inte har modell större med 2m skaft på, i övriga fall så viker sig bladen på saxen och då är man varje fall safe mot småtjuvarna, men mot proffsen är man rätt chanslös.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Har låsföretagen hemliga överenskommelser med allt jäkla avskum till tjuvar eller vadå?? Vi kan bygga en raket i USA och en i ryssland och de kan skjutas upp och dra en repa runt månen för att sedan docka med varandra men vi kan inte tillverka ett lås för rimlig peng som inte går att klippa av eller kapa loss på över 30 sekunder?? Eller har jag missat något så var snäll och upplys mig!
Vad man än väljer så är det alltid lättare att förstöra än att göra, prova tillverka nått själv som du sedan inte kan förstöra så har du svaret på din fråga.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Biltema har ju klass 4-lås för en relativt billig penning. Sen har de klass 3 kJetting för en rimlig slant. Sen har de t.ex. även 10 mm rostfri kätting som åtminstone borde vara lite besvärlig att ta sig igenom.

Man lär nog måsta ha en seriöst manlig bultsax om man ska ta sig igenom 10 mm rostfritt. Jag tror inte att tjyven tar fram skjutmåttet och kollar tjockleken på kättingen. Ger man sig på dylika kättingar så använder man vinkelkap och då handlar det i bästa fall om 5 sekunder längre tid att ta sig igenom 12 mm än 10.

För 1600 kr skulle jag satsa på två klass 4-lås och några meter 10 mm rostfri kätting som man drar några varv igenom hjulen/ramen.

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Biltema har ju klass 4-lås för en relativt billig penning. Sen har de klass 3 kJetting för en rimlig slant. Sen har de t.ex. även 10 mm rostfri kätting som åtminstone borde vara lite besvärlig att ta sig igenom.

Man lär nog måsta ha en seriöst manlig bultsax om man ska ta sig igenom 10 mm rostfritt. Jag tror inte att tjyven tar fram skjutmåttet och kollar tjockleken på kättingen. Ger man sig på dylika kättingar så använder man vinkelkap och då handlar det i bästa fall om 5 sekunder längre tid att ta sig igenom 12 mm än 10.

För 1600 kr skulle jag satsa på två klass 4-lås och några meter 10 mm rostfri kätting som man drar några varv igenom hjulen/ramen.

Ah jag håller med, det är ingen sax man har i innerfickan precis, inte ens i byxbenet :) Jag har en 4m, en 80cm o en 160cm klass 3 kätting redan, min hoj var låst runt en pelare med 4m kätting och sen 80cm kedja runt hjulet och låst i skivbromslåset, då sågade dom små råttorna loss skivbromslåset så det kom till backen och sen har det bankats sönder troligvis. Jag har lärt mig att jag nästa gång ska dra kätting genom baksvingen och dra låset genom bakdrevet istället.

Jag ska kolla in biltemas klass 4 lås, ser stabilt ut med 14mm, ska mäta om det får plats i länkarna på min klass 3 kedja.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vad skulle flera varv med kättingen göra för skillnad? :va Sågar man av den på ett ställe så är det ju bara att linda loss den på samma sätt som du lindade dit den på, dvs några sekunder hit eller dit. Eller trodde du att tjuvarna skulle såga av varje varv med vinkelslipen? dumma är dom inte :D

Om man håller sig till lås som man inte bankar upp med en hammare och kedjor/vajrar som man klipper av med nagelavbitare så tror jag det är sak samma vad man har, småbuset håller sig borta från det som är fastlåst och proffsen tar det dom vill ha, oavsett hur väl fastbojat det är.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Det enda som fungerar relativt bra i praktiken är något som är för tjockt för för en bultsax och som är härdat stål med en tjock kärna av riktigt bra betong eller liknande, en kapskiva för metall har svårt för sten o betong o en kapskiva för sten o betong har svårt för metall.

CBR900RR

FireBlade
Gick med
23 Nov 2010
Hoj
CBR900RR -93 --- Såld

Rostfritt stål är normalt sett mjukare är icke-rostfritt stål. Enda fördelen med rostfritt är att det inte rostar.

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
k9
KOlla med racedays =) vi tar hem en 1,5m kätting som är godkänd för 895 inkl. ett lås som skall vara omöjligt att borra sönder

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...