Ja visst du har rätt - om man använder en sån där ofiffig kätting som enbart kan sammankopplas i en av ändarna.
View attachment 363264
Men om man istället satsar samma pengar på att köpa en kätting med långa länkar så kan man göra flera "loopar" på den. Om man sen bara tänker till lite när man låser ihop allt med ett och samma lås (som förslagsvis dessutom fästs i drev eller bromsskiva) så kan man ju låsa fast en hoj med flera varv kätting.
View attachment 363265
Istället för att klippa en länk så måste alltså tjyven klippa en länk per "loop". En 2,5 meters långlänkad 10 mm kätting kan alltså göras till 3-4 separata varv som således kräver 6-8 klipp/kapningar istället för bara 2 kapningar. (Då de flesta länkar måste klippas 2 gånger.) Det får väl ändå anses vara fiffigare att ge tjyven 3-4 gånger mer jobb för samma slant?
Och som ni ser på filmen ovan så orkar inte buset med att klippa så många länkar...
Nu tänker många säkert: "-Jamen klipp låset då!". Ja det får väl anses vara Alexanderhugget i sammanhanget, men om man satsat på ett 14mm klass 4-lås så har man då i.a.f. gett buset en skaplig utmaning för en bra bit under tusenlappen.
Så varför fölk satsar 1500 kr eller mer på ett lås med kätting som inte ens kan låsas fast i en bromsskiva utan bara behöver klippas 2 gånger har jag faktiskt lite svårt att förstå...
View attachment 363267