Vart köper jag klass 4 kätting till min hoj?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Finns inga kättingar i BOR stål ? ... vet bara att det är ett helvete å byta BOR ståls bitar på bilar , käkar kaptrissor i parti och minut ... å då e det tunnplåt vi snackar om

men det kanske har andra nackdelar om man gör tjockare gods med det ....
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Konsumenterna skulle inte köpa oknäckbara lås, de skulle vara för dyra. Man vill givetvis inte att hojar ska stå olåsta, så då landar man i en balans mellan prisvärda lås och säkerhet.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vad skulle flera varv med kättingen göra för skillnad? :va Sågar man av den på ett ställe så är det ju bara att linda loss den på samma sätt som du lindade dit den på, dvs några sekunder hit eller dit. Eller trodde du att tjuvarna skulle såga av varje varv med vinkelslipen? dumma är dom inte :D

Ja visst du har rätt - om man använder en sån där ofiffig kätting som enbart kan sammankopplas i en av ändarna.

26-0007_m.jpg

Men om man istället satsar samma pengar på att köpa en kätting med långa länkar så kan man göra flera "loopar" på den. Om man sen bara tänker till lite när man låser ihop allt med ett och samma lås (som förslagsvis dessutom fästs i drev eller bromsskiva) så kan man ju låsa fast en hoj med flera varv kätting.

25-176_m.jpg

Istället för att klippa en länk så måste alltså tjyven klippa en länk per "loop". En 2,5 meters långlänkad 10 mm kätting kan alltså göras till 3-4 separata varv som således kräver 6-8 klipp/kapningar istället för bara 2 kapningar. (Då de flesta länkar måste klippas 2 gånger.) Det får väl ändå anses vara fiffigare att ge tjyven 3-4 gånger mer jobb för samma slant?

Och som ni ser på filmen ovan så orkar inte buset med att klippa så många länkar... ;)

Nu tänker många säkert: "-Jamen klipp låset då!". Ja det får väl anses vara Alexanderhugget i sammanhanget, men om man satsat på ett 14mm klass 4-lås så har man då i.a.f. gett buset en skaplig utmaning för en bra bit under tusenlappen.

Så varför fölk satsar 1500 kr eller mer på ett lås med kätting som inte ens kan låsas fast i en bromsskiva utan bara behöver klippas 2 gånger har jag faktiskt lite svårt att förstå... :va

1336580194_17_0.jpg
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ja visst du har rätt - om man använder en sån där ofiffig kätting som enbart kan sammankopplas i en av ändarna.

View attachment 363264

Men om man istället satsar samma pengar på att köpa en kätting med långa länkar så kan man göra flera "loopar" på den. Om man sen bara tänker till lite när man låser ihop allt med ett och samma lås (som förslagsvis dessutom fästs i drev eller bromsskiva) så kan man ju låsa fast en hoj med flera varv kätting.

View attachment 363265

Istället för att klippa en länk så måste alltså tjyven klippa en länk per "loop". En 2,5 meters långlänkad 10 mm kätting kan alltså göras till 3-4 separata varv som således kräver 6-8 klipp/kapningar istället för bara 2 kapningar. (Då de flesta länkar måste klippas 2 gånger.) Det får väl ändå anses vara fiffigare att ge tjyven 3-4 gånger mer jobb för samma slant?

Och som ni ser på filmen ovan så orkar inte buset med att klippa så många länkar... ;)

Nu tänker många säkert: "-Jamen klipp låset då!". Ja det får väl anses vara Alexanderhugget i sammanhanget, men om man satsat på ett 14mm klass 4-lås så har man då i.a.f. gett buset en skaplig utmaning för en bra bit under tusenlappen.

Så varför fölk satsar 1500 kr eller mer på ett lås med kätting som inte ens kan låsas fast i en bromsskiva utan bara behöver klippas 2 gånger har jag faktiskt lite svårt att förstå... :va

View attachment 363267

Hur tänker du nu att man ska lösa din ekvation med en kätting och ett lås?
Jag kan inte riktigt lösa det hela, du får gärna förklara mer ingående eller visa bild för jag skulle gärna försvåra lite ytterligare med mina 2.5m kättingar.

Edit: Jahaa, du menar som så att man har ett lås med stor bygel o låser låset genom alla länkar.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hur tänker du nu att man ska lösa din ekvation med en kätting och ett lås?
Jag kan inte riktigt lösa det hela, du får gärna förklara mer ingående eller visa bild för jag skulle gärna försvåra lite ytterligare med mina 2.5m kättingar.

Edit: Jahaa, du menar som så att man har ett lås med stor bygel o låser låset genom alla länkar
.

Precis! :tummenupp

Man sätter hänglåset igenom bromsskivan och igenom ändlänken på kättingen ... drar ett varv med kättingen genom hjulet och runt lyktstolpen ... skjuter ihop 2 länkar och sätter låset igenom dem båda ... sen drar man ett varv runt lyktstolpen och svingen ... sätter hänglåset genom 2 länkar ... drar ett varv till runt stolpen och ramen ... sätter låset genom 2 länkar osv. osv.

Det där går inte att göra med korta länkar utan det är långa länkar som är da shit i sammanhanget. Sen får man förståss försöka se till så att kättingen inte är gjord av det allra sämsta blötjärnet.

En kätting med långa länkar kan man ju sen dessutom "spänna" (reglera längden på) så att det inte blir en massa slakkedja som ligger på backen och som därigenom ger bra arbetsergonomi för tjuven. Det borde vara svårare att klippa en kedja som hänger en bit upp i luften än en som ligger på backen. Det ideala är ju att fästa kättingen mellan styrkronan och taket. En sån kätting av skaplig kvalitet klipper man inte!
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Precis! :tummenupp

Man sätter hänglåset igenom bromsskivan och igenom ändlänken på kättingen ... drar ett varv med kättingen genom hjulet och runt lyktstolpen ... skjuter ihop 2 länkar och sätter låset igenom dem båda ... sen drar man ett varv runt lyktstolpen och svingen ... sätter hänglåset genom 2 länkar ... drar ett varv till runt stolpen och ramen ... sätter låset genom 2 länkar osv. osv.

Det där går inte att göra med korta länkar utan det är långa länkar som är da shit i sammanhanget. Sen får man förståss försöka se till så att kättingen inte är gjord av det allra sämsta blötjärnet.

En kätting med långa länkar kan man ju sen dessutom "spänna" (reglera längden på) så att det inte blir en massa slakkedja som ligger på backen och som därigenom ger bra arbetsergonomi för tjuven. Det borde vara svårare att klippa en kedja som hänger en bit upp i luften än en som ligger på backen. Det ideala är ju att fästa kättingen mellan styrkronan och taket. En sån kätting av skaplig kvalitet klipper man inte!

Förra garaget ja hade så gick de en tjock stålbalk i taket,det var perfekt att ta en lagom lång kätting o kedja fast hojen i därifrån.
Jag försöker försvåra så mkt nu genom att hålla kedjan från backen o spänna den tajt runt hojen, men som synes på youtubeklippet så klipper man kättingar relativt lätt ändå upp till knähöjd o det är svårt att hitta nå bra ställe på hojen över det.
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Ja visst du har rätt - om man använder en sån där ofiffig kätting som enbart kan sammankopplas i en av ändarna.

View attachment 363264

Men om man istället satsar samma pengar på att köpa en kätting med långa länkar så kan man göra flera "loopar" på den. Om man sen bara tänker till lite när man låser ihop allt med ett och samma lås (som förslagsvis dessutom fästs i drev eller bromsskiva) så kan man ju låsa fast en hoj med flera varv kätting.

View attachment 363265

Istället för att klippa en länk så måste alltså tjyven klippa en länk per "loop". En 2,5 meters långlänkad 10 mm kätting kan alltså göras till 3-4 separata varv som således kräver 6-8 klipp/kapningar istället för bara 2 kapningar. (Då de flesta länkar måste klippas 2 gånger.) Det får väl ändå anses vara fiffigare att ge tjyven 3-4 gånger mer jobb för samma slant?

Och som ni ser på filmen ovan så orkar inte buset med att klippa så många länkar... ;)

Nu tänker många säkert: "-Jamen klipp låset då!". Ja det får väl anses vara Alexanderhugget i sammanhanget, men om man satsat på ett 14mm klass 4-lås så har man då i.a.f. gett buset en skaplig utmaning för en bra bit under tusenlappen.

Så varför fölk satsar 1500 kr eller mer på ett lås med kätting som inte ens kan låsas fast i en bromsskiva utan bara behöver klippas 2 gånger har jag faktiskt lite svårt att förstå... :va

View attachment 363267

Bra tips!

Kanske göra loopar med Almas 19mm kätting då? :D Fast för att göra loopar måste man ju ha en kätting utan tyg runt så klart o då repar man ju hojen! GAAAAH!
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Precis! :tummenupp

Man sätter hänglåset igenom bromsskivan och igenom ändlänken på kättingen ... drar ett varv med kättingen genom hjulet och runt lyktstolpen ... skjuter ihop 2 länkar och sätter låset igenom dem båda ... sen drar man ett varv runt lyktstolpen och svingen ... sätter hänglåset genom 2 länkar ... drar ett varv till runt stolpen och ramen ... sätter låset genom 2 länkar osv. osv.

Det där går inte att göra med korta länkar utan det är långa länkar som är da shit i sammanhanget. Sen får man förståss försöka se till så att kättingen inte är gjord av det allra sämsta blötjärnet.

En kätting med långa länkar kan man ju sen dessutom "spänna" (reglera längden på) så att det inte blir en massa slakkedja som ligger på backen och som därigenom ger bra arbetsergonomi för tjuven. Det borde vara svårare att klippa en kedja som hänger en bit upp i luften än en som ligger på backen. Det ideala är ju att fästa kättingen mellan styrkronan och taket. En sån kätting av skaplig kvalitet klipper man inte!

omfg .... en halvtimmes projekt att låsa/låsa upp hojjen .... samt allt skrap som blir av all kätting runt delarna
glad att jag har garage å bor i ett relativt lungt område å har en ful hoj :D
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Bra tips!

Kanske göra loopar med Almas 19mm kätting då? :D Fast för att göra loopar måste man ju ha en kätting utan tyg runt så klart o då repar man ju hojen! GAAAAH!

Går ju faktiskt klippa bort tyget på vissa partier av kedjan :p
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Går ju faktiskt klippa bort tyget på vissa partier av kedjan :p

Ja om man låser hojen i exakt samma position på samma plats så givetvis, och det gör man ju faktiskt oftast.

Ibland önskar man att man bodde i USA, då ställer man bara hojen på verandan, sätter upp en skylt "Trespassers will be shot" o sen skjuter man svinen när dom kommer o försöker sno hojen.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ja om man låser hojen i exakt samma position på samma plats så givetvis, och det gör man ju faktiskt oftast.

Ibland önskar man att man bodde i USA, då ställer man bara hojen på verandan, sätter upp en skylt "Trespassers will be shot" o sen skjuter man svinen när dom kommer o försöker sno hojen.

Ja det gör man ju faktiskt, o de gångerna man låser lite annorlunda så får man väl leva med att inte vira 3 varv runt o låsa som man brukar utan bara låsa "som vanligt" :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ibland önskar man att man bodde i USA, då ställer man bara hojen på verandan, sätter upp en skylt "Trespassers will be shot" o sen skjuter man svinen när dom kommer o försöker sno hojen.
Ja, tillhör man den glada skaran som varken sover eller jobbar och inte har några som helst andra intressen än att sitta och glo på en hoj på verandan så, visst :rolleyes:
 

Gregger

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Solna
Hoj
Jag letar
Nu är inte jag någon hojexpert då jag fortfarande ligger på körkorts-nivån men jag anser mig vara hyfsat begåvad. Som jag ser det så finns det två typer av tjuvar. En går omkring med sax och klipper dem lätta låsen. Den andra typen åker omkring i skåpbil, vinkelslipar loss cykeln och slänger in den i bilen med hjälp av ett par gorillor. Den första går att stoppa med ett riktigt bra lås typ som videon nedan:

http://www.youtube.com/watch?v=ozppzywsLsk&feature=plcp

Den andra typen går att stoppa genom att gjuta in cykeln i betong när du parkerar den, för att sedan hamra ur den när du ska använda den. Om typ två vill ta den så kommer han ta den. Om typ ett vill ta den så borde ett tillräckligt bra lås hålla honom borta. Det enda man kan göra är väl att avskräcka typ ett med feta kedjor.
 

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ktm 640sm -03
Vaknade kl 4 på natten sön/mån av ett jävla oljud, tittar ut genom fönstret och ser gnistor som flyger 3m upp i luften, yep en snubbe med bensindriven vinkelslip går loss på kedjan som följde med mitt abus detecto 8000, tror den e 12mm. Vet inte hur länge de höll på innan jag vaknade men jag tror det gick sjukt snabbt.

Detta händer typ 20m från mitt fönster på 1a våningen och jag öppnar rutan och skriker som en idiot samtidigt som jag försöker få på mig brallor och ringa snuten samtidigt som de börjar rulla iväg med hojen (brant nerförsbacke). När jag kommer ut på gatan med lämpligt tillhygge var de borta, men för att göra en lång historia kort hittade jag hojen ca 500m bort typ en halvtimme senare, oskadd :)

Kontentan: En fet kätting kan ge en chans att höra vad som händer iallafall!
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Vaknade kl 4 på natten sön/mån av ett jävla oljud, tittar ut genom fönstret och ser gnistor som flyger 3m upp i luften, yep en snubbe med bensindriven vinkelslip går loss på kedjan som följde med mitt abus detecto 8000, tror den e 12mm. Vet inte hur länge de höll på innan jag vaknade men jag tror det gick sjukt snabbt.

Detta händer typ 20m från mitt fönster på 1a våningen och jag öppnar rutan och skriker som en idiot samtidigt som jag försöker få på mig brallor och ringa snuten samtidigt som de börjar rulla iväg med hojen (brant nerförsbacke). När jag kommer ut på gatan med lämpligt tillhygge var de borta, men för att göra en lång historia kort hittade jag hojen ca 500m bort typ en halvtimme senare, oskadd :)

Kontentan: En fet kätting kan ge en chans att höra vad som händer iallafall!

Rullade de bara iväg hojen med skivbromslåset på plats eller var det avlägsnat det med så snabbt?? Detecto sitter väl runt skivan, eller finns det olika sådana lås?
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
mitt tips är till garage och det funkar bra för mig.

köp ett begagnat kassaskåp och skär ut två stora hål precis så öglorna går igenom, dra igenom fartygs kedjan och sätt ett dyrare hänglås
nu är kedjan den svaga länken och den väljer du själv storlek på ;)


sen köper du ett gsm larm för 1500 så är det klart.

Nästa steg för mig är att byta ut kedjan mot ett bockat järnrör, fylla med cement med två öglor på slutet som jag för in i hålen på kassaskåpet :)
 

Bifogat

  • clip_image0031.jpg
    clip_image0031.jpg
    6.1 KB · Visningar: 51
  • kedja_21133109.jpg
    kedja_21133109.jpg
    63.8 KB · Visningar: 48
Last edited:

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ktm 640sm -03
Skivbromslåset satt inte på skivan, utan satt bara på änden på kedjan som ett stopp typ, avståndet mellan skivan och fälgen är för litet för att få plats med kedja+detecto 8000. Nu har jag dock lärt mig min läxa och har ny kedja med separat lås + detecto på skivan.

Jag fattar dock inte hur de fick upp styrlåset, det var inte uppbrutet utan de hade lyckats vrida tändningslåset ett hack..
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Alltså ärligt talat.. Finns ju för fasen hur många kedjor/kättingar som helst med olika klasser som man blir lite småsugen på så fort någon ny dyker upp som lovar många minuter osv. Sen går man vackert in på youtube och söker på produkten men hejsan å hojsan vad förvånad jag inte blir när man ser kättingen slås/klippas/nötas av på några sekunder :huvet. Har låsföretagen hemliga överenskommelser med allt jäkla avskum till tjuvar eller vadå?? Vi kan bygga en raket i USA och en i ryssland och de kan skjutas upp och dra en repa runt månen för att sedan docka med varandra men vi kan inte tillverka ett lås för rimlig peng som inte går att klippa av eller kapa loss på över 30 sekunder?? Eller har jag missat något så var snäll och upplys mig!
Du kanske glömmer att raketerna kostar miljarder?

Här handlar det om att vi vill ha så bra skydd så billigt som möjligt. Punga upp ordentligt med cash så har du löst problemet.
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Skivbromslåset satt inte på skivan, utan satt bara på änden på kedjan som ett stopp typ, avståndet mellan skivan och fälgen är för litet för att få plats med kedja+detecto 8000. Nu har jag dock lärt mig min läxa och har ny kedja med separat lås + detecto på skivan.

Jag fattar dock inte hur de fick upp styrlåset, det var inte uppbrutet utan de hade lyckats vrida tändningslåset ett hack..

Tjena! TS här.. Jag fick tag på ett detecto jag med, och det var fanimig TIGHT att få på låset som det ska sitta med kättingen i, men som tur var så har jag wave skivor så då går det precis att få på o sitter tight som fan. Nån mer som testat detta lås på en modern sporthoj med orginalskivor? Borde ju funka s.a.s
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top