Vart köper man batteri till Laptop billigast?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har en HP Elitebook 8530 som batteriet suger duktigt på numera. Datorn har förvisso några år på nacken men med tanke på att den är fullsmetad med allt extra lull-lull som går att få så slår den mina andra nyare laptops på fingrarna ett par år till och då kan man ju gärna kosta på den ett nytt batteri.

Vart köper man det billigast? Ska man köpa original eller finns det bra kopior? Har hittat på sidor i Kina men priserna var för låga för att det ska vara värt att testa. I Sverige fanns det för runt 800:- men det tycker jag är för dyrt för en kopia.

Kan man köpa extra stort batteri då vikten inte är relevant då den bara används i hemmet till 99%. Är det flera celler man ska ha då?

Någon som kan rekommendera en bra säljare på Ebay eller liknande?

Ulf W

Support your local...
Gick med
23 Oct 2003
Hoj
såld
Har köpt från Kina för typ 300:- som funkar kanon.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Jag har samma erfarenhet som Ulf W. Kopian från Kina var bättre än originalet från HP. Har en Probook.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag har fått batterier som är perfekta billigt från Ebay, men jag har också råkat ut för att de diffar typ 1/3 dels milimeter. I ena fallet fick man fästa batteriet limpistol för att sitta ordentligt, i det andra fallet funkade det men skapade en irriterande kant.

Priserna är så låga att jag tar chansen och gnäller hos köparen om det inte funkar.

Tjita1

Guest
Ni är modiga tycker jag. Dessa lågprisbatterier kan ha väldigt varierande kvalitet, inte bara passforms och prestandamässigt, utan även säkerhetsmässigt. Litium-jonbatterier har den egenheten att om man överladdar dom kan dom explodera. Jag hade tänkt två gånger innan jag hade köpt nåt billigt kinaskräp.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ni är modiga tycker jag. Dessa lågprisbatterier kan ha väldigt varierande kvalitet, inte bara passforms och prestandamässigt, utan även säkerhetsmässigt. Litium-jonbatterier har den egenheten att om man överladdar dom kan dom explodera. Jag hade tänkt två gånger innan jag hade köpt nåt billigt kinaskräp.

Jag tycker du ska vända på din dator och se vart originalet tillverkas :tungan

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016

jag har köpt kina batterier till min digitalkamera, min gopro mfl.

idag har jag även beställt ett batteri till min HP pavillion DV6 , till en kostnad av 200:-

det som sitter i (originalet) funkar utan sladd i 5 min, sedan tvärdött.. lite bättre än så e nog kina"skitet"

precis :tummenupp

Tjita1

Guest
Nu har ju inte tillverkningsorten så mycket att göra med saken som kvalitetsprocessen där pirattillverkarna gör sina batterier. Sen handlar det om vilka celler dom stoppar i sina batterier också. Det absolut kinkigaste är dock laddkretsen som sitter i varje batteripack. Blir det nåt fel på den kan batteriet överladdas och fatta eld eller rent av explodera. Det är inte så länge sen, förra sommaren kanske, som ett hus brann ner på grund av just detta. Försöker hitta artikeln (det var i Skåne), men jag lyckas inte med det just nu..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Lite just därför som jag skapade tråden, vill se vad folk har för erfarenhet av det hela. Jag kan köpa för 140:- inkl frakt från Kina men något säger mig att det är dynga :crash
Original ska det inte vara men bättre kopia/ersättningsbatteri vore perfekt. Det verkar som att man får ett vettigt batteri på 5200mAh för runt 500:- plus frakten och det är ju överkomligt mot originalets 1500:- plus frakt. Vad det skulle kosta i Sverige vill jag inte ens veta, syrrans reservdelspris på batteri till min gamla HP var över 2000:--
Men tack för input Tjita1, jag håller helt klart med dig. Li-on med felaktig laddskydd är inte att leka med, den sitter ju där av en anledning då det gärna exploderar annars. Det är väl därför man begränsar antalet cykler på dessa batterier för att minimera risken antar jag. I praktiken kan man ju få igång ett "dött" Li-on batteri genom att pilla med laddkretsen men det är väl inte att rekommendera :näsblod

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Lite just därför som jag skapade tråden, vill se vad folk har för erfarenhet av det hela. Jag kan köpa för 140:- inkl frakt från Kina men något säger mig att det är dynga :crash
Original ska det inte vara men bättre kopia/ersättningsbatteri vore perfekt. Det verkar som att man får ett vettigt batteri på 5200mAh för runt 500:- plus frakten och det är ju överkomligt mot originalets 1500:- plus frakt. Vad det skulle kosta i Sverige vill jag inte ens veta, syrrans reservdelspris på batteri till min gamla HP var över 2000:--
Men tack för input Tjita1, jag håller helt klart med dig. Li-on med felaktig laddskydd är inte att leka med, den sitter ju där av en anledning då det gärna exploderar annars. Det är väl därför man begränsar antalet cykler på dessa batterier för att minimera risken antar jag. I praktiken kan man ju få igång ett "dött" Li-on batteri genom att pilla med laddkretsen men det är väl inte att rekommendera :näsblod

Problemet är ju bara att det med största sannolikhet inte hänger ihop med priset. Visst kanske man kan undvika det allra allra billigaste om man vill men jag tror inte risken sjunker nämnvärt om man går upp någon hundring i pris.
Är ju förmodligen inte någon som sitter i ett skjul på en bakgård och fnular ihop piratkopior av HP batterier liksom.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Problemet är ju bara att det med största sannolikhet inte hänger ihop med priset. Visst kanske man kan undvika det allra allra billigaste om man vill men jag tror inte risken sjunker nämnvärt om man går upp någon hundring i pris.
Är ju förmodligen inte någon som sitter i ett skjul på en bakgård och fnular ihop piratkopior av HP batterier liksom.

Eller så kanske det är så?

Min finfina kina-surfplatta är en utförlig text om The manufacturer guaranties the product, vem den däringa "the manufacturer" är framgår dock aldrig på vare sig product eller medföljande instruktionsbok.

På vilket sätt tror du en sån fabrik bryr sig om säkerhet i ett av världens mest korrupta länder med en människosyn som är noll? :)

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag köpte ett 9-cellsbatteri till min lilla mini-laptop av Samsung-modell av en kinesisk leverantör på Ebay. 9-cellsbatteri finns inte ens som orginal till burken men gör jobbet kanonfint. Har väl en 7 timmars bruk till mitt förfogande innan det måsta laddas igen, helnöjd.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Eller så kanske det är så?

Min finfina kina-surfplatta är en utförlig text om The manufacturer guaranties the product, vem den däringa "the manufacturer" är framgår dock aldrig på vare sig product eller medföljande instruktionsbok.

På vilket sätt tror du en sån fabrik bryr sig om säkerhet i ett av världens mest korrupta länder med en människosyn som är noll? :)

Hur bra har din kinaplatta hållit då?

Men nog tror jag de har iaf någon slags säkerhet på fabriken eftersom deras vilja att tjäna stålars är skyhög. Och en fabrik som exploderar och brinner ner tjänar inga stålars alls. Självklart inser jag också att säkerheten och kvaliteten på produkterna oftast är bättre på de som tar bra betalt för det. Men samtidigt är jag långt ifrån så naiv att jag tror att de som kostar 6-7 gånger mer kommer vara 6-7 gånger bättre. Jag har haft dyra OEM grejer som gått sönder och jag har köpt många kinaskit-grejer som hållit hur bra som helst.

Om jag får bara en enda chansning så är den att de billiga piratkopiorna helt enkelt är gjorda utifrån i stort sett samma ritning som originalen utav någon kines som såg en möjlighet att tjäna en rejäl hacka på något han tidigare gjorde för småpengar.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Kina är skit så är det bara, mycket av det som köps utanför dom vanliga kanalerna funkar ofta men har undermålig kvalitet.

Mycket av den billiga elektroniken skräpar ner i störningar bl.a., som min lillebror sa som jobbar med nödbelysningar "köpa Nonameaccar från Kina... Jodå det vore nått det".

Och att originalet också tillverkas i Kina är helt ovidkommande då tex hp ställer lite högre krav på kvallitetssäkring än Ebay gör:fakta

det är billigt och funkar oftast men Ebay är ett lotteri och ett paradis för oseriösa tillverkare som vill prångla ut billigt skit som blänker fint.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Jag såg en dokumentär på svt för några år sen där det bl.a. Visades hur piratkopierad colgatetandkräm tillverkades i Kina, den sk tillverkaren körde ut tunnor med "tandkräm" och tomma tuber till nån liten skitby där ungarna efter skolan satt i grisastallet och fyllde på med typ en fettspruta.

Det finns tom ex på kinaleverantörer som säljer IC-kretsar som enbart består av porslin och ben...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Kina är skit så är det bara, mycket av det som köps utanför dom vanliga kanalerna funkar ofta men har undermålig kvalitet.

Mycket av den billiga elektroniken skräpar ner i störningar bl.a., som min lillebror sa som jobbar med nödbelysningar "köpa Nonameaccar från Kina... Jodå det vore nått det".

Och att originalet också tillverkas i Kina är helt ovidkommande då tex hp ställer lite högre krav på kvallitetssäkring än Ebay gör:fakta

det är billigt och funkar oftast men Ebay är ett lotteri och ett paradis för oseriösa tillverkare som vill prångla ut billigt skit som blänker fint.

Jo det är klart att det är betydligt högre risk att få skit på Ebay. Det är dessutom betydligt lättare att få pengar tillbaka om man handlar i lokala affären.
Men att handla på ebay är inte längre lika med att bli blåst.

Och utan att jag orkar citera ditt andra inlägg..

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/06/15/AR2006061501898.html

Vad kostar en Apple produkt?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag kan flika in att ca hälften av de batterier jag köpt billigt på ebay har hållt högre kvalitet än original alternativt det som svenska åf har erbjudit för 300% högre pris. Nu pratar vi c, cycle, och Ah.

Men givetvis finns mkt skit också. Försök köpa av en som nästan enbart kör batterisvängen. Har bra betyg och många sådana.

LiPo kan man vara lite extra försiktig med då just den litium-diton är lite "spännande".

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO