Vart kan man köpa denna skruv?

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Har du nå'nsin sett en varmförzinkad skruv på ett motorfordon?
ZnNi (Zink/Nickel) kör vi på saker som går i lite jäklig miljö. Håller bra mycket bättre än rent "blankförzinkat".
Blir lite "mörkare och mattare" i färgen än ren FZB, och väldigt VÄLDIGT mycket tåligare.

1629896313031.png

Redigering: Zink förkortas Zn, inte Nz...

Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Jag tror du blandar ihop varmgalvat med elförzinkat.
Absolut inte. Jag inbillar mig att jag vet mer än de flesta om skillnaden mellan elförzinkat och varmförzinkat, jag jobbar som konstruktör i ett företag med egen varmförzinkningsanläggning. Började här 1995...

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Hej,
Denna skruvhuvud är lite rund inuti, tänkte byta ut den men vad heter den och var kan man köpa den?

Är till Kawasaki Er6-n 2006 ABS, vid fram däcket.

Tack på förhand
Intressant tråd det här!

Sammanfattningsvis har TS två alternativ:
1: Köp en original-reservdel hos en auktoriserad återförsäljare. Då får du en del som passar och har samma specifikation som originalet både vad gäller dimensioner, hållfasthet och ytbehandling.

2: Jaga rätt på något som går att dra dit. Kan bli lite annorlunda gällande dimensioner, hållfasthet och ytbehandling.

Vad du väljer är helt upp till dig.
Men fundera mindre, kör mer istället!!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Absolut inte. Jag inbillar mig att jag vet mer än de flesta om skillnaden mellan elförzinkat och varmförzinkat, jag jobbar som konstruktör i ett företag med egen varmförzinkningsanläggning. Började här 1995...

Okej, själv har jag bara sommarjobbat i min ungdom på ett företag som tillverkade skruv som elförzinkades och de prylar jag lämnat in på varmförzinkning har inte haft några gängor kvar när jag fått prylarna tillbaka så jag har tvingats dra upp alla gängor med gängtapp.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Okej, själv har jag bara sommarjobbat i min ungdom på ett företag som tillverkade skruv som elförzinkades och de prylar jag lämnat in på varmförzinkning har inte haft några gängor kvar när jag fått prylarna tillbaka så jag har tvingats dra upp alla gängor med gängtapp.
Ska man varmförzinka tex skruvar med gängor ska man högtemperaturförzinka i ca 550°, då blir det tunnare skikt men gängorna ska fungera bättre. När man köper färdiga varmförzinkade skruvar är de undergängade, dvs själva skruven eller muttern är egentligen i fel storlek, men med ytbehandlingen på blir det korrekt. Vanlig varmförzinkning är ca 460°.

Fast nu är vi lite off topic, det hjälper inte mycket i diskussionen om var man hittar skruvar...

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Suzuki skruvar till bromscaliper har annan stigning än standard, inte säkert Silfvert har en som passar där heller och ser lika bra ut. Men fortfarande vart är järnaffären med noll i fraktkostnad? :)

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
R-hoj
Förstår inte riktigt hur man kan lägga så mycket energi på en 1 (en) skruv. Det är väl bara att ringa närmsta Kawasakihandlaren och be denne ta hem aktuell skruv, om han nu inte har den i lager. Då får du rätt skruv av rätt hållfasthet och med rätt ytbehandling. Det är ju inga hissnande summor du sparar på att leta rätt på en vanlig skruv.

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Hos din närmaste Kawasakihandlare som säljer delar eller på nätet. Artnr 92151-1357 Dimension M10x40

Kostar ca 40 spänn . Kawasaki har väldigt bra katalog online just för att söka delar. https://parts.kawasaki.eu/

Besökte 'Harley-Davidson Probike' vid Smista i södra Stockholm, de hade inte i lagret men kunde beställa hem en sådan skruv.
Artikelnummer 92151-1357 dimension M10x40, insexnyckel på 6mm som passar in.
Kostar 29kr och 1 veckas leveranstid från Nederländerna sa de.

Tack för all hjälp till alla

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Sätt inte rostfritt i såna här detaljer bara utan mjukare stål som böjs hellre än att dom plötsligt går av ?
Menar du att t.ex. en 8.8 har "mjukare stål" än A2 eller A4 skruv?
Rostfria skruvar har mycket lägre sträckgränser än stålbultar,
förutsatt att man inte lyckas hitta en 5.6, men dom är inte vanliga och används mest i applikationer där det blir väldigt varmt

Och TS kan leta efter MC6S som skruvtypen heter, åk förbi närmsta bilverkstad, verkstadsföretag eller liknande om inte bygghandeln har hemma.
Och så dra inte den där skruven så hårt! den är endast till att förhindra vridning av hjulaxeln, direkt den börjat klämma lite grann så räcker det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Besökte 'Harley-Davidson Probike' vid Smista i södra Stockholm, de hade inte i lagret men kunde beställa hem en sådan skruv.
Artikelnummer 92151-1357 dimension M10x40, insexnyckel på 6mm som passar in.
Kostar 29kr och 1 veckas leveranstid från Nederländerna sa de.

Tack för all hjälp till alla

Ska du montera HD-skruv på en Kawa? Är du helt galen? Det kommer bli fel nyans på förzinkningen!

Menar du att t.ex. en 8.8 har "mjukare stål" än A2 eller A4 skruv?
Rostfria skruvar har mycket lägre sträckgränser än stålbultar,
förutsatt att man inte lyckas hitta en 5.6, men dom är inte vanliga och används mest i applikationer där det blir väldigt varmt

Och TS kan leta efter MC6S som skruvtypen heter, åk förbi närmsta bilverkstad, verkstadsföretag eller liknande om inte bygghandeln har hemma.
Och så dra inte den där skruven så hårt! den är endast till att förhindra vridning av hjulaxeln, direkt den börjat klämma lite grann så räcker det.

Skönt att se en vettig kommentar i en helt skruvad tråd, jag saknar Jörgen.

Konsensus i tråden är nu att det är jättesvårt hitta en järnaffär, eller bygghandel och det är dyrt att köra dit, och det är lättare och närmare att åka till en MC-handlare som beställer skruven.
Därefter ska man åka tillbaka till sin handlare igen 1-2 veckor senare och till en MC-handlare men det är gratis att köra två gånger till sin MC-handlare.

Och beträffande skruvkvalitet så tror jag inte ingenjörerna lyckat nå konsensus ännu men det kommer väl.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
För mig som håller på med Veteranmotorcyklar motorcyklar, är det väldigt irriterande när någon bytt ut skruvar.
Och varit i elsystemet och klippt och skarvat.
Sälj Motorcykeln om det är för dyrt att köpa riktiga delar.
Köp delarna hos din lokala handlare, så finns han kvar när du behöver något akut.
Du kan även fråga om olika saker, svårt att gör hos en näthandlare.
Möjligen kan det vara så att en och annan prioriterar det man själv får ut av att äga motorcykeln högre än upplevelsen för den som vill renovera den samma 20 år senare.

För övrigt är skillnaden på en insexskruv inköpt från Kawasaki eller en hylla på t.ex. Hornbach fullständigt obefintlig, både idag och om 20 år.
Om handlaren i fråga behöver sälja standardskruv 50 gånger dyrare än någon annan för att överleva är det helt säkert dennes affärsmodell som saknar existensberättigande.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati