Vart kan man planat toppen?

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
diverse
Hallå :)
nån som vet man vart man kan skicka toppen för att få den planad? :tungan

Ute efter lite bättre komp.
tacksam för svar

Solid snake

Guest
Inte så smart att plana en 2 taktare, men visst, det är ditt rejs.

Hör med mekaniska verkstäder, de brukar kunna plana.

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ingen nsr längre
varför inte bara skaffa en högkomps kolv :) de borde väll funka lika bra :tummenupp fast jag vet inte var man får tag i de :död

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
rosena skrev:
Hallå :)
nån som vet man vart man kan skicka toppen för att få den planad? :tungan

Ute efter lite bättre komp.
tacksam för svar

Toppmodifikationer

Om toppmodifikationer finns egentligen inte så mycket att säga om. Det enda man som lekman kan göra åt den är att plana den, dvs. skala av ett lager metall på undersidan, så att kompressionen blir större. Teoretiskt sett ska då hojen gå bättre och få mer effekt. Men ofta så går den inte så mycket bättre, eftersom att 2-taktarens största fiende är värme, och värme är det som skapas mer av då kompressionen höjs, så slutar det oftast i värmenypning, och ingen som helst höjd effekt.

Dessutom är det ganska lätt att förstöra toppen genom att slipa fel, om topplocket blir skevt eller snett, kommer det inte att sluta tätt, och då går det inte alls bra.

När man ska skruva fast topplocksskruvarna, är det viktigt att skruva på rätt sätt för att få tätt i packningen.

Länk:
http://hem.passagen.se/rikardn/

Solid snake

Guest
NSR_MAN skrev:
hmm skumt min kusins kompis hade de på sin rg :va han kanske hade tagit från en annan hoj :) han e finne å du vet hur dom e :tungan trim galna :hihi

Från vilken hoj då? Hoppas att du inte menar 4t för då har du inga porttider, den skulle förmodligen stå öppen hela tiden (insuget iaf) + att du får en oljering på köpet.

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ingen nsr längre
Solid snake skrev:
Från vilken hoj då? Hoppas att du inte menar 4t för då har du inga porttider, den skulle förmodligen stå öppen hela tiden (insuget iaf) + att du får en oljering på köpet.

vet inte :va han e ganska duktig på å trimma saker jag vet inte hur han har gjort :rolleyes:

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
NSR_MAN skrev:
varför inte bara skaffa en högkomps kolv :) de borde väll funka lika bra :tummenupp fast jag vet inte var man får tag i de :död

Hade någon typ av "högkomp" på min MT en gång i tiden...
Det som hände var att "portningen" blev sämre och "all effekt" försvann :tomten

PL0J

Fo' Shizzle!
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
-
AndersJohansson skrev:
Hade någon typ av "högkomp" på min MT en gång i tiden...
Det som hände var att "portningen" blev sämre och "all effekt" försvann :tomten
Min polare hade oxå en så kallad "högkomp. topp" till sin FS1 Yankee. Den gick faktiskt bättre med den, men sen såg orginaltoppen ut som skit när han öppna den, så det gjorde kanske en del att bara få på en ny.

Men sen alla som jag hört bonnemeckat med sina DT's osv och planat toppen har just värmenypt.

Va vill ja få fram? Ja...? Att köp hög komp. kan funka men att fixa själv inte är så smart.
Antagligen så var väl det där högkompet ett bra sätt att lura som moppefuckos (som mig? :tungan ) men ändå... :)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Solid snake skrev:

en rg brukar väll vara 2 -takt eller :confused:

porttider rätta mig om jag har fel vilket jag säkert kan ha men porttider får du av kamaxeln eller hur dom ska öppna/stänga ..... låter ju lite skummt det där du? kanske ska vara tydlig och säga att jag menar 4-takt

hög komp kolv på 4 taktare leta lite på blocket så ska du se att många har det

edit: blir väll nått påhopp av solid nu....väntar

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
RGFen har samma cylinder/topp som RGVn så jag kan dra lite grundläggande fakta här. STD toppar (standard) för gata har 1,6mm i squish och bantopparna har 0,6mm. DVS att du i teorin borde kunna plana toppen 1mm utan problem. MEN! RGF har även en tunnare cylinderfotspackning än RGVn på 0,9mm istället för 1mm. Så där "tappar" du 0,1mm.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
philsson skrev:
RGFen har samma cylinder/topp som RGVn så jag kan dra lite grundläggande fakta här. STD toppar (standard) för gata har 1,6mm i squish och bantopparna har 0,6mm. DVS att du i teorin borde kunna plana toppen 1mm utan problem. MEN! RGF har även en tunnare cylinderfotspackning än RGVn på 0,9mm istället för 1mm. Så där "tappar" du 0,1mm.

lura inte i killen att det går att ta 1 mm... känns lite mycket

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
diverse
RS "Alex" skrev:
lura inte i killen att det går att ta 1 mm... känns lite mycket

Hade en kompis so hade en rgf som jag har papper på att den toppen var planad på den, men jag kör med rs 250 cylle och rgf topp med rs cylle fotpackning och rs topp packning, så jag vet inte. men kanske ska pröva sätta på rs topp också :rolleyes:

Solid snake

Guest
RS "Alex" skrev:
en rg brukar väll vara 2 -takt eller :confused:

porttider rätta mig om jag har fel vilket jag säkert kan ha men porttider får du av kamaxeln eller hur dom ska öppna/stänga ..... låter ju lite skummt det där du? kanske ska vara tydlig och säga att jag menar 4-takt

hög komp kolv på 4 taktare leta lite på blocket så ska du se att många har det

edit: blir väll nått påhopp av solid nu....väntar

Det kan du räkna med, läs om vad jag skrev, jag frågade om han trodde man kunde sätta 4 knackarkolv på 2 takt.

Du är heeeelt fel ute igen, preeeeeciiiis som vanligt.

Tisse

snart med i 100-klubben
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
TZR 125
arg

men va fan kolla www.ebos.se dom planar toppar mm men alla säger att dom värme nyper hela tiden har du vattenkyld hoj så minskas riskerna och om du dessutom ökar munstycket ett steg så minskar dom ännu mer.. visst har man värme nypt sin gammla fs1a ett par gånger men d var ju för 13:1komp å så 96% sprit blandat me metanol i tanken:D

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!