Vart lägger ni skivlåset när ni är på rull?

Jazo

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2009
Hoj
CBR 600F
Tja....

Som sagt, än så länge så använder jag skivlåset bara när jag har hojen parkerad hemma!
Men skulle kännas lite bättre att kunna låsa fast skivlåset på hojen när jag är ute på rull oxå när jag lämnar hojen för en liten promenad och ska gå iväg och köpa en glass eller vad som helst!

Bara för att jag inte har med mig det alla gånger är för att jag inte vet var jag ska ha det någonstans!
Ibland har jag med mig en ryggsäck och då stoppar jag givetvis med låset där i!

Men hur gör ni gott folk?

Sen så har jag precis gjort en beställning på ett nytt lås!
Abus granit detecto x-plus 8000

Hoppas jag blir nöjd :banana

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
På BMW'n har jag ett fäste monterat på ena passagerarfotpinnen. Lillhojen har ju bagagelucka så där ligger det på den.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Med mitt skivbromslås följde en liten påse med kardborrebandsinfästning.

Den har jag satt fast långt ner på ramen vid fotpinnen där det fanns ett litet fack, där är det inte i vägen, kan inte skada mig eller en passagerare vid en omkullkörning och är ändå lättåtkomligt.

En tidigare ägare till min hoj hade tydligen ett annat lås, för han svetsade fast ett litet plattjärn med hål i på ett diskret ställe där han låste fast låset när han var ute och körde.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Antar att du som mig har en liten äldre CBR där man måste skruva av sätet :huvet
Själv har jag nästan alltid ryggsäck med mig, i annat fall åker låset ned i fickan på jeansen. Men när drar ut för att köra för körandets skull i skinnstället får låset snällt sitta hemma och vänta

Jazo

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2009
Hoj
CBR 600F
Antar att du som mig har en liten äldre CBR där man måste skruva av sätet :huvet
Själv har jag nästan alltid ryggsäck med mig, i annat fall åker låset ned i fickan på jeansen. Men när drar ut för att köra för körandets skull i skinnstället får låset snällt sitta hemma och vänta

Du läser mina tankar...
Det är precis så för mig oxå som du beskriver!!!!

En äldre cbr med inget utrymme under sätet!!
Får väll se om jag kan få hjälp och bygga något diskret fäste eller något liknande och sätta fast det på :va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du läser mina tankar...
Det är precis så för mig oxå som du beskriver!!!!

En äldre cbr med inget utrymme under sätet!!
Får väll se om jag kan få hjälp och bygga något diskret fäste eller något liknande och sätta fast det på :va

Ett fäste behöver ju inte vara mera avancerat än en bit spikband runt backspegelarmen som jag såg på en moped häromdagen.

237210_534x534.jpg

En lyxvariant kan ju vara ett stålgummiklammer på ett diskret ställe

gummiklammer_13.jpg

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
lite svårt att kunna låsa fast ett alarm-lås dock när man är ute och kör om du inte gillar alarmljudet :)

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
I Bagageutrymmet. Har plats för både skivbromslås och kedjan med tillhörande hänglås. och kedjesmörj, öronproppar, eltejp, buntband, några fasta nycklar samt extra ombyte kallingar.:tomten

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Till Abus detecto som du tänker köpa så får du en liten kardeborreväska, jag har stripat fast min under cutsen och där får låset spendera sin tid när det inte sitter på skivbromsen.
Det e typ allt som får plats där under, det och en hopknycklad lokaflaska o kökshandduk.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag brukar ha mitt i benfickan på gore-tex byxorna. Inte ultimat om man skulle köra omkull, jag vet. Om jag har skinnstället på mig så lämnar jag det hemma då det saknar fickor.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Jag brukar ha mitt i benfickan på gore-tex byxorna. Inte ultimat om man skulle köra omkull, jag vet. Om jag har skinnstället på mig så lämnar jag det hemma då det saknar fickor.
Ajajaja va ont det skulle göra att landa på det.
Jag lyckades klota med Enduron på grusväg och hade då mina hemnycklar i fickan. Dessa landade jag naturligtvis på och fick den fetaste lårkakan jag har haft.
Undrar vad resultatet av ett skivbromslås blir :va:näsblod

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...