Vart tog effekten vägen? 2-takts fyrhjuling

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
suzuki intruder 1400 -94,Harley davidson VL 1931 , Suzuiki gs 750 -78.
Jag är införstådd med att det kanske är fel ställe att skriva på men det är iaf värt ett försök!
ungarna har en 50kubiks 2taktare kinafyrhjuling som fungerat felfritt under en längre tid.
Nu har dock uppstått ett problem! det är precis som att all effekt bara försvunnit? den startar lika lätt som vanligt men när man drar på händer inget och till slut bara dör den.När jag åker i nedförsbacke går den att varva ur men när man kommer ut på raksträcka igen så saktar den bara in för att slutligen dö....
Vad kan det vara för fel?

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
skjuter mer än gärna ur soppa ur avgassystemet om den inte startar på en gång... så jag är inte så säker på att DET är felet!? jo jag vet att den är från kina men nu har jag fått den gratis och ungarna älskar den! skulle vilja få ordning på den:) kolven är nu frilagd! hur fan vet jag om den är slut då?

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
dom där ringarna sitter INTE tight! dom var lätta att plocka loss med fingrarna samt snurra runt på kolven...
inga repor eller så på golv eller cylinder...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Kina brukar innebära plastrester och skit i tank sen sedemera förgasare.

Du gjorde väl rent förgasaren innan du rev den?

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Dendär kolven visar förvisso tecken på att inte hålla tätt, men dålig kompression i små tvåtaktare brukar huvudsakligen visa sig genom att all effekt på lågvarv försvinner, oftast även svårstartat, men dom går fortfarande hyfsat på högvarv - helt enkelt för att det hinner läcka mer på lågvarv.

Symptomen du beskriver låter mest som bränsleproblem, så jag hade börjat med en djupdykning i förgasaren (om jag inte såg några symptom som tydde på något annat, alltid svårt att reparera motorer över nätet eftersom man inte får all info som man har tillgänglig på plats).

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
förgasaren är inte isärplockad än. ska ta det imorgon när det regnar :) eller ikväll när barnen sover...
första gången det strulade ville inte startmotorn skjuta runt utan bara en liten bit.sen klickade det 3-4ggr för att sedan snurra på samma lilla korta bit igen.När jag gjort så några ggr började den snurra runt schysst igen och den hoppade igång och funkade.gången efter surade den igen och när den väl hoppade igång sprutade (!!!) det soppa ur avgassystemet men efter en stund så kunde jag varva ur den igen. 3:e gången så startade den klockrent men effekten var borta.Detta är bakgrunden...

och hur i hela fridens namn får jag det tätt runt kolven då?

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
och nu råkade jag bryta isär en av ringarna :-( suck!

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
ringarna har samma diameter! eller hade....

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...