Vartal! nu ska det redas ut!!

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
jag kan inte köra 90 me min.. för effekten kommer vid 7k varv å vid 90 ligger den vid 6700 typ..

ja försöker väll varva 6500 på 70 tror ja ja tittar inte så mycket på varvmätarn.. lyder mästs ljudet ifrån motorn...
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
När man kört ett tag går man på känsla :)
Växlarna glider i nästan av sig själv och du prickar rätt i registret. Så det är bara ut och öva.

Men 4k i 90?! Det är ju knappt tomgång :p
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Solid snake skrev:
2362862 Bevisa att du kan mer än mig då Mr-jag-är-född-1990-och-kör-moped.

Tja, hur har du tänkt att jag ska bevisa det? Och har jag sagt att jag kan mer än dig? :) Ifall du är lite nolifer kan vi ju skriva tvåtaktsrelaterade frågor till varandra och se om någon inte klarar av dem. Jag börjar (med två enkla).

Vad heter de fem delar som avgasröret till en tvåtaktare är uppbyggt av?

Vad för funktion fyller spolportarna?
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
Man kör väl på ett varvtal som inte anstränger hojen. Apmycket gas på låga varv frestar på lager, jättelite gas på höga varv frestar på cylinder+kolv.
6-7k varv brukar vara lagom i 70 för mig, men allt över 85 kmh kräver minst 7.5-8k rpm annars orkar den inte.
 

robbish

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Härnösand
Hoj
;o
nissepelle skrev:
2366432 Tja, hur har du tänkt att jag ska bevisa det? Och har jag sagt att jag kan mer än dig? :) Ifall du är lite nolifer kan vi ju skriva tvåtaktsrelaterade frågor till varandra och se om någon inte klarar av dem. Jag börjar (med två enkla).

Vad heter de fem delar som avgasröret till en tvåtaktare är uppbyggt av?

Vad för funktion fyller spolportarna?

Det där var så töntigt skrivet så jag vart tvungen att registrera mig för att kommentera. Om du nu är så duktig, varför inte försöka hjälpa killen istället för att försöka bevisa för alla andra hur bra man är? :va
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
robbish skrev:
2370991 Det där var så töntigt skrivet så jag vart tvungen att registrera mig för att kommentera. Om du nu är så duktig, varför inte försöka hjälpa killen istället för att försöka bevisa för alla andra hur bra man är? :va


För han är 16 år och har svårt att hävda sig.
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Ligger inte ofta i 70/90km/h..
Kör inte i rusningstrafik och oftast på vägar jag kan utan och innan så jag brukar gasa lite vildare!

Kör jag nu i ca. 70km/h så ligger jag på lagom varvtal, inte på sexan med andra ord. Men runt 4-5e växeln brukar vara lagom..
Jag menar, varvar du inte ur hojen under just den sträckan så varvar du endå ur den förr eller senare!
 

Thaihoran

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
lundsbrunn
Hoj
18 Stulna o en Söndertrimmad cbr repsol look
Asså va e de för snack om vilket varvtal man ska ligga på vid en viss hastighet... fan gör som jag.. kör gas i bött hela tiden... undvik väggubb o panssionärer.! ja har kört 1400mil o var av de så har ja nog inte ens kört 20mil lagligt.. o ja har inte krockat eller kört av vägen så. wtf is tha problemo.. bötta bara o hör sen:yoparty






graan skrev:
2359796 Har hört många olika uppgifter på detta tidigare så nu vill jag fråga experterna ;)

vilket vartal ska man ligga på när man kör normalt på en 70 resp 90 väg?

Min Honda verkstad säger att eftersom att det är en sporthoj så ska jag ligga på ca 7k varv och varva ur den då och då på 9-10k annars dränks den helt och måste monteras ned (har hänt).

Min lärare på trafikskolan säger att man typ ska ligga på 4k, och att det kan vara fel bestyckning på min om ja måste ligga på 7k. Han tycker att jag borde bestycka om den.

Så nu, ni sporthojjsåkare hur fan ligger det till igentligen?

Hojjen är som ni kanske vet en NSR, kan också tilläga att den är avstrypt + nån sorts effektpipa.
 

>Hanning<

Mr Hanning
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -99
graan skrev:
2359796 Har hört många olika uppgifter på detta tidigare så nu vill jag fråga experterna ;)

vilket vartal ska man ligga på när man kör normalt på en 70 resp 90 väg?

Min Honda verkstad säger att eftersom att det är en sporthoj så ska jag ligga på ca 7k varv och varva ur den då och då på 9-10k annars dränks den helt och måste monteras ned (har hänt).

Min lärare på trafikskolan säger att man typ ska ligga på 4k, och att det kan vara fel bestyckning på min om ja måste ligga på 7k. Han tycker att jag borde bestycka om den.

Så nu, ni sporthojjsåkare hur fan ligger det till igentligen?

Hojjen är som ni kanske vet en NSR, kan också tilläga att den är avstrypt + nån sorts effektpipa.



du behöver väl inte tok varva men inte fis åka heller? lyssna iställe för att glo sönder varvmätarn så hör du vilket varvtal som är bäst :tummenupp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Trashcan skrev:
2366997 Man kör väl på ett varvtal som inte anstränger hojen. Apmycket gas på låga varv frestar på lager, jättelite gas på höga varv frestar på cylinder+kolv.
6-7k varv brukar vara lagom i 70 för mig, men allt över 85 kmh kräver minst 7.5-8k rpm annars orkar den inte.


Jag förstår inte en sak. Hur kan man ha jättelite gas på höga varv :tomten
 

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
nissepelle skrev:
2366432 Tja, hur har du tänkt att jag ska bevisa det? Och har jag sagt att jag kan mer än dig? :) Ifall du är lite nolifer kan vi ju skriva tvåtaktsrelaterade frågor till varandra och se om någon inte klarar av dem. Jag börjar (med två enkla).

Vad heter de fem delar som avgasröret till en tvåtaktare är uppbyggt av?

Vad för funktion fyller spolportarna?

Jag har är fråga till dig:

Är du bara dryg och dum i huvudet eller har du en jävligt liten kuk?


(Till er som tar illa vid, ursäkta men han förtjänade det.)
 

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
Husaberg fs650-04
nissepelle skrev:
2366432 Tja, hur har du tänkt att jag ska bevisa det? Och har jag sagt att jag kan mer än dig? :) Ifall du är lite nolifer kan vi ju skriva tvåtaktsrelaterade frågor till varandra och se om någon inte klarar av dem. Jag börjar (med två enkla).

Vad heter de fem delar som avgasröret till en tvåtaktare är uppbyggt av?

Vad för funktion fyller spolportarna?

HAHAHA det va då lätt de roligaste/dummaste ja någonsin sett nån skriva i ett forum :D snacka om att ha behov av att hävda sig :tungan gissa om han sökte på google om hur en 2-t motor e uppbygd och fungerar och lärde sig de som han tyckte va svårast för att skriva det här och visa va han kan :rolleyes: Och det hjälpte ju trådskaparen mkt också :tummenupp

Nu har man då fått ett skratt så man klarar sig idag :)

Nu lite mer ontopic Jag väljer varv efter underlag samt hur vägen lutar på planmark och fin asfalt och lite längre sträckor så brukar jag ligga på runt 5-6000 i 70 me rs'en och på 6an i 90 men om det blir mycket uppförs eller hård motvind så kan man bli tvungen att gå upp lite i varv på en lägre växel för att hålla farten. Men som sagt du kommer lära dig detta ganska snart då det både känns och hörs när man ligger på rätt varvtal.

//isse
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top