Varva då satans kräk! Varva!

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Innan skiten skar drog den fint upp till 11000 varv (och mer än det)
Nu med ny honadcylinder och ny kolv varvar den inte ett skit över 9000 det är tvär stopp i världshistoriens största nedförsbacke kom den upp i 10 000 varv på fyran...

Den är ostrypt men går sämmre än körskolans strypta.

Det surar om avgasports motorn när man slår på tändingen så jag tycker inte det borde va det? Ska plocka av avgasröret och titta men jag tvivlar på att det är det. Går det att kolla om dom går upp utan att starta motorn eller måste jag riskera min hörsel?

Vill inte lägga pengar på den då jag funderar på att byta eftersom jag hatar den från botten av mitt hjärta för allt skit den stält till med.
 

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Orsa
Hoj
Aprilia Tuono -07
prulle skrev:
2213092 Innan skiten skar drog den fint upp till 11000 varv (och mer än det)
Nu med ny honadcylinder och ny kolv varvar den inte ett skit över 9000 det är tvär stopp i världshistoriens största nedförsbacke kom den upp i 10 000 varv på fyran...

Den är ostrypt men går sämmre än körskolans strypta.

Det surar om avgasports motorn när man slår på tändingen så jag tycker inte det borde va det? Ska plocka av avgasröret och titta men jag tvivlar på att det är det. Går det att kolla om dom går upp utan att starta motorn eller måste jag riskera min hörsel?

Vill inte lägga pengar på den då jag funderar på att byta eftersom jag hatar den från botten av mitt hjärta för allt skit den stält till med.


Vänt kolven rätt? :tomten
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
flexbert skrev:
2213094 Vänt kolven rätt? :tomten
Kollade det ca 30 gånger innan jag satte ditt den. så länge INTE o ska va mot insuget och in mot utblåset så är det rätt. Det är inte de att den är klen (jo men inte bara det) Den känns så groteskt varv strypt. Inga problem att följa hastigheten på 90 väg då det är typ max farten.. Funderar på att sälja den som strypt :D
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
prulle skrev:
2213106 Kollade det ca 30 gånger innan jag satte ditt den. så länge INTE o ska va mot insuget och in mot utblåset så är det rätt. Det är inte de att den är klen (jo men inte bara det) Den känns så groteskt varv strypt. Inga problem att följa hastigheten på 90 väg då det är typ max farten.. Funderar på att sälja den som strypt :D
Men om den går i 90 på 90 väg så är det ju perfekt, för du kör väll inte för fort på vägen? :hihi
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Lundgren skrev:
2213110 Men om den går i 90 på 90 väg så är det ju perfekt, för du kör väll inte för fort på vägen? :hihi
När jag försökte varva ur 4:an va jag uppe i 110 på 90 väg :ahh :hihi

(Eller 95 på 70 väg med körskolan :rofl) Båda vägaran hade roller & co kört 200++ på


Men har ni något mer tips på vad det kan va? sen undrar jag hur mycket cdi strypningen gör?
 

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Orsa
Hoj
Aprilia Tuono -07
prulle skrev:
2213123 När jag försökte varva ur 4:an va jag uppe i 110 på 90 väg :ahh :hihi

(Eller 95 på 70 väg med körskolan :rofl) Båda vägaran hade roller & co kört 200++ på


Men har ni något mer tips på vad det kan va? sen undrar jag hur mycket cdi strypningen gör?

cdin kan väl inte bara börja strypa sådär? Såg den andra kolven likadan ut som en nya? Alltså lika stora fönster tex? Kolla om avgasporten öppnar riktigt. kan ju ha blivit något knas där.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Nej de va inte så jag mennade har bara konstaterat att sen inte är avstrypt.

flexbert skrev:
2213148 cdin kan väl inte bara börja strypa sådär? Såg den andra kolven likadan ut som en nya? Alltså lika stora fönster tex? Kolla om avgasporten öppnar riktigt. kan ju ha blivit något knas där.
Kolven va identisk. Mjo ska kolla avgasprotarna.
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
sluta va dum mot prulle han har haft det svårt me denna oturs-besatta crm... :3freak

har du äns kört in den? kanske har små-nypigt lite redan nu?
 

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
Har nyss bytt kolven i min, men har inte hunnit kört något än p.g.a att jag inte har någon avgaspackning men jag vet hur det ska se ut.

1. Har du kört in kolven ordentligt?
2. Har du fått dit kolvringar och packningar så du har bra komp? (Kolvringarna ska inte förväxlas med varandra, den övre och nedre är olika samt finns en märkning för vad som ska vara uppåt)
3. Kolla så att avgasportarna öppnar som dom ska. (Jag har sprängskiss och anvisningar om hur du gör liggandes på datorn ifall du vill ha.)
4. Är osäker på den punkten men tydligen ska inte CRM's cylindrar honas på grund av att det är nicasilbehandlade, har du sett till att cylindern är som den ska?
 
Last edited:

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
på en del honda maskiner ska faktis pilen på kolven vara bakåt, alltså mot insug. tror jag vände kolven fel på en polares mt5:a för 100 år sen.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Brolin skrev:
2217364 på en del honda maskiner ska faktis pilen på kolven vara bakåt, alltså mot insug. tror jag vände kolven fel på en polares mt5:a för 100 år sen.
Hur gammal är du :skrämd :hihi
 

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
ett bra sätt är att kolla är att. stoppet till kolvringarna. den som gör att den inte går att snurra mera :) . dom piggarna ska vara mot insug. annars trycks kolvringarna ut ur utblåset lite lätt. förstår ni min fina förklaring
MVH Tomas
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2hjul skrev:
2218104 ett bra sätt är att kolla är att. stoppet till kolvringarna. den som gör att den inte går att snurra mera :) . dom piggarna ska vara mot insug. annars trycks kolvringarna ut ur utblåset lite lätt. förstår ni min fina förklaring
MVH Tomas
Okej att kolvringarna är identiska så jag kan ha satt dom i fel ordning. Avgasporten har jag inte kontrolerat än. Cylindern går att hona då nicasilet är tillräkligt tjockt (honing=0,1 mm högst) den är körd ca 7 mil men vafan det ska inte vara tvärstopp vid 9000 ändå.

Ja vill inte skruva med det nu då jag har uppkörning snart. Så jag kollar sen men tack för alla tipps.
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
låter exakt som avgasporten inte öppnar.

Orsaker:

1: Vajern vid avgasportsmotorn har gått av.
2: Vajern kan ha hoppat ut ur fästet i RC - Valvet.

Öppna o kolla innan du gör något annat. Vajern kostar 100:- spänn.

----------------------------------------

*Kolvringarna kan inte sättas fel. pga de fjädrar inte och tätar kolven. vilket på följer att du inte får på cylinder över kolven. (Så var det på min hoj iaf)
men du värkar ju kunna köra med hojen och satt på cylindern så kolvringarna värkar ju vara rätt placerade. du har inte glömt en liten packning som ska ligga innan för kolvringen? vet inte vad den har för funktion men.....

* Pilen på kolven ska peka mot utblåset inte in mot insuget.

* Jag kan säga till 99.9% att det ÄR avgasporten som inte öppnar
 
Last edited:

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Ort
NV-Skåne
Hoj
DT125R -90
Kronen skrev:
2218643 låter exakt som avgasporten inte öppnar.

Orsaker:

1: Vajern vid avgasportsmotorn har gått av.
2: Vajern kan ha hoppat ut ur fästet i RC - Valvet.

Öppna o kolla innan du gör något annat. Vajern kostar 100:- spänn.

----------------------------------------

*Kolvringarna kan inte sättas fel. pga de fjädrar inte och tätar kolven. vilket på följer att du inte får på cylinder över kolven. (Så var det på min hoj iaf)
men du värkar ju kunna köra med hojen och satt på cylindern så kolvringarna värkar ju vara rätt placerade. du har inte glömt en liten packning som ska ligga innan för kolvringen? vet inte vad den har för funktion men.....

* Pilen på kolven ska peka mot utblåset inte in mot insuget.

* Jag kan säga till 99.9% att det ÄR avgasporten som inte öppnar

Eftersom ni verkar hemma på detta med avgasportar, så kanske ni kan hjälpa mig med min DT125R -90. Den har YPVS (variabel avgasport) och enligt Yamaha-center så är denna strypt så att den ej öppnar helt vid höga varv.
Men hur fan kollar jag detta utan att plocka av kröken å titta upp i utblåset på fullgas (risk för ögon å öronskador...)

Om den nu ej öppnar helt på höga varv, hur justerar jag då den till att göra detta? Har kollat otaliga sidor på tyska å engelska (min engelska är bra), men hittar inte hur jag justerar den. Räcker det med att spänna/lossa vajrarna till YPVS:en?
 

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Orsa
Hoj
Aprilia Tuono -07
lazlo09 skrev:
2219048
Men hur fan kollar jag detta utan att plocka av kröken å titta upp i utblåset på fullgas (risk för ögon å öronskador...)

Om du jordar minuskabeln till avgasporten själv så ska den väl öppna?
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
har faktiskt ingen aning. kan bara om avgasportssystemet på CRMen. SRY :pannkyss



Edit: Lämnade in de nya kåporna på lackering idag. han skulle ha 1000: för 3 stycken. men det slutade med en 500:-ing :hihi
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Kronen skrev:
2218643 låter exakt som avgasporten inte öppnar.

Orsaker:

1: Vajern vid avgasportsmotorn har gått av.
2: Vajern kan ha hoppat ut ur fästet i RC - Valvet.

Öppna o kolla innan du gör något annat. Vajern kostar 100:- spänn.

----------------------------------------

*Kolvringarna kan inte sättas fel. pga de fjädrar inte och tätar kolven. vilket på följer att du inte får på cylinder över kolven. (Så var det på min hoj iaf)
men du värkar ju kunna köra med hojen och satt på cylindern så kolvringarna värkar ju vara rätt placerade. du har inte glömt en liten packning som ska ligga innan för kolvringen? vet inte vad den har för funktion men.....

* Pilen på kolven ska peka mot utblåset inte in mot insuget.

* Jag kan säga till 99.9% att det ÄR avgasporten som inte öppnar
Tack de va avgasporten min kära far va ju tvungen att sätta ihop den föra gången och då satte han wirar och brikan fel så jag satta allt rätt sen gick den som den ska igen förutom att den är klen på 5:an 6:an så jag ska kolla att den verkligen öppnar fullt.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top