Varvar mera med choke på tomgång. Suzuki gsx 750 -80

Gick med
13 May 2017
Tomgång.
Händer ingenting hur jag än skruvar blandskruvarna. Kan skruva dom I botten o hojen går ändå. Drar jag ut choke lite så ökar varvtalet däremot. Antar att den får för mycket luft. Original luftfilter men andra ljuddämpare.
Vilket munstycke bör jag byta? Upp eller ner?
Är munstycket på bilden intag för luft på tomgång?
Tack på förhand.
ce86da41a6dc5e029ca41667df764e48.jpg

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Det är i regel så att tomgången ökar med choken inget konstigt i det. ;) Det kan faktiskt vara så att det finns en speciell tomgångsskruv som inte har med munstycken att göra, den påverkar gasspjällen faktiskt, så för all del kolla upp att det inte är den som påverkar en hög tomgång. :rolleyes:

:hjälm

Det är i regel så att tomgången ökar med choken inget konstigt i det. ;) Det kan faktiskt vara så att det finns en speciell tomgångsskruv som inte har med munstycken att göra, den påverkar gasspjällen faktiskt, så för all del kolla upp att det inte är den som påverkar en hög tomgång. :rolleyes:

Ok. Men mina blandningsskruvar då? Varför händer inget hur jag än ställer dom?

Japp, kan finnas variant I chokereglaget med exempelvis en excenterskiva som lyfter tomgången lite vid chokekörning. Det är inget underligt.

Att hojen inte svarar på blandningsskruvarna kan bero på tjuvluft någon annanstans. Gasblandningen motorn får att jobba med är så fel att blandningsskruvarna är utanför det korrigeringsbara.

Åldrade insugsgummin är en klassisk felkälla.

Varför den inte svarar på luft/bränsleskruvarna kan bero på för högt ställd tomg eller om du kör luftburken öppen. Munstycket i aktern förgasare behöver du inte byta. Med öppen dämpare brukar man säga bestycka upp 5-7% men de är en grov höftning. De brukar räcka att gå upp endast i högfartsmunstycke och fetta på blandskruvarna lite.

Eftersom tomgångjusteringsskruven inte påverkar några som helst munstycken, och speciellt inte lågfartsmunstyckena så är det inte alls konstigt att inger händer som du säger. :va
Ta reda på hur saker egentligen fungerar så kommer du att förstå hur det egentligen är. ;)

Klart den har choke, inte i "klassisk" mening där en skiva blockerar inloppet på förgasaren men en kallstartsfunktion finns inbyggd.

Man måste skilja på tomgångsskruv och blandningsskruv.
Tomgångsskruv, i detta fallet, påverkar öppningen på spjäll i viloläge, där finns även skruvar som justerar synkroniseringen mellan förgasarna och stämmer inte synk så kan man få alla möjliga fenomen.

Det är sant att tomgångsskruven inte direkt påverkar låglastkretsen osv men väl blandningsskruvarna

Körde en google translate på denna tyska sida, verkar funka hyggligt :tummenupp

https://translate.google.se/transla...classic.de/technik/tech_verg02.htm&edit-text=

Last edited:
Med original munstycken, "standardfilter" och öppet avgassystem brukar en förgasarmotor gå finfint. Att bestycka om den kommer nog inte hjälpa.

Har den börjat plötsligt att gå så, eller har du köpt hojen i det skicket? Nån som fibblat med den tidigare?
Vet inte hur luft-/blandningsskruven ser ut i din förgasare men.....den brukar innehålla. skruv, fjäder, bricka och o-ring. Inte ovanligt att nån klantat bort tex den lilla mikrostora o-ringen.
Jag brukar köra med en grundinställning tvåoenkvartsvarv ut.

Ev andra läkage, spreja startspray funkar finfint

Jag skulle nog tipsa om synkningen/bryggan. Se till att synkronisera spjällen med lämpligt verktyg för ändamålet, givetvis måste insugningsgummin osv vara bra, helst nya.

Ordet du söker är startsystem.

Eller startanrikningskrets eller choke-krets eller fuel enrichment circuit eller kallstartssystem eller kallstartskrets. Startsystem gör du dig knappast mer förstådd med på ett mc-forum där en medlem söker hjälp. T.om. i intruktionsböcker och på cv-förgasarnas reglage står det "choke" . Tekniksvenskan är fattig. Deal with it. Hjälp ts eller sluta stör tråden plis.

Eller startanrikningskrets eller choke-krets eller fuel enrichment circuit eller kallstartssystem eller kallstartskrets...
Alla de orden du har angivit är inte ekvivalenta. Anledningen till att jag är så besvärlig i den här tråden, är att jag tycker att det är väsentligt, när man felsöker förgasare, att veta om startsystemet minskar luften (choke) eller ökar bränslet.

Att TS:s startsystem ökar bränslet, 'framgår av bilden. Det vi däremot inte vet, är om TS:s blandskruvar styr luft eller bränsle(blandning).

Alla de orden du har angivit är inte ekvivalenta. Anledningen till att jag är så besvärlig i den här tråden, är att jag tycker att det är väsentligt, när man felsöker förgasare, att veta om startsystemet minskar luften (choke) eller ökar bränslet.

Att TS:s startsystem ökar bränslet, 'framgår av bilden. Det vi däremot inte vet, är om TS:s blandskruvar styr luft eller bränsle(blandning).

Nej och begreppet startsystem används också om en massa olika saker på svenska. Inte minst motorstartanordningar... Härav står det choke på reglaget, trots att inget choke-spjäll finns. På cv-förgasare styr normalt blandskruvarna bränslet, Dvs man rikar blandning när skruver ut skruven. Tvärtemot mekaniska Trottelförgasare.
Det normala för en choke-krets är att det tillförs både mer luft och mer bränsle. Tillförs som emulsion via just choke-kretsen. Härav högre tomgångsvarvtal på choke (förutsatt att inte motorn av ngn anledning blir för fet förstås, tex om den redan är varm).

Jag har dock inte erfarenhet av den här hojmodellen, så jag kan inte ge detaljerade råd.

Last edited:
Länken jag hänvisade till förklarar det mesta hur Mikuni BS, som sitter på just Suzuki, fungerar.
Blandningsskruvarna reglerar (i just detta fallet) flödet på en förrikande bränsle/luftblandning, ökat tillskott=fetare låglastblandning.
Blandningsskruvarna KAN lika gärna påverka luftdelen på tillskottsblandningen och funktionen blir då tvärt om (bra att veta).

OT.
Som yrkesman anser jag det viktigt att kalla saker för vad de heter, det blir jättesvårt annars och man måste vara löjligt övertydlig för att undvika missförstånd, det tycker jag ändå är ganska enkelt då man talar samma språk.

Svårare är att förhålla sej språkligt till icke yrkesmän, det ställer om möjligt ännu större krav på ordval då målet fortfarande är att göra sej tydligt förstådd, förutsatt att jag inte har som mål att enbart briljera med mina kunskaper och struntar i om mottagaren även ska förstå det jag säger :)

Fortsatt God hJul på er alla

rps20171225_105423.jpg
rps20171225_105444.jpg

Vet inte om jag hängt med i resonemanget. Hehe. Men vart bör jag börja tycker ni? Jag trodde att när jag chokar o den varvat upp så beror det på för mycket luft o gör lite soppa utan choke. Men det va ju helt normalt som ni sa. Nu till nästa problem. Det händer ingenting hur jag än ställer skruvarna. Kan ha dom helt I botten o den går ändå.

Kan säga att den är lite seg att få ner på tomgång efter en varvning.

En förgasarfirma jag pratat med tyckte jag skulle börja med att byta munstyckspluggarna som sitter i förgasarna. Dom I gummi. Mina verkar inte täta ordenligt o är stenhårda. E dom slut då?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...