Varvar mera med choke på tomgång. Suzuki gsx 750 -80

Titta på filmen jag länkade till. Den beskriver hur man meckar med dina förgasare och vad sakers ting är.
Jag har kollat på filmen men blev kanske inte mycket klokare. (svårt att förstå när man inte begriper så att säga hehe.)
Men hur som helst. Nu har jag fått den att gå på 1000varv utan problem. Tätade ordenligt mellan insug o förgasare. Går verkligen mycket bättre. Inte lika orolig.

Men stiften är kolsvarta. Inte blöta. Händer heller inget med varvtalet när jag skruvar på mixtureskruvarna eller vad jag nu ska benämna dom med. Sedan så hejdar sej hojen vid körning mellan 1000 o 3000 varv för att sedan dra ut fullt. Hmm.

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Nu e jag riktigt förvirrad. Tog bort förgasarna. Kollade flottör nivå. Ok.

Sänkte nålen 2 steg.

Monterade tillbaka o den varvar ut o går bra på tomgång. Men när jag kör så händer ingenting vid fullgas på 2000 varv. Den bara brölar.

Antar att den får för lite soppa för den drar iväg då jag chokar.

Får väl ta o höja nålen max o sandpapper ner plastshimset till nålen så den får ännu mera soppa. Eller är jag helt ute o brölar?

...Får väl ta o höja nålen max o sandpapper ner plastshimset till nålen så den får ännu mera soppa. Eller är jag helt ute o brölar?...
Du är och pillar på fel ställe. Det är lågfartssystemet du har problem med.

Det vi behöver veta är:
1. Hur stora är lågfartsmunstyckena?
2. Var sitter blandskruvarna?

Du är och pillar på fel ställe. Det är lågfartssystemet du har problem med.

Det vi behöver veta är:
1. Hur stora är lågfartsmunstyckena?
2. Var sitter blandskruvarna?
Nja. Jag har fått den att gå bra på tomgång nu.

Det är väl nästa register som spökar nu.

Nu e jag riktigt förvirrad. Tog bort förgasarna. Kollade flottör nivå. Ok.

Sänkte nålen 2 steg.

Monterade tillbaka o den varvar ut o går bra på tomgång. Men när jag kör så händer ingenting vid fullgas på 2000 varv. Den bara brölar.

Antar att den får för lite soppa för den drar iväg då jag chokar.

Får väl ta o höja nålen max o sandpapper ner plastshimset till nålen så den får ännu mera soppa. Eller är jag helt ute o brölar?

Ja du tänker rätt höj trottelnålarna = mer soppa. Jag blir lite förvirrad då du skriver sandpappra ner shimset så den får ännu mer soppa, de blir ju tvärtom för du sänker nålen mer då. Tänk bara att nålarna ska hissas dvs clips neråt på nålarna. Om inte stupningen går bort med höjda nålar så byt högfartsmunstycke till 3-7% större.

Last edited:
Nja. Jag har fått den att gå bra på tomgång nu.

Det är väl nästa register som spökar nu.

Detta diagram kanske kan vara en hjälp för att få överblick för var man ska börja felsöka i förgasaren.

jetchart.jpg

Ja du tänker rätt höj trottelnålarna = mer soppa. Jag blir lite förvirrad då du skriver sandpappra ner shimset så den får ännu mer soppa, de blir ju tvärtom för du sänker nålen mer då. Tänk bara att nålarna ska hissas dvs clips neråt på nålarna. Om inte stupningen går bort med höjda nålar så byt högfartsmunstycke till 3-7% större.
Jag menade så här.

8f7d73d5cb2f27d1c5382fe9647ca855.jpg

Ok då är jag med och då blir det rätt :tummenupp. Du säger att den inte reagerar på bränsleblandskruvarna men skruva ut dem max ändå för de ska ju ge mer soppa som den behöver för att motverka stupningen. Max ut är när du känner att de håller på lossna du kan säkra dem med en klick packningssilikon över dem.

Ok då är jag med och då blir det rätt :tummenupp. Du säger att den inte reagerar på bränsleblandskruvarna men skruva ut dem max ändå för de ska ju ge mer soppa som den behöver för att motverka stupningen. Max ut är när du känner att de håller på lossna du kan säkra dem med en klick packningssilikon över dem.
Ok ska prova. Funderar på en annan sak jag såg i en video. Där gick nålen igenom förgasaren så att säga när den drogs i botten. Mina nålar når inte igenom iaf. Hu?

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick