Varvräknare "fladdrar" på R1

Käcke1

R1, VFR750
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Norrköping
Hoj
R1, VFR750
Har en R1:a som varvräknarnålen fladdrar, vibrerar, hoppar kallat vad du vill..:confused:
Unrar om det är vanligt?
Sitter felet i instrumentet eller är det något med tändinpulsen till mätaren?

Tacksam för förslag..:huvet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur hoppar den? Pendlar den mellan 0, aktuellt varv och ca 7000 varv, 3s på varje, så har du fel på EXUP-motorn. Hoppar den bara hysteriskt så har du ett trasigt instrument. Jag orkade aldrig försöka laga det, om det nu ens går, jag köpte ett nytt när jag hade det felet.
 

Käcke1

R1, VFR750
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Norrköping
Hoj
R1, VFR750
Hur hoppar den? Pendlar den mellan 0, aktuellt varv och ca 7000 varv, 3s på varje, så har du fel på EXUP-motorn. Hoppar den bara hysteriskt så har du ett trasigt instrument. Jag orkade aldrig försöka laga det, om det nu ens går, jag köpte ett nytt när jag hade det felet.

Den visar inte någon felkod utan är allmänt instabil.
Framförallt på höga varv!!
Tänkte om det va något vanligt fel??
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hur höga varv? Rätt vanligt att elektroniken inte hänger med på standardhojar när man är och nosar kring varvstoppet. På min gammelhoj vandrar det rätt mycket också.
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Hur höga varv? Rätt vanligt att elektroniken inte hänger med på standardhojar när man är och nosar kring varvstoppet. På min gammelhoj vandrar det rätt mycket också.

Märkte det igår på högt varv och hastighet (10k varv kanske och ca 200km/h)
då joddlade den som fan tyckte jag, kompis gamla fastback hoppar som fan på låga varv för att sedan lägga sig när den kommer upp lite.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Märkte det igår på högt varv och hastighet (10k varv kanske och ca 200km/h)
då joddlade den som fan tyckte jag, kompis gamla fastback hoppar som fan på låga varv för att sedan lägga sig när den kommer upp lite.

Beror ofta på vad man har för tändsystem men kvalitén på mätarna spelar också roll. Kanske tar mätaren / tändsystemet upp högre frekvenser bättre än vad den gör lägre frekvenser och funkar således bra på höga varv men blir tokig på låga.

KOSO är ett exempel på mätare med detta problem, fast tvärt om. Till dessa måste man bygga ett lågpassfilter för att varvräknaren ska visa korrekta värden. Funkar bra upp till 2000 varv men sen vandrar det allt mellan 3000 och 10000.
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Gammal tråd här! Men ger det ett försök.

Tittade på en R1a idag från -98 där varvräknaren bara stod och fladdrade helt galet runt nollan. Är det då instrumentpanelen som är kass och vad kostar en sådan på skroten eller går det att laga?
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Gammal tråd här! Men ger det ett försök.

Tittade på en R1a idag från -98 där varvräknaren bara stod och fladdrade helt galet runt nollan. Är det då instrumentpanelen som är kass och vad kostar en sådan på skroten eller går det att laga?

Jag betalade 1500 för en till min -00 på Bikes demontering.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top