Varvräknare

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag fick idag en rolig liten digital varvräknare i byggsats som är ca 50x40mm stor och mäter varven med hjälp av en magent på tex svänghjulet (som en cykel dator) och det värkar funka fint med magneten till tändningen som redan sitter i svänghjulet.

Varvräknaren kan drivas med 3-20v och drar ca 200mah så ett 9v batteri eller 3-4st 1800mah AAnimh celler ger nog en ganska lång driftstid.

Killen jag fick den av köpte den på en elektronik affär för 230:- för något år sedan men orkade inte bygga ihopp den.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Han köpte den på någon elektronik affär i Göteborg.

Jag skall försöka ta bilder på den i morogn men den är svart med en LCD display med röda siffror ca 12x10mm stora och på baksidan är det en pot där man ställer in anntal cylindrar
 

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Ort
I en liten fiskeby
Hoj
En stor och en liten
Kul! Jag är också intresserad av info. Prata med killen och få fram ett namn på affären. Det vore perfekt att pula med nu när man inte kör hoj.

Julius skrev:
Han köpte den på någon elektronik affär i Göteborg.

Jag skall försöka ta bilder på den i morogn men den är svart med en LCD display med röda siffror ca 12x10mm stora och på baksidan är det en pot där man ställer in anntal cylindrar
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Varvräknaren tillverkas av Welleman (tror det stavas så) och kostar 384.75:- på www.bhiab.se och har art nr K2625

Här är en bild på varvräknaren halvt ihoppbyggd.
07934738__k2625.jpg


Jag provade varvräknaren igår på en 14E, kopplade den till tändkabeln och det funkade fint.

Det går även att driva den med magneten till tändningen men det blir mycket mer jobb att fästa avläsaren vid svänghjulet.
 

MrJ

Fulltankad
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Superduke
Den där varvräknaren går ju bara upp till 9900 varv/min...
känns ju ganska meningslöst.
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
inget att ha.

"Denna räknare kan räkna varvtalet t ex på din bil eller motorcykel samt mycket mer. - varvtal: 100-9900 varv/minut - 2 siffrors display - lätt att kalibrera - drivspänning: 10-15VDC/ 200mA - kretskortsformat 80x45mm + 80x60mm - frontpaneldimension: 70x90mm"
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Den funkar fint på min 14E vilken varvar ca 8000

Den är ifrs ganska lätt att modifiera så att den mäter upp till 20000rpm om man har lite el kunskaper.
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
Julius skrev:
2047923 Den funkar fint på min 14E vilken varvar ca 8000

Den är ifrs ganska lätt att modifiera så att den mäter upp till 20000rpm om man har lite el kunskaper.

Det blir svårt att modifiera den här då det bara är en 2 siffrig display!
Det måste till en hel del kreativitet och fantasi för att kunna läsa av någon exakthet på dessa två siffror när varvet går över 10k.
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Julius skrev:
2047923 Den funkar fint på min 14E vilken varvar ca 8000

Den är ifrs ganska lätt att modifiera så att den mäter upp till 20000rpm om man har lite el kunskaper.



Nu brukar en riktig minimoto varva runt 14-15000 rpm under belastning på tävlingarna.
MEN den är ju helt ok om man bara ska köra olagligt på gator & torg!!
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
klippans skrev:
2048144 Nu brukar en riktig minimoto varva runt 14-15000 rpm under belastning på tävlingarna.
MEN den är ju helt ok om man bara ska köra olagligt på gator & torg!!

Nu blir jag lite konfunderad Klippans, vad menar du? Finns det någon som kör på gator och torg. Det är ju inte tillåtet. Jag fick en brochyr från Vägverket i min hand idag. Där stod det klart och tydligt att det var helt förbjudet att köra på annat än speciella banor. Det är väl på banorna som vi alla som har licens kör. Jag vill ut och testa min GRC så snart det blir barmark på Tuvis.
 

MasterDevil

Fiddy/14e Power =D
Gick med
28 Feb 2006
Ort
Kyan City
Hoj
Dirt Bike MaxPro 125cc
Tjäänare..

Frän :D

Måste man bygga ihop allt ? löda ihop den typ?

Mvh. MasterDevil
 

Wankah

Sponsor
Gick med
15 Oct 2005
Ort
Linköping
Hoj
RD 500
klippans skrev:
2048144 Nu brukar en riktig minimoto varva runt 14-15000 rpm under belastning på tävlingarna.
MEN den är ju helt ok om man bara ska köra olagligt på gator & torg!!

Varvar den inte lika mycket på gator och torg ??? :confused:
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
Wankah skrev:
2069012 Varvar den inte lika mycket på gator och torg ??? :confused:

Va i hela friden har man för nytta av en varvräknare när man bara ska köra lite olagligt på gator och parkvägar. Höjer det ballhetsfaktorn? Vem blir i så fall imponerad mer än du själv??
 

Wankah

Sponsor
Gick med
15 Oct 2005
Ort
Linköping
Hoj
RD 500
6008pro skrev:
2072198 Va i hela friden har man för nytta av en varvräknare när man bara ska köra lite olagligt på gator och parkvägar. Höjer det ballhetsfaktorn? Vem blir i så fall imponerad mer än du själv??

Klart det är ballhetsfaktor på en varvräknare....helst med vit mätartavla och hus i borstad alu, plus en fet shiftlight, men på en minimoto kanske det behövs för att ställa kopplingen vad vet jag.....???
Dyra tillbehör för övrigt köper jag för min egen behållning, inte för andras....plus att om man håller på med motorsport för att impa på publik så tror jag att gator och torg har fler åskådare än en RM-tävling i minimoto...tyvärr. Jag älskar RR och försöker att få min son som är 9 år intresserad men det är basket som gäller nu, men det kanske kommer, å så länge han håller på att välja sport så tänker jag inte köpa en italienare.

För kännedom 0068 så var mitt tidigare inlägg ett skämt....glad påsk på dig!

och till alla andra minimotokinamototvåtaktfyrtaktbränslesniffandemotoridioter......glad påsk.

Micke :tuttar
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top