Varvräknarproblemet Yamaha YZF/FZR

Hembygget

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
YAMAHA YZF/FZR 1000
Varvräknarproblemet
Jag kör en hybrid mellan en 1988 FZR 1000 och en YFZ 1000 av modell 2000 (motor och CDI).
För att den ska gå bra så säger vissa att jag måste ha en varvräknare som passar till CDI boxen. Just nu är den kabeln oansluten. Kopplar jag den till orginalvarvräknaren på FZR så går inte varvräknaren alls. Den ligger som standard kopplad på tändspolen på gamla elsystemet. Det jag hört är att tändförställningen inte funkar perfekt om det inte sitter en orginalvarvräknare där. En fråga är om det stämmer. En annan är om det är digital på YZF och om det är någon elektrisk skillnad på R1, Thunder Ace och de digitala man kan köpa från priratleverantörer.

Altså vad ska jag köpa och sätta på??? Den går faktiskt lite ojämt på låga varv mellan 1400-1900 rpm.http://www.sporthoj.com/forum/newthread.php?do=newthread&f=7#
Slå huvet på vägg

Vromm vromm.....

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
hmm har svårt att tänka mig att räknaren skulle påverka ngt om den skall sitta på spolarna.. den skall ju då jordas med impuls från cdi:n och den lilla ampere som räknaren skulle dra går inte att jämnföra med vad spolarna drar.
med andra ord koppla på räknaren på 1an på en tändspole
har för mig att det inte är markerat så ta bort anslutningarna från bägge spolarna, sätt på tändningen, en av dom 2 kablarna som inte ger spänning ska du använda. enda sättet som det kan bli fel det är om spolarna är jordade och ges plus impuls istället då blir det ju fel till en räknare som skall ha minus:tummenupp

Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...