Köp någon beggad laptimer typ AIM solo el.. liknande fabrikat, GPS och all annan data man vill ha går att få ur dom "riktiga" laptimerna, en solo(kört med sen ett gäng år, good shit och bra snabb service när det behövs)har allt man vill ha som nybörjare och vill man ha ännu mer så finns soloDL som även loggar allt annat som går ur hojens elektronik(med lite kabelinköp då..)
Du väljer bara bana ur de som finns lagrade(och det är maaaaassor!)då har du start/mål och split osv. förinställt, skulle den bana du kör inte finnas så gör du en bana genom att sätta start/mål och döpa den sen köra, går att skapa en skiss efter kördatan och fixa splittar osv. efteråt så har du en klar till nästa körning på den banan.
Sitter gyro och accelerometer osv. i så du kan logga nära allt inklusive lutningsvinkel.
Brukar kosta en tusing på beg.marknaden när de kommer ut, är väl inte ens dyra nya längre.
De riktiga tål regn och att smacka i backen sålänge det inte är alltför illa, min solo gick i backen "några" gånger innan den började krångla men då var det bara att skicka den till AIM så fixade dom den.
Sen finns ju nyare om man vill "investera"lite som solo2/DL men i princip år det samma grej, har solo2 DL själv men förutom extradatan från hoj och sensorer som finns i DL-modellen och snyggare skärm så är det i princip samma som gamla solo så för tider och övrigt så duger en solo lätt.
AIM Solo is an automatic lap timer based on GPS technology. It locates its GPS position, identifies the track from the internal list of the main world tracks and starts automatically sampling lap times.
www.aim-sportline.com
Konkurrenterna har jag inte kört med så kan inte uttala mig om de,(tja G.P.T första gps-variant då och den kan jag inte rekommendera men finns de ens kvar..?)men de kända märkena funkar väl likvärdigt och skiljer sig väl mest mellan programvaran och vad man kan få ut ur dom, som tidtagare är de likvärdiga misstänker jag.
Och självklart ska du börja kolla tider, som en bekant sa när han glömt fyren från den tiden innan GPS-laptimern var vanlig och ingen annan fanns där "är ju värdelöst att köra utan!" sen började han packa ihop...
Vi gör ju samma sak varv efter varv, det enda som visar om vi gör rätt eller fel(förutom när vi går av då, det är fel...
)är ju klockan, ju mer data man kan få ut desto mer har man att göra mellan körningarna och desto exaktare går det att kontrollera vad olika förändringar ger för resultat så även fast det bara är en kul grej att se tiderna i början så utvecklas det snabbt till att man vill ha mer data att titta på!
Fan, ska man bara rulla runt utan vetskap kan man lika gärna åka E18 stockholm-oslo och är målet att köra om och jaga får man nog börja rejsa för det är enda sättet att veta att den man är snabbare än faktiskt försöker köra snabbt!
Så, köp eller kör på det du tänkt men Ta Tiden!