Vasaloppet

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Då är det snart dags att avsluta sin klassiker med Vasaloppet. Det hela började med att i goda vänners lag med lite alkohol i blodet ta sig an denna utmaning. Nåväl, nu är det dock bara Vasaloppet kvar och jag behöver alla råd jag kan få då jag aldrig åkt längdskidor.:3freak

Jag har införskaffat Atomics worldcup skidor och bindning samt salomons racepjäxa med carbon o grejjor. Anledningen till att jag valde i det lite dyrare segmentet är att jag verkligen kommer behöva all hjälp jag kan få:huvet

Hur vallar man? Jag vet att man har fästvalla i mitten och glid utåt samt fått det uppmärkt på skidan.

Men är det bara att köpa och kleta på? Tips tack:confused:

Hur är loppet? Måste man staka hela tiden? Hur mycket glider man?

Vart inom rimlig tid från sthlm kan man åka och träna på helgerna eller kvällarna?

Jag har planerat in en vecka i vemdalen några veckor innan, räcker detta för att få in tekniken tro? Vad kan man träna på mer än springa och vara på gymet? Jag vägrar längdskidor då jag i alla år skrattat åt dem som åker och det ser så ghey ut. Såndär crosstrainer de har på gymet, är det bra tro?

Ni som åkt, ge mig alla tips ni kan är ni snälla:)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Morsans kille kör varje år på amatörnivå..Kom i mål förra året på ca 10h tror jag. Och hans träningsupplägg är ungefär såhär

Gym 2 dagar i veckan
kortdistans 2 dar i veckan. Ex löpning 7-8km
långdistans 2 dar i veckan. Jogga/åka rullskidor/längdskivor 2-2,5 timme

Så har du en aning om hur jävla mkt träning det behövs för att öht komma i mål :)

Rullskidor ska tydligen vara jäkligt bra träning när det inte finns snö

Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är grislugnt :tummenupp

Du bör köra minst 10 mil skidor ( då brukar det släppa och allt går mycket lättare och roligare:) )
Kör du 50 mil så blir det mycket enklare...
Valla inte fäste bakom hälen.

Finns de ingen snö så löp, cykla eller åk långfärdsgrillor. Gym suger. Du bör träna sådant som tar låååång tid eftersom loppet tar ganska lång tid.

Det är bara eliten som orkar staka hela vägen till Mora, andra får diagonala.

Börja leta snö !!!
Prova tex : http://www.harsa.se/

Eller kolla på http://www.skidforum.se/

Det du inte lägger ned på träning nu , får du betala för under Vasaloppet :D

( jo, jag har kört själv)

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Z750 -04
Närmsta spåren hittar du här.. http://www.skidspar.se/

Har du möjlighet så fixa ett par rullskidor eller inlines så snabbt du kan o börja staka. Staka är vad vasaloppet handlar om... Har du inga rullisar eller inlines så träna konditionen genom löpning o kör tex roddmaskin på gym för styrkan.

Grunderna i vallningens sköna konst finnes tex här om du inte har en polare som kan visa dig. http://www.swixschool.com/

Fixa konditionen, ut och staka, kör sedan ett seedningslopp så du slipper stå i sista led!

Och glöm för guds skull inte att lägga ner två öl i väskan med ombytes kläder som väntar på dig efter målgång, sällan som öl smakar så gott som då.

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660r -05
Det bästa du kan göra är att få så många skidmil som möjligt i benen.

Ang vallning inför loppet rekommenderar jag att du lämnar in skidorna till proffs. Detta kan man göra dagen innan i Sälen alt Mora (vid starten resp målet) o sedan hämta skidorna innan start (då är de optimalt vallade med hänsyn på rådande väderlek).

Ta det sedan lugnt i 1a backen där det kommer vara kaos.
Att staka hela loppet lär du knappast orka, men försök att göra det över myrarna.

Lycka till :tummenupp

IsaE

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
hade en Gsx-r 750
Säger som föregående. Lämna in skidorna i Mora dagen innan, kostar 300-400kr men absolut värt det när man är nybörjare på vallafronten.
Lycka till i spåren.

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Skaffa dig en träningspolare som kan hasa plank.
Du behöver så mycket tid på laggen du bara kan få för att få in teknik och rytm, förutom att lära dig valla.
En vecka räcker inte, du behöver många mil i benen före loppet.
Själv loppet är mycket staka, men början och när det är cirka 3 mil kvar bjuder på lite körningar uppåt som dom flesta diagonalar på.
När jag åkte hade jag kört enormt mycket konditionsträning, men tränade samtidigt hårt på gym.
Trots det hade jag grymt ont i armbågar och korsrygg de sista 3 milen.
Fast 1 timme efter målgång var jag relativt bra återställd.
Så det är bara att sätta fart med träningen.

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
långsammast i ledet
håller med alla föregångde, det är roligare att åka vasaloppet om man har många skidmil i kroppen...
någon form av träningsläger är inte så dumt, då det brukar finnas hjälp att få med diverse frågor och teknik när man är nybörjare...endel vasaloppsläger brukar vara populära!

vallningen är en skola för sig. ganska enkelt att lära sig grunderna, men att bli duktigt kräver många år för att få in rätt känsla. om du inte är sugen på att lära dej valla så skulle jag lämna in skidorna till någon av dom duktiga vallarna i sälen/mora under vasaloppet...
se dock till att ha rätt spann på skidorna! vilket du borde ha fått uppmärkt ordentligt i affären!

ett seedningslopp är inte heller dumt att köra! dels för träningen samt att man får flytta lite längre fram i leden. att stå i sista startled i vasaloppet är hopplöst. bara att komma upp till led 8 gör stor skillnad!

lycka till och hoppas det blir bättre väder jämfört med de senaste åren...

MVH Martin

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
låter som du borde ringa Gunde Svan :D

så kan du spana proffsen på youtube

[YOUTUBE-ID]AWAcyjf8hrE[/YOUTUBE-ID]

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Oavsett vilket start led du ska starta i, så kliv upp i tid på morognen så du verkligen kommer så långt fram som möjligt i det ledet du hör hemma. Hur som helst är det ca 1000 pers i varje led.

Har du genomfört dom andra grenarna i klassikern så tror jag att du har konditionen som krävs.
DÅ är det 100% skidåkning som gäller.

Lär dig att åka utför. Det är välbehövlig vila, som man inte vill bromsa bort, eller ramla omkull. Stå på hälarna och lyft på tårna, så ska du se att du glider ikapp 10 st direkt.

Sattsa på vallningen. Speciellt glidet. Varje staktag man slipper är en befrielse.

Lär dig teknikåkning. Träningsläger med riktig instruktör är Glud värt. Ersätter lätt 50 mils åkning.

10 mil är ett minimum, vid 20 mil, som nybörjare, börjar det släppa lite.

Hoppas att du var ärlig mot dig själv när du köpte skidorna. Inte kul med för hårt spann. Är man duktig kan man hantera ett hårdare spann.

Släpa inte med någon ryggsäck eller annat skit. En dricka flaska som du fyller på vid kontrollerna, Isolerad ska den va. Inte bra att dricka kallt.

Mats 3x10 timmar

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Tackar för alla tips!

Konditionen e la hyffsat ok, Lidingö blev på 2,45, Vansbro 57 och sen Vättern på ca 14. Dock gick cykeln sönder och fick vänta 2 h på att få den lagad i jönköping, annars skulle man haft ca 12 h. Men de hör väl till att det jävlas:mad:

Ska utan tvekan lämna in för vallning innan loppet. Tackar för det tipset

Vi har nu ordnat en instruktör som kommer ge oss lite lektioner under träningsveckan i vemdalen.

När jag kommer tillbaka till sthlm efter jul ska jag leta spår och försöka få några mil i kroppen varje helg, även om man får åka 2-3 h, det kan det vara värt.

Ska gymma en del för att få upp lite styrka runt muskelfästen nu, speciellt armbågar och handleder. Samt fortsätta springa mkt.

På fötterna tänkte jag ta tunna sockar med ett par tjocka utanpå samt tejpa på utsatta ställen för att undvika skavsår. Några andra tips angående tassarna?

Ska man ha med nåt i reserv? mössa eller handskar om de blir blöta? eller nåt annat som är bra o veta???

God Jul

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Som de flesta innan svarat, se till att få många mil i kroppen. Helst över 30. Se till att skorna sitter bra, skavsår vill du inte ha! Compeed i förebyggande syfte är bra.
Prova att träna utan att använda stavarna, det är bra för bentekniken.
Styrketräna ryggen, kondisen har du nog redan.

Under loppet är det noga med att fylla på energi regelbundet, ta med en slunga med chokladkakor och Redbull eller liknande i fall du storknar. Lägg också i några vallaburkar och klister (i fall det blir blaskigt framåt dagen).

En överdragströja du kan slänga efter vägen kan vara bra att ha, det kan vara rejält kallt i starten.

Deppa inte ihop när du hör att segraren gått i mål innan du är i Evertsberg...:huvet

Högbo Bruk utanför Sandviken brukar ha bra spår och är hyffsat nära.
http://www.sandviken.se/hogbobruk

Lycka till!

(9:24)

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...