Vatten i luftboxen?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hur gör ni som har luftinsugen till luftboxen ute i det fria eller placerade så att det kan komma in vatten om det regnar eller är blöt vägbana så att det blir en sådan där fin dimma efter bilarna? Har ni byggt något slags filter i insugen till luftboxen för att hindra vattnet från att komma in eller är det bara jag som är paranoid? Insugen till luftboxen på min hoj sitter strax innanför en glipa mellan tank och ram, när jag tagit bort gummi-insugen känns det som att vattnet har raka vägen in i luftboxen och där sitter det bara ett pappersfilter som jag intalar mig inte tål så himla mycket vatten. Jag vill ju inte direkt att luftfiltret ska börja släppa igenom vatten in till insugen...

Jag har börjat fundera på något slags konstruktion med ett metallnät och ett skumfilter för insuget, det borde släppa igenom nog med luft och samtidigt göra motstånd mot vatten.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Lite vatten har väl ingen dött av?..

Men om nån har gjort de så kom på nåt bra o ge mig lite tips sen me så ska ja bygga för så mina monsterintag som e gjorda som för att suga in så mkt vatten som möjligt inte ska gö de..
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag kör i extrema förhållanden och vad som händer är att filtret oavsett om det är skummgummi eller papper drabbas av högre insugsmotstånd p.g.a vatten som fastnar.

Luftförbrukningen är mycket hög så nån filtergrej kan du inte göra men försök ta luften från läsidan på nått sätt.
Annars får man aceptera sänkta prestanda vid vattdimma.

Var nere i 60cm vatten igår o filtret bidde blött o bågen vatt lite slö.
Men de torkar fort - du har ju som sagt en hög luftförbrukning...

Faran för skador pga av eventuella vattendroppar eller tom större finns inte i stora drag - bågen stannar om du får in skadliga mängder.
 

tho1

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSXR 1000
Klockringaren skrev:
2626651 Jag kör i extrema förhållanden och vad som händer är att filtret oavsett om det är skummgummi eller papper drabbas av högre insugsmotstånd p.g.a vatten som fastnar.

Luftförbrukningen är mycket hög så nån filtergrej kan du inte göra men försök ta luften från läsidan på nått sätt.
Annars får man aceptera sänkta prestanda vid vattdimma.

Var nere i 60cm vatten igår o filtret bidde blött o bågen vatt lite slö.
Men de torkar fort - du har ju som sagt en hög luftförbrukning...

Faran för skador pga av eventuella vattendroppar eller tom större finns inte i stora drag - bågen stannar om du får in skadliga mängder.

Jag håller på en hel del med jetski och vattenskotrar, vi kan dyka med våra skotrar utan att motorn stannar....
allt ifrån 2cyl. till kompressormatade 4takts motorer, och de stannar inte. Bygg en vattenbox med vattenlås i.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Klockringaren skrev:
2626651 Jag kör i extrema förhållanden och vad som händer är att filtret oavsett om det är skummgummi eller papper drabbas av högre insugsmotstånd p.g.a vatten som fastnar.

Luftförbrukningen är mycket hög så nån filtergrej kan du inte göra men försök ta luften från läsidan på nått sätt.
Annars får man aceptera sänkta prestanda vid vattdimma.

Var nere i 60cm vatten igår o filtret bidde blött o bågen vatt lite slö.
Men de torkar fort - du har ju som sagt en hög luftförbrukning...

Faran för skador pga av eventuella vattendroppar eller tom större finns inte i stora drag - bågen stannar om du får in skadliga mängder.

Får hojen verkligen lika mycket luft om man vänder luftinsuget så att den tar luften bakifrån istället? Om man nu ligger i 200+ så lär det ju krävs rätt mycket för att få in någon luft då.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
DR-Zätare skrev:
2626953 Får hojen verkligen lika mycket luft om man vänder luftinsuget så att den tar luften bakifrån istället? Om man nu ligger i 200+ så lär det ju krävs rätt mycket för att få in någon luft då.
Det får den, du har dessutom ett litet övertryck runt hela dig då du pressar undan mycket luft i de hastigheterna. Många lite äldre hojar, som min vita, har insugen på sidorna, bakom knäväcken...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
BeBe skrev:
2626959 Det får den, du har dessutom ett litet övertryck runt hela dig då du pressar undan mycket luft i de hastigheterna. Många lite äldre hojar, som min vita, har insugen på sidorna, bakom knäväcken...

Där ser man vad mycket jag inte vet om aerodynamik.

Det låter ju onekligen som en smidigare lösning än att hålla på med filter och grejer.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
För att det ska bli några skador ska ju cylindern i princip fyllas med vatten under en cykel så att vattnet tvärlåser kolven, och det lyckas man inte med sådär utan vidare!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ta en 5 mm borr o borra hål på lägsta nivå :tummenupp

5 spänn tar jag för det:smasha
 

triplx

Live to ride Ride to live
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Luleå
Hoj
R1
Jag kör utan mina gummibälgar på min fighterblade -02 och har inte haft några problem med att det kommer in vatten, du kan nog lungt köra på utan bälgarna
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
triplx skrev:
2635892 Jag kör utan mina gummibälgar på min fighterblade -02 och har inte haft några problem med att det kommer in vatten, du kan nog lungt köra på utan bälgarna

Brukar din låta annorlunda när du motorbromsar och det regnar? Min får en dovare ton, det är mest därför jag har börjat fundera på om det verkligen är så bra med vatten i luftboxen. Uppenbarligen är det ju något som blir blött och jag har alltid varit rädd för att om luftfiltret blir blött så kan det börja släppa igenom vatten in i insprutningen. Det ska ju å andra sidan inte vara så farligt enligt tidigare inlägg i denna tråd.

Helst av allt skulle jag vilja kunna snickra ihop något snyggt skydd för insuget i typ glasfiber eller plåt men har varken kunnande eller grejer för det. Brutale har ju till exempel en grymt snygg lösning på det!

Plan B var att köpa ett par original insugsgummin och kapa dessa så att de inte sticker ut utanför tanken och sedan sätta något slags nät för så att det mesta av vattnet (och annan skit) håller sig utanför. Då blir det ju betydligt snyggare än att ha de där trattarna hängande över ramen.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top