vatten i motorn 660

FreeSniff

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
sävsjö
Hoj
KTM 660 -04
det kommer vatten ur avgasrör från motorn. trode först det var för den hade ståt ut vid regn. men efter jag byte olja och kickade så började läcka ut mellan motorn och avgasröret. jag plockade bort toppen och vatten pumpen men packningarna verka va okej. det hade rostat på skruven inne i pumpen. vet inte om det är så stort tryck att vattnet kan ha tagit sig den vägen in till motorn? kanske måste gå längre ner? vad finns det för packningar som kan ha gått sönder?

tacksam för svar
 

FreeSniff

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
sävsjö
Hoj
KTM 660 -04
Toppackningen som är slut, då får du in vatten på som kolven skickar ut i avgasventilen.

tycker inte kylningar gå så långt upp så det bode läcka in till kolven. kanske e ute å cyckla när jag menar toppen. packningen är det ingen bara packningsmörja
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
tycker inte kylningar gå så långt upp så det bode läcka in till kolven. kanske e ute å cyckla när jag menar toppen. packningen är det ingen bara packningsmörja

Hur mycket vatten är det egentligen `Det vblir ju en del kondens i rören om man kör lungt så här på våren nä det är kallt.
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Nä men du har väl vatten kanaler inne i cyllen som alla motorer har eller har italienska ktm inte det................... isåfall lär den vara luftkyld.......
 

FreeSniff

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
sävsjö
Hoj
KTM 660 -04
Hur mycket vatten är det egentligen `Det vblir ju en del kondens i rören om man kör lungt så här på våren nä det är kallt.

mycket! jag kickade ca 15 gånger och det märks i kylaren att den töms rätt väl

det går vatten kanaler runt cylindern. har bara lyft bort toppen, pumpen och kollat, rost i pumpen. om det är packningarna längre ner så få man ju riva hela motorn? testa packningar genom å hälla i vatten å sätt tryck på de?
oboj de här e jobbigt när man ser alla andra utan jag i det väder :huvet
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
mycket! jag kickade ca 15 gånger och det märks i kylaren att den töms rätt väl

det går vatten kanaler runt cylindern. har bara lyft bort toppen, pumpen och kollat, rost i pumpen. om det är packningarna längre ner så få man ju riva hela motorn? testa packningar genom å hälla i vatten å sätt tryck på de?
oboj de här e jobbigt när man ser alla andra utan jag i det väder :huvet

Sannolikt är det ngn packning som läcker, mest sannolikt topplockspackningen. Annars kan det tex (mindre sannolikt) vara en spricka mellan tex kylkanal och portar/ förbänningsrum. Sedan finns det inte så många sätt kvar med vilka kylvatten kan ta sig till avgsasröret på en stånka som din.

Olika motorer har olika svaga punkter. Jag känner inte till din modell så väl att jag vet om den har problem med sprickor i toppen eller dyligt. Jag skulle kolla packningar och tätningar samt att toppen inte har slagit sig efter tex en kokning.

Mvh
Jörgen
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top