Vatten i motorn!!

dolly3

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2007
Hoj
KTM LC4 640 SM -2003
Hej!
Jag kör en KTM LC4 640 SM -03

Började med att jag tog hojen till jobbet en kväll...var runt 1-2 grader +....stod ute hela natten..Kan ha blivit nån - grad under natten...startade den for hem....fick stå ute några timmar..(för att bilen stod i vägen)..skulle starta den sen och köra in den i garaget men den startade inte...skruvade upp tändstiftet och misstänkte att det var vatten i motorn....Tömmde den på olja och det visade sig att det var vatten i motorn......
Nu har jag skruvat i sär hela cylinderhuvudet ....omöjligt och se om packningen har farit....eller om det är nån spricka i huve....
Kan jag ha så otur att cylindrhuvudet har spruckit(kan det va så skänsligt):huvet ?
Vad tror du/ni?
Ska jag byta packning och skruva i hop och hoppas?
JAG VET....dum som jag va så kollade jag inte om det var nog mycke glykol i:3freak :fatta!
MVH
dolly3

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag hade skruvat ihop med ny packning och hoppats. Rimligtvis har det inte frusit så mycket att toppen spruckit, mera sannolikt att en packning går.
Kolla även så att p-boxen i vattenpumpen är tät.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Låter långsökt att något skulle spricka,dessutom brukar det vara ganska brutalt när det fryser sönder,dvs väl synligt.

Hur konstaterade du att det var vatten i den ?

dolly3

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2007
Hoj
KTM LC4 640 SM -2003
Ja jag är ju inte nån mekare men den startade inte och då tog jag bort tändstiftet och kollade det....fick gnista och allt såg bra ut....!!!
Ja va fa* jag ska ju ändå byta olja så jag gör det.....så när oljan hade kommit ut såg man tydligt att det var vatten i den:(.....så då fragade jag runt och fick rådet att byta packning.......har gjort det nu, så nu är det bara att försöka skruva ihop allt och hoppas.......

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Motorn startar ju även om det är vatten i oljan...

Jag säger som någon tidigare...kolla packboxen till vattenumpen. :rolleyes:

Nikke Six

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
bulle
Hur gick det med hojen?
Jag har exakt samma problem med min
men har inte skruvat isär den än.
Min startade inte så jag skruvade ur stiftet å det sprutade upp vatten ur hålet när jag kickade. Verkar vara vid pumpen, hoppas på det..

Nikke Six

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
bulle
Undrar om det är din gamla hoj jag har fått tag i..hmmm
Har just hittat felet på min, spricka i toppen mellan insugs- och avgasventil. Skitliten å svår att hitta... men med sprit i vattenklanalerna, lite väntan å sprickan hittades.. Ny topp är beställd å det svider ju lite i plånboken men det är smällar man får ta.
Ser ut som nån haft samma problem innan med min hoj, kört med kylartätning å sålt fort som fan.

Nu är det bara hopas att jag får de nya grejjerna innan lelleträffen, Skulle ju suga att komma dit utan hoj.. )=

dolly3

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2007
Hoj
KTM LC4 640 SM -2003
Nu.....äntligen....lämnade in den till en kompis i vintras....som han trodde...en spricka i toppen....beställde en ny och fick vänta i 3 nästan 4 månader....men nu har jag den och nu går den som den ska.....kostde en hel del, men nu vet man ju att det är riktigt gjort:D
Så nu lär den inte stå många sekunder stilla varje dag:tummenupp

FreeSniff

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
KTM 660 -04
vad fick ni ge för en ny topp?

jag har inne min på service. dom letar efter felet. och jag tro att de är toppen eftersom jag redan kollat pumpen. så de kan va bra å lägga undan lite cash

dolly3

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2007
Hoj
KTM LC4 640 SM -2003
toppen tror jag gick på ca 5500.....men vänte tiden va på 3 månader nästan 4:mad:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln