Vatten i olja.

zaibot

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
gbg
Hoj
Husaberg fse 650
Hallo !

Hade ett litet läckage under transkåpan på min Husa 650, tätade kåpan och återmonterade. När jag sedan varmkör första gången blir oljan lite grumlig.
Vatten i oljan !
Bytar olja och samma sak händer igen, när jag häller av oljan ser den inte ut till att vara mycket vattenskadad men dock lite grumlig.
Tänkte att det kanske bara är nån droppe, krävs väl inte mycket vatten för att oljan skall bli grå eller ?

Vad göra skall jag bara köra eller vad fan kan det vara ?

Tacksam för svar !
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Du hade alltså bort transmissionskåpan? Du har ju en packbox bakom impellern till vattenpumpen, den kanske har "veckat" till sig men då ska det i första hand läcka ut i det lilla skvallerhålet vid impeller huset. Sen har du en o-ring där jag visar på bilden, kan ju tänkas att den kan behövas bytas kanske eller att den inte ligger i rätt i spåret? Det är det ända jag kan komma på som kan vara orsaken till vatten i oljan om man har tagit bort transkåpan.
 

Bifogat

  • transkåpan1.jpg
    transkåpan1.jpg
    110.9 KB · Visningar: 138

zaibot

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
gbg
Hoj
Husaberg fse 650
mmmm...
jag har silikonat o-ringen så den skall vara tät.
skall byta packboxen för säkerhets skull.
tror du att ett par droppar vatten räcker eller ?
det kommer ju alltid nån droppe när man demonterar kåpan från vatten kanalen.
kanske försvinner när den blir riktigt varm ?

frågan är är det farligt att köra med lite "mjölkig" olja ?

zaibot
 

Rune-Blikø

Gasa bara, gasa!
Gick med
22 Feb 2004
Ort
Norge
Hoj
Husaberg 650 02 1/2 och en 2000/2001 Huszuki 750 hillclimber
På en 550 motor jeg hadde, måtte mjeg bytte olje flere ganger før den sluttet å bli grå. Gjorde den feilen at jeg skiftet simmerring og o-ring tre(!) ganger før jeg forsto at den var tett......

zaibot skrev:
mmmm...
jag har silikonat o-ringen så den skall vara tät.
skall byta packboxen för säkerhets skull.
tror du att ett par droppar vatten räcker eller ?
det kommer ju alltid nån droppe när man demonterar kåpan från vatten kanalen.
kanske försvinner när den blir riktigt varm ?

frågan är är det farligt att köra med lite "mjölkig" olja ?

zaibot
 

zaibot

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
gbg
Hoj
Husaberg fse 650
Rune-Blikø skrev:
På en 550 motor jeg hadde, måtte mjeg bytte olje flere ganger før den sluttet å bli grå. Gjorde den feilen at jeg skiftet simmerring og o-ring tre(!) ganger før jeg forsto at den var tett......

Ok !
Det låter ju bra !
Då behöver jag inte vara rädd för att köra med lite mjölkig olja då....
bara o gasa...

tackar
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
zaibot skrev:
Ok !
Det låter ju bra !
Då behöver jag inte vara rädd för att köra med lite mjölkig olja då....
bara o gasa...

tackar
Kolla oljan ofta, även när du kör så det inte blir för mycke för då kommer det ju slitas onormalt mycke på grejerna.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top