Vatten i oljan? Kawasaki er6n 2013

Frexie

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Kawasaki er6n 2013
Hej! Är lite orolig över hojen min då jag har en vattnig vit fläck på oljeglaset på min kawasaki er6n, det dök upp när jag tog ut hojen ur garaget efter vinterförvaringen, jag har bytt oljan, slängde i lite injection cleaner i tanken också men jag är inte jättekunnig på saker, en kollega till mig säger att lm det är kylvätska ska det vara vit gegga och det på locket till oljan också, är mest orolig för majoriteten av fläcken försvinner efter en stunds körning men varje morgon är skiten tillbaks igen.

Några ideer på vad det är så jag vet vart jag iallafall ska börja felsökningen? Bifogar en bild på hur det ser ut
 

Bifogat

  • 20230522_161152.jpg
    20230522_161152.jpg
    2 MB · Visningar: 64
  • 20230522_161209.jpg
    20230522_161209.jpg
    1.2 MB · Visningar: 63

Frexie

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Kawasaki er6n 2013
Har du varit ute och åkt riktigt med hojen?

Det där ser ut som vanlig kondens som blir vid korta uppstarter. Helt normalt men inte direkt nyttigt för motorn.

Ut och kör en timme, kolla sen
Hmm, ok! Tack jag ska testa, kör oftast bara 10-15minuter till jobbet
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hmm, ok! Tack jag ska testa, kör oftast bara 10-15minuter till jobbet
Ok.
Av bild 1 att döma så ser det ut att ligga frisk olja nertill och lite kondens på själva glaset.
Hade du haft kylarvätska i oljan så blir hela oljan en grå/vit sörja
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du ger ju svaret själv, imman försvinner efter en stunds körning. Hade du blandat 50/50 med kylarvätska och olja så hade du dels haft väldigt fullt i oljesystemet så att säga, och det hade inte försvunnit av lite körning. Hojen hade dessutom blivit väldigt varm, alternativt aldrig visat någon temperatur alls, utan kylarvätska.
 

Frexie

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Kawasaki er6n 2013
Du ger ju svaret själv, imman försvinner efter en stunds körning. Hade du blandat 50/50 med kylarvätska och olja så hade du dels haft väldigt fullt i oljesystemet så att säga, och det hade inte försvunnit av lite körning. Hojen hade dessutom blivit väldigt varm, alternativt aldrig visat någon temperatur alls, utan kylarvätska.
Mjaa, fast den försvinner inte helt, och är tillbaks igen efter bara en stund. Kollade efter att jag kört en öängre runda hem idag och det såg ut som att vita små klumpar lossnat från glaset, dessuto. Så dog hon vid hög acceleration. De va bara o trycka på startknappen o köra vidare, funderar på om det kan vara något med förgasaren? Alltid tankat 95 i hpjen tidogare och började med 95 för bara någon vecka sedan
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Mjaa, fast den försvinner inte helt, och är tillbaks igen efter bara en stund. Kollade efter att jag kört en öängre runda hem idag och det såg ut som att vita små klumpar lossnat från glaset, dessuto. Så dog hon vid hög acceleration. De va bara o trycka på startknappen o köra vidare, funderar på om det kan vara något med förgasaren? Alltid tankat 95 i hpjen tidogare och började med 95 för bara någon vecka sedan
Din hoj har insprutning, inte förgasare. Spelar dock ingen roll i detta, det gör inte bensinen heller. 95 eller 98 kvittar överlag och ffa gällande eventuell olja/vatten-blandning.
 

Frexie

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Kawasaki er6n 2013
Din hoj har insprutning, inte förgasare. Spelar dock ingen roll i detta, det gör inte bensinen heller. 95 eller 98 kvittar överlag och ffa gällande eventuell olja/vatten-blandning.
Okej, så om hojen dör ibland vid pådrag, inte under pådraget utan när jag släpper på gasen efter pådrag, vad tror du det kan bero på?
 

Frexie

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Kawasaki er6n 2013
Kan den ändras när hojen bara står vinterförvarad? Tomgången ligger på ca 1000 varv när hon är varm
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Okej, så om hojen dör ibland vid pådrag, inte under pådraget utan när jag släpper på gasen efter pådrag, vad tror du det kan bero på?
Det är svårgissat för mig - förhoppningsvis har någon annan bättre koll och kan ge dig ett bra svar. Kommer jag på något så skriver jag!
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Okej, så om hojen dör ibland vid pådrag, inte under pådraget utan när jag släpper på gasen efter pådrag, vad tror du det kan bero på?
Lågt ställt tomgång?

Är väl inte elektroniskt styrd på den där?

Vilken bensin du kör på kvittar.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kan den ändras när hojen bara står vinterförvarad? Tomgången ligger på ca 1000 varv när hon är varm
Såg nu att jag dubbelpostat. Ber om ursäkt.

1000 rpm låter spontant något lågt i mina öron. 1150-1200 vill du nog ha den på.
(Om den nu har en justerskruv på spjällen)

Vad är det för årsmodell?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är lite konstigt att tomgången sjunkit så pass under vinterförvaring.

Men börja med att justera upp tomgången och se hur det beter sej vid gasavslag...
 

Bifogat

  • Screenshot_20230524_071050_Samsung Notes.jpg
    Screenshot_20230524_071050_Samsung Notes.jpg
    435.1 KB · Visningar: 14

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det är lite konstigt att tomgången sjunkit så pass under vinterförvaring.

Men börja med att justera upp tomgången och se hur det beter sej vid gasavslag...
Kan nog räcka att bara peta på den där skruven.
På Busan är det inte många grader man behöver skruva för att sänka/öka
 

Frexie

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Kawasaki er6n 2013
Det är en 2013, rådfrågade mekaniker och han tipsade om att byta stiften på henne, dom har jag nu bytt och nu dör hon vid varje pådrag jag gör.
 

Frexie

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Kawasaki er6n 2013
Uppdatering, snackade med verkstan och dom ska kika med datorn vad problemet är, tror att det är bränslepumpen som är kass :<
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang vatten i oljan så är de vanligaste att packboxarna på vatternpumpens axel som läcker in vatten i oljan. På vissa maskiner kan även själva pumpaxeln bli nernött så man får byta även den i samma veva som man byter packbox.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top