vatten i oljan

mr green

Snart tillbaka på vägarna eller kanske.
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
green mean machine
:confused: Har en kawasaki zxr 750 r -92 får glykol ner i oljetråget har kollat vatten-pumpen den är tät. hela expansionskärlet med glykol försvinner efter ett tag. Vet ej om det är toppen eller om vattnet kan komma in från något annat hål. Tacksam för råd och tips , håller på att ge upp snart. :3freak
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Plocka bort stiften o kolla hur dom ser ut till att börja med.
Vitryker den?
 

mr green

Snart tillbaka på vägarna eller kanske.
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
green mean machine
kawasaki zxr 750 r

Stiftena ser helt ok ut , ingen vitrök heller. det är bara i oljan det ryker ok kokar. Man håller ju på att bli helt knäpp, man vill ju ut och köra!! Hörde att det inte var så vanligt med spruckna toppar till 750ian mera vanligt på zx9 or. :huvet
 

mr green

Snart tillbaka på vägarna eller kanske.
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
green mean machine
hur mycket

Kan det läka så mycket om toppackningen är trasig, misstänker att en halv liter vatten ryms det ju i expansionskärlet, och det försvinner fort när den blir varm. :confused:
 
Last edited:

mr green

Snart tillbaka på vägarna eller kanske.
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
green mean machine
mera

Lite mera tips tack!!!!!!!!!!! :tuttar :7peta
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
Har en ZX-9R som läcker olja i mitten (mellan andra och tredje utblåset), på framkanten av motorn. Ser ut att vara ovanför topplockspackningen men det kan vara så att oljan vandrar upp av fartvinden. Har hört något om sjunkande cylinderfoder på dessa hojar och att det skulle vara orsaken till att packningen går. Någon som vet, hur ser standardfelen ut på dessa?

/A
 

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lite här o lite där
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
mr green skrev:
:confused: Har en kawasaki zxr 750 r -92 får glykol ner i oljetråget har kollat vatten-pumpen den är tät. hela expansionskärlet med glykol försvinner efter ett tag. Vet ej om det är toppen eller om vattnet kan komma in från något annat hål. Tacksam för råd och tips , håller på att ge upp snart. :3freak

Går hon upp i temp?
 

mr green

Snart tillbaka på vägarna eller kanske.
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
green mean machine
kawan

Nej hon gör inte det , hon håller sig inom gränserna!! :tuttar
 

Bastarden

Rullande projekt...
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
mr green skrev:
Man tycker det!!!!! :confused:
Lägger min röst på toppackningen eller en spricka.

Och vattnet kan försvinna fort, du har ju tryck i systemet när det blir varmt
så då pyser det iväg dit det kan...som lönen runt slutet av månaden!!

Har du märkt om det gått efter vatten länge??
Typ skvättat i lite då&då...

Har inte skruvat ngt i ZXR motorerna, bara tittat när brorsan gjort d!! :banana

Gea:
Ang ditt oljeläckage så hade jag liknade på min Gpz1100 -84 motor, gjorde
rent och pressade in flytande packning och nu är det tätt!! Vet inte hur din
motor serut men på min är det en separat tätning runt där kamkjedjan går
som gav upp (och 2 separata toppackningar)!! Får funka i sommar!!

mvh Danne
 

mr green

Snart tillbaka på vägarna eller kanske.
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
green mean machine
tackar

En får tacke!! förmodligen så har du rätt, jo hon har blivit mer och mer törstig!!!! :) :Bugar :banana
 

Bastarden

Rullande projekt...
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
mr green skrev:
En får tacke!! förmodligen så har du rätt, jo hon har blivit mer och mer törstig!!!! :) :Bugar :banana
Det finns ju "motorsvets" på burk typ Barleak eller vad det nu heter som sägs
funka, har inte ngn erfarenhet av det men det kanske skulle gå att prova då
det inte är så högt tryck det ska täta, hade det varit mot förbränningsrummet
så hade jag varit tveksam men då det "bara" är vatten -> olja kontakt så
kanske det skulle gå.?.? (Shit d blev en lång mening!!)

För den ryker väl inte vitt eller har rentvättade stift??

Täta så funkar ju inte ngt vidare om det är packningen som gått men kanske
värt att prova lägga en hundring eller 2 på det...om det skulle vara en spricka!?
Mekonomen säljer Barleak, iallafall här. Lite dyrare än dom andra har jag för mig men...om det funkar låter jag vara osagt!!

Någon som har erfarenhet av burksvetsning???

Danne
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
Bastarden skrev:
Dea:
Ang ditt oljeläckage så hade jag liknade på min Gpz1100 -84 motor, gjorde
rent och pressade in flytande packning och nu är det tätt!! Vet inte hur din
motor serut men på min är det en separat tätning runt där kamkjedjan går
som gav upp (och 2 separata toppackningar)!! Får funka i sommar!!

Har motorn på väg ur nu så det blir till att lyfta toppen och se hur det ser ut. Tvättade rent runt om igår och provstartade på nytt, det kommer nog vid topplockspackningen i alla fall.

Ingen som hört nåt om sjunkade foder? Det eller en spricka känns som det enda som kan bli riktigt jobbigt. Annars blir det till att byta packningen, åka vidare och se glad ut.

/A
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag har hört talas om sjunkande foder på ZX9 men har inte koll på årsmodeller etc. Enligt andrahandsuppgifter ska felet vara välkänt för alla utom Kawasakis importör.
As usual.
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
Robban_C skrev:
Jag har hört talas om sjunkande foder på ZX9 men har inte koll på årsmodeller etc. Enligt andrahandsuppgifter ska felet vara välkänt för alla utom Kawasakis importör.
As usual.

Märkligt det där, vissa importörer varken hör eller ser :rolleyes:

/A
 

mr green

Snart tillbaka på vägarna eller kanske.
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
green mean machine
lösningen!!!

vi närmar oss!!! tack bastarden för dina tips , ej någon vit rök går som vanligt, men orkeslös när man skall pressa lite. Förstår nu att toppackningen är väck. :) :) :lol Man kanske måste stärka sig i helgen. :fyllisar
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top