Vattenburen golvvärme inkoppling etc.!?, (fjärrvärme)

Mikolino

trött & hungrig mest hela tiden
Gick med
25 May 2007
Hoj
retarrrrrrd
tjo!

har en källare i nya villan som har vattenburen fjärrvärme!

vill inreda källaren som har 3 rum som "ska" ha golvvärme (bio/datarum. badrum och sovrum)
Alla 3 rummen har idag ett varsitt sort element som värmer gott, men golven är kalla, och alla är inkopplade till fjärrvärmen via dom gamla vattenrören etc.!

min fråga:

i varje rum kan man då helt sonika kapa rören till elementen, kasta elementen lång väg o bara koppla till slangarna i golvet (inlopp>utlopp) precis samma princip som elementet som då satt där innan!

är ju ett bra tryck i fjärrvärmesystemet redan idag så några extra pumpar etc. kan väl inte behövas!?

isåf, är de bara o köpa golvvärme golv (kassetter, underisolering, slang, skydd) och sen lägga valritt golv ovanpå! och be nån behörig vvs:are koppla in vattnet o sen styra värmen me vanlig skruvregulator precis som till fd. elementen!

annars, vad kan det kosta att lägga in till de 3 rummen c: 20+20+10m2 med shuntgrupper o allt skit som finns!

tackar o bockar för tips/Mikolino

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Låter som om du ska lämna bort arbetet till någon som vet hur det funkar.

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Det ska väl gå bra det där med lite planering. Det du ska tänka på är att göra en egen grupp med shunt för golvvärmeslingan då du skall ha en lägre framledningstemperatur i en golvvärmekrets vs. radiatorkrets. Vid minus tjugo har du en framledning på en radiatorkrets runt 50-55 grader och det mår varken golvet eller dina fossingar bra av.

I våtdelen du planerar skulle jag föreslå att du samtidigt lägger ett elvärmegolv också med givaren till den i direkt närhet med din vattenburna. Då skiftar du slinga och får varmt och torrt även på sommaren, vilket är bra i våtutrymmen, särskilt i en källare.

Last edited:

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Gör en skiss (helst skalenlig) på hur rummen ser ut och vart du har element, kila sedan in hos en behörig rörfirma så får du det bra gjort. De flesta rörfirmor är livrädda för att sälja grejerna löst till lekmän då dom ofta får rätta till felen och ofta även blir beskylda för att ha orsakat dom. Som föregående talare sa: låt nån som kan det göra det.

Jag tror att försäkringsbolaget kan ha en åsikt om ifall du skulle göra det själv, vattenskador är aldrig kul.

Edit:Glömde nämna att rörkrökaren kanske vill veta byggår och eventuella tilläggsisoleringar som gjorts med huset.

Last edited:

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Gör en skiss (helst skalenlig) på hur rummen ser ut och vart du har element, kila sedan in hos en behörig rörfirma så får du det bra gjort. De flesta rörfirmor är livrädda för att sälja grejerna löst till lekmän då dom ofta får rätta till felen och ofta även blir beskylda för att ha orsakat dom. Som föregående talare sa: låt nån som kan det göra det.

Jag tror att försäkringsbolaget kan ha en åsikt om ifall du skulle göra det själv, vattenskador är aldrig kul.

Alla kan ha en åsikt, men ersättning får du oavsett.

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Alla kan ha en åsikt, men ersättning får du oavsett.

Jag är dålig på försäkringsbiten men jag hade fått för mig att försäkringsbolagen håller lite extra i pengarna om dom får veta att el eller vvs inte har gjorts av fackman

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Jag är dålig på försäkringsbiten men jag hade fått för mig att försäkringsbolagen håller lite extra i pengarna om dom får veta att el eller vvs inte har gjorts av fackman

Nej för fan, det är lugnt. Du får mecka badrum vvs osv. Allt ska ju naturligtvis vara "fackmannamässigt utfört" som det så vackert heter.

Men då vi kommer till El är det en lite annan femma... :näsblod

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Naa, Jag antar att du inte har fjärrvärmevattnet i dina radiatorer utan fjärrvärmen vänder i en såkallad fjärrvärmecentral som du har någonstans där fjärrvärmerören kommer in i huset.
Dina radiatorer har med stor sannolikhet ett eget system med egen pump och tryckhållningskärl.
Det är på detta system du ska koppla in din golvvärme.
Din golvvärme kommer förmodligen att behöva en/flera egna shunt/blandningsställen.
Det finns färdiga produkter avsedda för detta ändamål.
Jag rekommenderar dig att ta kontakt med någon som begriper sig på systemlösningar och som kanske kan komma ut och kika på plats.(Den som är tvärsäkrast när det gäller systemlösningar vet oftast minst.)
Då varje objekt är olika så finns det mer eller mindre smarta lösningar till varje enskilt fall, och du behöver en smart och kostnadseffektiv lösning för det tjänar du på i längden.

Här finns lite info från en av många tillverkare av systemlösningar:

http://www.uponor.se/upload/documen.../5110SE_122006 Installation_i_enstaka_rum.pdf

Om du vill förkovra dig så rekommenderar jag detta forum:
http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/

Där finns mycket hjälp att få av kunniga skribenter.
Lycka till.

Last edited:

ninjaniklas

Varför läser folk det här?
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Ingen
Vad är det för värmekälla du har idag? Värmepump, fjärrvärme eller vedpanna? Det du måste göra är att shunta värmen, du kan inte köra med samma temp. som på radiatorslingan. Radiatorslingan kan vara allt mellan 55/45 till 80/60 (tillopp/retur). Golvärmen skall vara mellan 30-33 grader på framledngen ungefär.
Ska du lägga den direkt på plattan bör du isolera under, annars förlorar du merparten av värmen genom plattan. Det finns färdiga frigolitskivor att lägga.
Bäst att dock att anlita en rörfirma då detta är svårare än man tror att få till.

Engstrom

Bannad
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Vit Aprilia.
Finns smidiga små turbiner du kan fästa under vaskar osv, många kopplar energin turbinen producerar till gratis golvvärme, Ska funka toppen av vad jag har hört.. ring till närmaste VVS företag och kolla vad det kan tänka sig kosta...

Golvvärme är skönt på vintern:yoparty

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Finns smidiga små turbiner du kan fästa under vaskar osv, många kopplar energin turbinen producerar till gratis golvvärme, Ska funka toppen av vad jag har hört.. ring till närmaste VVS företag och kolla vad det kan tänka sig kosta...

Golvvärme är skönt på vintern:yoparty

Jag anser mig vara hyfsat insatt i ämnet, men detta har jag aldrig hört talas om.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
är källaren markisolerad om inte är väldigt oekonomiskt.
-peter

Jag skulle vilja påstå att det inte är speciellt oekonomisk ändå. Du behöver ju inte ha lika varmt som tidigare då man "lurar" kroppen när värmen kommer nerifrån, istället för tidigare 22 grader så räcker det nu med ca 19 grader som exempel.
Sen isolerar du under plattorna ändå, detta brukar räcka långt då inte många hus har markisolering på det viset man bygger idag.

De där "turbinerna" vore skoj att veta mer om, gratis energi är ju aldrig fel :rolleyes:

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Går första året på energi programmet, Vi håller på och prata om detta just nu.. har 2 st polare vars föräldrar byggt nya hus med just detta inomonterat
Intressant!

Kan du hänvisa till Länk eller sökord?

Last edited:

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Vad är det för värmekälla du har idag? Värmepump, fjärrvärme eller vedpanna? Det du måste göra är att shunta värmen, du kan inte köra med samma temp. som på radiatorslingan. Radiatorslingan kan vara allt mellan 55/45 till 80/60 (tillopp/retur). Golvärmen skall vara mellan 30-33 grader på framledngen ungefär.
Ska du lägga den direkt på plattan bör du isolera under, annars förlorar du merparten av värmen genom plattan. Det finns färdiga frigolitskivor att lägga.
Bäst att dock att anlita en rörfirma då detta är svårare än man tror att få till.
intressant tråd:tummenupp är lite inne på golvvärme jag med iom jag eldar med ved så vill jag ha det vattenburet,om jag fattat det rätt så blir golvvärmen ett eget system med cirkulationspump och shunt,och det är ok,men jag har trä bjälkjag och undrar vad ska man ha som isolering då? har spån i golvet 50 talskåk,ska man använda plåtrännor och lägga slangen i,vet att det finns,borde ju gå att fästa i bjälkarna bara man fräser ur ett spår för slangarna. vill ju inte det ska bygga för mycket,vill ju inte ha det ena golvet tex köket 5 cm högre än hallen. tips någon??:confused:

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
intressant tråd:tummenupp är lite inne på golvvärme jag med iom jag eldar med ved så vill jag ha det vattenburet,om jag fattat det rätt så blir golvvärmen ett eget system med cirkulationspump och shunt,och det är ok,men jag har trä bjälkjag och undrar vad ska man ha som isolering då? har spån i golvet 50 talskåk,ska man använda plåtrännor och lägga slangen i,vet att det finns,borde ju gå att fästa i bjälkarna bara man fräser ur ett spår för slangarna. vill ju inte det ska bygga för mycket,vill ju inte ha det ena golvet tex köket 5 cm högre än hallen. tips någon??:confused:

Här kanske det finns lästips:
http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/43103-golvaerme-pa-traebjaelklag.html

ninjaniklas

Varför läser folk det här?
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Ingen

Visst kan du spåra för golvvärmeslangen, världens jobb men visst går det. Det finns även färdigspårade spånskivor att köpa (från thermotech bl.a.). Dom kan du skruva direkt på reglarna (bjälkarna) om du vill. I dom lägger man sedan en aluminiumskiva som du sen lägger slangen i. Funkar kanonbra och bygger knappt någonting.

@Engström; Har provat att borra, funkade inte. Antar att det du pratar om är en typ av värmeväxlare som man sätter på spillvattenavloppet. Den är oftare använd i större fastigteter med stora mängder varmt avloppsvatten, exempelvis omklädningsrum i skolor och badhus, där mycket av varmvattnet spolas rakt ner i avloppet. Dock vet jag inte om dom ekonomiska fördelarna överväger en sådan installaion, som är ganska kostsam. Speciellt inte i ett enfamiljshus.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC