vattenkylningen funkar ej!

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
ja vattenkylningen funkar ej och jag vet inte vad som är problemet. jag har kopplat in alla vattenkylningsslangar och jag tror jag kopplat alla rätt finns inte så mycket att välja på.

men det funkar inte! jag har testat starta den på tomgång men om man öppnar locket på vattenskylaren så pumpas inte vattnet runt.

vad är det som pumpar runt vattnet en pump? någon form av tryck? för det går inga kontakter alls till vattenkylningen. det går däremot 1 kontakt till cylindern som sitter precis ovanpå topplocket.

det är inte stopp i några av slangarna. vad kan vara fel? är det en pump som pumpar runt det? lr hur fungerar det? pallar inte lämna in den :(

dt 125 r -90 är det...

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
Du ser ju inte om du bara öppnar kylarlocket om vattnet pumpas runt. Känn om kylaren blir varm då motorn blir det.

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
steff skrev:
japp det gör den!
Mycket över? Vattenpumpen sitter bakom den lilla kåpan på höger sida om motorn. Oljepumpen sitter där bakom också. Ta dig en titt på den och kanske också drivingen till den. Kika på termostaten också, kanske "sitter fast"?

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
Nisse Järnet skrev:
Mycket över? Vattenpumpen sitter bakom den lilla kåpan på höger sida om motorn. Oljepumpen sitter där bakom också. Ta dig en titt på den och kanske också drivingen till den. Kika på termostaten också, kanske "sitter fast"?

jag har kollat på pumpen och den fungerar den snurrar när man kickar. att termostaten sitter fast? där man ser hur varm motorn är? nej den sitter inte fast iaf.

men den lilla boxen som sitter längst bak på vänstra sidan. som det står "coolant" på har den ingen koppling till det andra? för den är full trots att hela kylsystemet nu är tömt. jag har även kollat och vattnet rinner igenom alla kanaler och det går att blåsa igenom hela systemet. iaf uppifrån går inte att testa blåsa där nerifrån.

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
v-g skrev:
Du ser ju inte om du bara öppnar kylarlocket om vattnet pumpas runt. Känn om kylaren blir varm då motorn blir det.

jag har öppnat och kollat dom slangarna där vattnet ska pumpas upp men det händer ingenting där. måste locket vara stängt eller?

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
steff skrev:
jag har öppnat och kollat dom slangarna där vattnet ska pumpas upp men det händer ingenting där. måste locket vara stängt eller?

Alltså pumpen är ju bara en cirkulationspump och jag vet inte om den är kraftig nog att pumpa runt vattnet på bara kicken. Det vill säga det är ju INTE så att om du har de två slangarna i jämnhöjd så toksprutar det ur den ena mens det försvinner i den andra.

Vet inte riktigt hus kylarlocket sitter i förhållande till övre slangen på kylaren, men sitter det så att man kan känna nära inloppet på insidan av kylaren med fingret då allt sitter på plats? Isf borde man kunna fylla upp hela systemet med vatten och köra hojjen på tomgång/lite varv och känna om det strömmar vatten där.

Kan vara termostaten. Prova att ta lös den och koka den så ser du om den öppnar. Eventuellt kan du plocka bort och köra utan enbart för att se om den kyler.

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
det funkar nu

det funkar nu :) pillade runt lite satte tillbaks det och nu funkar det.. vad jag gjorde vet jag inte men det funkar :) däremot har jag inställningen av ypvs kvar :(

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Vore käckt om du
1) talade om vad som sa dig att det inte funkade förut och vad
det är som säger dig att det funkar nu
2) talar om det på teknik forum oxå så vi slipper fundera i onödan
på den tråden iaf.
/u

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
ulf_lundin skrev:
Vore käckt om du
1) talade om vad som sa dig att det inte funkade förut och vad
det är som säger dig att det funkar nu
2) talar om det på teknik forum oxå så vi slipper fundera i onödan
på den tråden iaf.
/u

när jag körde var den påväg upp mot rött utan att jag har börjat dra på. sen nrä jag körde så gick den nästan upp på rött så jag var tvungen att stanna och detta upprepades många gånger när jag körde. tillslut så tappade jag ut allt vatten i hela systemet. blåste igenom hela systemet. kollade pumpen och allt och allt verkade funka. satte ihop det sen funkade det.

jag vet helt enkelt inte vad som kan ha va varit fel. det jag undrade var ju tipps om vad som skulle kunna varit fel och vad jag skulle kolla på eftersom jag itne är så "het" på det där.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det är lugnt. Klart man frågar när man vill ha förslag o ideer. Men det är lättare att svara om frågaren berättar vad han sett,gjort o provat.
Sen som svarare är det kul att få veta om det fixat sig och vad
det vad för nåt. Det lär sig alla en massa på, inte bara dom närmaste inblandade.
/u

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
steff skrev:
när jag körde var den påväg upp mot rött utan att jag har börjat dra på. sen nrä jag körde så gick den nästan upp på rött så jag var tvungen att stanna och detta upprepades många gånger när jag körde. tillslut så tappade jag ut allt vatten i hela systemet. blåste igenom hela systemet. kollade pumpen och allt och allt verkade funka. satte ihop det sen funkade det.

jag vet helt enkelt inte vad som kan ha va varit fel. det jag undrade var ju tipps om vad som skulle kunna varit fel och vad jag skulle kolla på eftersom jag itne är så "het" på det där.

Luft i kylsystemet! :fakta

HA DE GÔTT

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj