Plumbum skrev:
Jag kan också intyga att regnvåt asfalt och regnställ gör att man glider lååååångt innan man hamnar i diket (som tur var eftersom det var mycket mötande trafik).
Har ingen personlig erfarenhet av det. Men vi var ett gäng som för snart 10 år sedan var i Österrike på väg till en mc-träff i Steyr. På vägen dit börjar det regna så vi svidar på våra Rukka ställ och galonställ av andra märken.
Efter några mil kommer vi på en liten spikrak nyasfalterad väg och det regnar ganska bra! Jag ligger som nr. 4 och har precis tittat ner på hastighetsmätaren som visar ca. 50 km/h när jag får syn på kompisen med sin nyinköpta VFR 750 -92 får en highsider på spikrak väg.
Han kastas av hojen som lägger sig på höger sidan och kanar över på mötande körbana. Så gör även kompisen som följer tätt efter. Straxt innan hade en lastbil och 3 personbilar passerat men just när detta händer är det en lucka med ca. 100 m till nästa bil som hinner få stopp.
Kompisen klämmer sin fot illa och kan med nöd och näppe köra hojen sin (som var körbar efter vurpan) de sista 15 milen till träffen. Men de nästkommande 3 dagarna sitter han bakpå som passagerare med uppknäppt jumpadoja och stort stödförband.
Hojen fick skador för 32 000 kr som reparerades efter semestern (bucklig tank, bucklig ljuddämpare, repig ram etc.) men det gick inte ens hål på regnstället så dj... halt var det på asfalten.
När jag såg detta forstod jag att det var halt varför jag, liksom fler kompisar, knappt vågade bromsa när vi såg olyckan. Jag stannade ca. 50m efter kompisen som nu låg i diket. Efter en rikigt mjuk inbromsning!
Allt gick bra till slut men man insåg, efter denna olycka, els vilken fruktansvärd tur han hade som inte vurpade 1 sek. tidigare och hur in i h...vete halt det blir med vatten på asfalt som är nylaggd och som har släppt upp bindemedlet till ytan.
// Niklas