Vattenrör som spricker - har min svärfar rätt?

Johan skrev:
2596621 Stäng av huvudkran och öppna alla kranar som finns inne, så har jag gjort flera gånger och det verkar funka bra. Beror väl kanske på att det är ett tacksamt system där majoriteten av vattnet i rören försvinner genom självfall men lite finns kvar i diverse krökar. Min erfarenhet & tro är att det räcker med att det finns mycket luft i systemet för att vattnet ska kunna expandera tillräckligt.

Eftersom vatten alltid börjar frysa i "ändarna", och inte mitt i en volym, så borde det inte vara att rekommendera. Då kommer "ändarna" att fungera som lock, och trycket ökar inne i volymen när vattner fryser => röret sprängs.

Nyteknik skrev:
2596638 "kommer in genom bottenplattan"? Du mäste förstå att jag inte kan terminologin. Har aldrig meckat med VVS.

Jag tänker att "lägsta punkt" där vattnet bör rinna ut kan ju befinna sig på ett otillgängligt ställe under huset eller så. Vattenmätaren sitter i det här fallet vid golvet inne på toaletten under handfatet. Där lossar han rören och börjar blåsa ( :3freak :lol ) tills inget mer vatten kommer ut ur ett rör under varmvattenberedaren.

Jag fattar egentligen inte vad han gör eller hur systemet fungerar...

Bottenplattan = grunden. (ofta gjuten, därav bottenplattan).

Jag omformulerar mig och ber om ursäkt: Där vattnet kommer in i huset brukar vara lägsta punkten. Om det är många upp/ner-gångar så kan det finnas flera lägsta punkter. Man bör då ha en ventil vid samtliga dessa.

Last edited:
Turbo-Puh skrev:
2596675Bottenplattan = grunden. (ofta gjuten, därav bottenplattan).

Jag omformulerar mig och ber om ursäkt: Där vattnet kommer in i huset brukar vara lägsta punkten. Om det är många upp/ner-gångar så kan det finnas flera lägsta punkter. Man bör då ha en ventil vid samtliga dessa.
Jag förstår. Kan en lekman installera ventiler vid lägsta punkterna?

Nyteknik skrev:
2596692 Jag förstår. Kan en lekman installera ventiler vid lägsta punkterna?

Ja för fan! Inga problemas. Antar att det är vanliga kopparrör. Enklaste är att handla vanliga vatette-delar och dra ihop. Kapa in ett T-rör och sätt en ballofix på den lediga änden. Piece of cake.

Vatette-delar: Aka klämringskopplingar. Färdiga delar med klämring. Köps i rätt dimension från början, men det finns även sk knäckkoner, för att dimensionera neråt. Vatette är dock ett fabrikat, men används genomgående för denna typen av del. Ungefär som rockwool. Men säg klämringskoppling så blir det bra.

Ballofix: En slags kulventil (avstängningsventil) som du säkert har hemma i ditt badrum i sta'n om du letar lite. Är det inte så noga med utseendet så kan du smälla dit en vanlig kulventil med ordentligt vred.

Edit: För att undvika Timell-effekten så fråga en rörkrökare hur du skall gå till väga... Men använd lockerpasta på rören innan du drar dit T-röret och gängtejp på gängan till ventilen. 13 varv på en ½"-gänga är lagom (dra på tejpen åt rätt håll!!!).

Last edited:
Turbo-Puh skrev:
2596702 Edit: För att undvika Timell-effekten så fråga en rörkrökare hur du skall gå till väga... Men använd lockerpasta på rören innan du drar dit T-röret och gängtejp på gängan till ventilen. 13 varv på en ½"-gänga är lagom (dra på tejpen åt rätt håll!!!).
OCH kolla om du behöver stödhylsor, mjuka kopparrör utan stödhylsor är inget att rekommendera, kopplingarna kan krypa loss.

Sweedo skrev:
2596721 OCH kolla om du behöver stödhylsor, mjuka kopparrör utan stödhylsor är inget att rekommendera, kopplingarna kan krypa loss.

Ord! Bra, glömde helt. Viktigt! :fakta

Är du tajt med en röris så fråga om du kan få låna ett MaPress-verktyg över helgen. Detta är helt oslagbart. Du klämmer på rördelarna. Blir garanterat tätt och godkänt för inbyggnad. Då får dock dock be honom köpa delar åt dig eftersom dessa sällan säljs på obs byggmarknad.

(Även här är MaPress ett företag, men begreppet är som sagt övergripande. Annat fabrikat är LK. Blücher = MaPress).

Turbo-Puh skrev:
2596702 Ja för fan! Inga problemas. Antar att det är vanliga kopparrör. Enklaste är att handla vanliga vatette-delar och dra ihop. Kapa in ett T-rör och sätt en ballofix på den lediga änden. Piece of cake.

Vatette-delar: Aka klämringskopplingar. Färdiga delar med klämring. Köps i rätt dimension från början, men det finns även sk knäckkoner, för att dimensionera neråt. Vatette är dock ett fabrikat, men används genomgående för denna typen av del. Ungefär som rockwool. Men säg klämringskoppling så blir det bra.

Ballofix: En slags kulventil (avstängningsventil) som du säkert har hemma i ditt badrum i sta'n om du letar lite. Är det inte så noga med utseendet så kan du smälla dit en vanlig kulventil med ordentligt vred.

Edit: För att undvika Timell-effekten så fråga en rörkrökare hur du skall gå till väga... Men använd lockerpasta på rören innan du drar dit T-röret och gängtejp på gängan till ventilen. 13 varv på en ½"-gänga är lagom (dra på tejpen åt rätt håll!!!).
Fin fint. Nu närmar vi oss ju en lösning som kommer göra att det blir lätt att vara där året runt.

:tummenupp

Återstår att övertyga svärfar... :va

Turbo-Puh skrev:
2596725...låna ett MaPress-verktyg över helgen...
Känner ingen rörmokare. Men man kanske kan hyra ett sådant verktyg på Bauhaus eller så?

Last edited:
Nyteknik skrev:
2596726
Känner ingen rörmokare. Men man kanske kan hyra ett sådant verktyg på Bauhaus eller så?

Tveksamt.

Det är sjukt oslagbart. Jag är inte rörläggare på något sätt, men jag lånade ett sånt verktyg. Smällde ihop en hel sommarstuga åt en polare på en helg (rörinstallationen wiseguys). Detta var första gången som jag ens gav mig på det här med vvs. Det säger ungefär hur lättarbetat det är.

Turbo-Puh skrev:
2596725 Ord! Bra, glömde helt. Viktigt! :fakta

Är du tajt med en röris så fråga om du kan få låna ett MaPress-verktyg över helgen. Detta är helt oslagbart. Du klämmer på rördelarna. Blir garanterat tätt och godkänt för inbyggnad. Då får dock dock be honom köpa delar åt dig eftersom dessa sällan säljs på obs byggmarknad.

(Även här är MaPress ett företag, men begreppet är som sagt övergripande. Annat fabrikat är LK. Blücher = MaPress).
Eru helt säker på att MApress(eller vilka pressdelar som helst) fortfarande e godkänt för inbyggnad?
:va

Ivil skrev:
2596803 Eru helt säker på att MApress(eller vilka pressdelar som helst) fortfarande e godkänt för inbyggnad?
:va

Om det blivit tillbakadragit nyligen så absolut inte! Vidare så är sådana typgodkännanden inte allmäna utan märkes och materialbundna.

Om jag inte minns fel så var förutsättningen att var Blüchers delar och var tvungna att vara pressade med deras eget verktyg.

timm skrev:
2596418 Jag har en bekant som har en liten stuga. I denna har vattenrören frusit sönder två vintrar pga att de varit vattenfyllda. Första gången var vattnet på, vilket innebar en skojjig fontän, andra året var vattnet av och då slapp hon iaf. översvämningen.

På ClasOhlsson säljer de någon slags frostvakt för vattenledning (deras webbsida är nere just nu). Kan det kanske vara något alternativ att montera, så slipper man joxa? Det förutsätter iofs att vattenrören är åtkomliga.

Frostvakt is the shit! Jag har det i min lilla stuga, och det funkar kanon (när sladden inte e av..) De var trasig förra året, om det var de tidigare ägarna som haft av den eller nån råtta vet jag inte, men om det var kallare än -5 en längre tid frös det direkt.Nu gick inga ledningar sönder tack o lov! Var ingen hit att vara utan vatten några veckor, men när felet väl var lokaliserat o lagat så tinade vattnet på ca en timme!

Frostvakt är som sagt alltså en värmekabel som går längs med vattenledningen! Finns på Bauhause oxå!

Turbo-Puh skrev:
2597078 Om det blivit tillbakadragit nyligen så absolut inte! Vidare så är sådana typgodkännanden inte allmäna utan märkes och materialbundna.

Om jag inte minns fel så var förutsättningen att var Blüchers delar och var tvungna att vara pressade med deras eget verktyg.

Press delar är ej godkända för dolt montage efter den 1/1 07 enligt nya direktiv från boverket.
OBS gäller endast dold rördragning.
Synlig rördragning är de fortfarande tillåtna.
Annars så håller jag med dig om att de är buslätt att jobba med.

röris skrev:
2598006 Press delar är ej godkända för dolt montage efter den 1/1 07 enligt nya direktiv från boverket.

Länk till boverkets dokument?

30 år har mina föräldrar haft en stuga (byggt själva), vintertid tömer far vattnet i systmet genom att stänga av pumpen och låta alla kranar vara öppna. Vad jag hört har vi alldrig haft problem.

Brukar kunna slå på vattnet vintertid då vi åker dit också. Men det är inte alltid det kommer fram vatten då.

Värma snö på spisen funkar ju det också:yoparty

Tycker det låter lite yyyber seriöst att blåsa eller vad det nu var han gjorde.

Mr Helmut skrev:
2598058 Tycker det låter lite yyyber seriöst att blåsa eller vad det nu var han gjorde.
Det beror kanske på vart man har sin stuga.

Där vi har stugan så får man vara hyfsat noga. Kopparrör är känsligare än man kan tro och vattens förmåga att expandera och spränga ska man inte underskatta. Skulle vi bara lämna stugan över vintern efter att endast ha öppnat kranarna så skulle vi komma tillbaka till en stuga utan ett enda helt rör (och ja, vi slår alltid lite glykol i vattenlås och toastol).

röris skrev:
2598006 Press delar är ej godkända för dolt montage efter den 1/1 07 enligt nya direktiv från boverket.

Ok! My bad. Tur att det finns någon som är uppdaterad.

(Ja, det var godkännande för _dolt_ montage vi diskuterade)

piece skrev:
2598051 Länk till boverkets dokument?

http://www.boverket.se/

Men det är BBR du vill ha...

Last edited:
I släkten har vi ett sommarhus uppåt landet. Vi tömmer systemet helt på vatten vintertid. Vi har haft funderingar på att ha någon form av grundvärme för att förhindra frostskador men kommit fram till att det inte är någon vidare god idé. Eftersom ingen tittar till huset under ett antal kalla vintermånader räcker det med ett oväntat besök och en krossad ruta för att elförbrukningen ska gå i taket. Kan bli väldigt dyrt. En frostvakt skulle möjligtvis kunna varna att något inte står rätt till. Avståndet enkel väg är 160 mil så det skulle vara föga till hjälp. Vi brukar dock låta lite värme stå på i badrummet (golvvärme) vintertid.

röris skrev:

Ny info. Såhär är dealen... Hade diskussionen av en annan anledning med en vvs-ingenjör på jobbet samt en representant från armatur-johnsson för en stund sen.

I den _kommande_ BBR:en så kommer _inga_ kopplingar vara godkända för inbyggnad. Dock självklart hela ledningar, t.ex. pex med rörirör.

Dock så är vissa fabrikat med typgodkännande ok enligt dagens BBR. Mao - de bygglov som handläggs idag och fram tills den nya BBR:en släppts, så kommer de "gamla" typgodkännandena att gälla.

Det finns fall som ligger i gråsonen. Tex infästningsarmatur för duschblandare som matas med pex och rörirör kommer att få användas. Detta eftersom läckageindikering sker i änden på rörirör-röret. Dock finns givetvis krav på utbytbarhet.

Förmodligen en bättre lösning för slutanvändaren. Iallafall i det långa loppet.

Utdrag ur BBR 2006:
6:625 Utformning
Tappvatteninstallationer skall ha en sådan utformning och vara gjorda av ett sådant material att de har tillräcklig beständighet mot de yttre och inre mekaniska, kemiska och mikrobiella processer som de kan förväntas bli utsatta för.
Risk för skador på omgivande byggnadsdelar eller andra olägenheter på grund
av frysning, kondensering eller till följd av utströmmande vatten skall begränsas.
Installationer för tappvatten som är dolt placerade och inte inspekterbara, t.ex. i schakt, väggar, bjälklag eller bakom fast inredning, skall utföras utan fogar. Fogar på tappvattenledningar skall vara placerade så att eventuellt utläckande vatten snabbt kan upptäckas och så att vattnet inte orsakar skador. (BFS 2006:12)

Presskopplingar ÄR alltså inte tillåtna att placeras dolt iom BBR 2006.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick