Johan skrev:2596621Stäng av huvudkran och öppna alla kranar som finns inne, så har jag gjort flera gånger och det verkar funka bra. Beror väl kanske på att det är ett tacksamt system där majoriteten av vattnet i rören försvinner genom självfall men lite finns kvar i diverse krökar. Min erfarenhet & tro är att det räcker med att det finns mycket luft i systemet för att vattnet ska kunna expandera tillräckligt.
Eftersom vatten alltid börjar frysa i "ändarna", och inte mitt i en volym, så borde det inte vara att rekommendera. Då kommer "ändarna" att fungera som lock, och trycket ökar inne i volymen när vattner fryser => röret sprängs.
Nyteknik skrev:2596638"kommer in genom bottenplattan"? Du mäste förstå att jag inte kan terminologin. Har aldrig meckat med VVS.
Jag tänker att "lägsta punkt" där vattnet bör rinna ut kan ju befinna sig på ett otillgängligt ställe under huset eller så. Vattenmätaren sitter i det här fallet vid golvet inne på toaletten under handfatet. Där lossar han rören och börjar blåsa (![]()
) tills inget mer vatten kommer ut ur ett rör under varmvattenberedaren.
Jag fattar egentligen inte vad han gör eller hur systemet fungerar...
Bottenplattan = grunden. (ofta gjuten, därav bottenplattan).
Jag omformulerar mig och ber om ursäkt: Där vattnet kommer in i huset brukar vara lägsta punkten. Om det är många upp/ner-gångar så kan det finnas flera lägsta punkter. Man bör då ha en ventil vid samtliga dessa.
Last edited: