Vattenskoter, tips och idéer?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Svärfar är från Arvidsjaur och drömmer om en snöskoter alltjämt. Tyvärr så har vi knappt någon snö här nere så den briljanta idéen att köpa en vattenskoter dök upp.
Nu har vi haft fullt upp in sommar med stugbygge etc men kanske köper vi/han en här i slutet av sommaren eller nu i vår.
Jag har kollat av blocket och kommit fram till att Seadoo är ju det som det finns mest av helt klart. Talade dock med en kompis som istället köpte en Honda RX12 pga dess eminenta Honda-kvalitet och det låter ju sant. Motorn är samma som i Blackbird tydligen, lämnar 165 överladdade hästar, kullagrad turbo etc.
Seadoo å andra sidan använder sig av Rotax=mycket mer trimmöjligheter men betydligt mer servicekrävande om jag har förstått det rätt?
Vad har ni för erfarenheter av dem? Några här inne måste ju äga en vattenskoter av något slag? Vad ska man kolla efter/hålla sig undan från/hur kontrollerar man skicket på bästa vis etc?

Tanken är att den ska kosta 80 000:- och det verkar som att man får rätt mycket skoter för dem pengarna, jag hade fått för mig att det var mycket dyrare.
Jag är mer inne på en Jetbåt men det ska tydligen vara roligare med skoter och det är han som betalar så då får det ju bli som han säger. Tänkte mest på att en jetbåt kan man ju åka iaf 4-5 pers i och en skoter 2 pers på. Vi ska ha den till att dra vattenskidor/wakeboard/tube med och det kanske funkar riktigt bra att göra det med en skoter?

Edit/ Hondas vattenskotrar säljs inte i Sverige/Europa verkar det som och då blir det skit med CE-märkning. Någon som har tips på hur man löser detta när man ska försäkra den?
 
Last edited:

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Tydligen inte,
angående skicket, fråga frågor om service och se om dom skruvar på sig
samt kolla allmänt skick och hur snabbt motorn startar, missljud osv.

Edit, nä du kan ta 3 pers på en skoter, inte 2
 
Last edited:

downtownoslo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Oslo
Hoj
Letar!
Det enda jag har att tillföra till tråden är att det går hur fint som helst att dra wake/vattenskidor m.m. (ja, listan kan göras lång) bakom vattenskoter. Till och med bättre än efter båt i många fall.

Utöver det är de grymt roliga, köp en =>1000cc med lång sittdyna så kan man ta mindre dagsturer och ha med sig 2 passagerare på den...
Ang skicket, kolla så den startar DIREKT. Just detta är mycket viktigt på vattenskotrar, varför minns jag inte nu men jag fick en rejäl lektion om det av en bekant som har vattenskotrar som sin stora passion och yrke.
 

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Rikets värn i väst
Hoj
Drömmer om CB1000R
Har ingen skoter själv, men skulle ljuga om jag säger att man inte vill ha någon. Så klart att man har kollat lite på marknaden även om det ligger ganska långt bort i framtiden, eller kanske t o m aldrig. Men man kan ju alltid drömma lite :).

För just 80 000 bör ju du kunna få en RXP/RXT med trailer. Beroende på modell så kan du ta 2 eller 3 personer. RXP har jag för mig är tvåsitsig och RXT tre. Även hondan finns i två varianter, för två respektive tre pers.

Det jag har funderat på angående hondan är ju hur det blir med service och reservdelar när/om något går sönder? För enligt ett samtal jag hade med en tjej på hondas marin-avdelning i sverige så säljer de inte ens reservdelar till den. Nu finns det ju annonser på blocket på just RX12 som är servade, så uppernbarligen finns det företag som gör det. Men det är nog fler som tar seadoo och kawasaki.

Även många modeller från seadoo verkar vara importerade, och går då (så som jag uppfattat det) inte att försäkra. Så var noga med att kolla att den är svensksåld för att kunna teckna en försäkring.
 

Lg

Yes its an STI....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
California, Santa Cruz, USA
Hoj
Honda CBR1000RR, YZ 450F 10, 133 Lucky, CRF450R 09, Subari WRX STI 07
Jag har en 2006 GTI, som jag har kört runt 17 timmar utan problem, 130hp och mycket trimvänlig! :tummenupp
80000 är hutlöst! Jag betalade runt $5700 för denna med 22 timmar, fast det är förvisso en 06.
 

Bifogat

  • seadoo1.jpg
    seadoo1.jpg
    133.2 KB · Visningar: 341

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Service utförs möjligtvis inte av Honda-handlare men det känns som att det kvittar. Delar finns lite här och var fick jag reda på igår men hur lätt det är att hitta just det man söker är en annan femma, som man förhoppningsvis inte behöver ta reda på...
Det är just försäkringen som oroar mig just nu, men går det att lösa så väljer jag en Honda framför Seadoo alla dagar i veckan.
80 000:- är ett vettigt pris i Sverige, du kan inte jämföra med priserna på den nordamerikanska marknaden :(
130hk räcker säkert långt men gärna uppåt 180 kusar.

Hur kontrollerar man styrning och utblås på bästa vis? Antar att det är detta som tar mest stryk?
 

Alfetta

Nybörjare
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Vasa
Hoj
Yamaha Thundercat
Sea-doo är helt ok grejer kräver inte mer service än andra märken. 1, 2 eller 3 personers är smaksak, dvs. det beror på vad du ska använda den till: göra svall åt stuggrannarna och kolla hurdan träffsäkerhet de har med hagelbräckan --> 1 personers. Vattenskidor, tub, wake-board, hoppa högt i alla svall, 1-2 personers.
Köra på utflykt med fru/flickvän, hunden/katten och en rejäl piknick korg --> 3 personers.
3-personers skotern funkar att leka med men är tråkig i längden, 2 personers är den optimala enligt mig iaf. då kan man leka och också dar iväg på utflykt med en passagerare.
Störtkul 2-personers --> http://www.blocket.se/vi/17436595.htm?ca=2_s
/Kaj
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, har bara hört att kvaliteten på Seadoo inte är den bästa, men det fungerar säkert ändå.
Vi ska ha den ligga uppe vid sommarstugan och dra vattenskidor/wake/tube med den är det tänkt. Någon gång kanske jag tar hem den och bränner litegrann på ån utanför mig eller någon annanstans.
Jag ser inte att det är speciellt stor skillnad på en 2-personer jämfört med 3-personer, det lär ju bara vara dynan?
En sån i annonsen är säkert skoj men den är för gammal och ful, vill gärna ha en 06:a eller åtminstone 05:a...

Jag var ut och provkörde en kompis skoter för 1 timme sedan, vi baxade ner den i ån utanför mig :D
Jävlar vad skoj det var! 50mph stod det på mätaren som snabbast och då vågade jag inte gasa fullt :(

Förresten, betyder skylten att man får köra högst 5 knop eller att det är 5 meter djupt :crash
 

Bifogat

  • 5 knop2.jpg
    5 knop2.jpg
    99 KB · Visningar: 358
  • vått1.jpg
    vått1.jpg
    119.3 KB · Visningar: 359
  • vått2.jpg
    vått2.jpg
    109.3 KB · Visningar: 1,444

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Rikets värn i väst
Hoj
Drömmer om CB1000R
Har faktiskt hittat ett företag som försäkrar även ej CE-märkta jetbåtar och vattenskotrar. Men det verkar vara en hög försäkringspremie, och självrisken ligger på 1000€ eller 2000€ "beroende på avtal". Står i villkoren att tills vidare så är självrisken vid total stöldskada inom området Uppsala, Södermanland samt Stockholm 2000€.

Står även i villkoren för kaskoförsäkringen att skador som orsakats av förare under 18 år, eller en person som saknar förarbevis för fritidsbåt (även om detta inte är föreskrivet av myndigheterna), inte ersätts. Frågade via en mailkonversation om jag uppfattat det rätt att jag måste ha förarbevis för båt, fick då till svar att det ej behövs om jag är över 20. Dock har jag inte sett det i villkoren för försäkringen.

Sen är det i mina ögon lite luddiga villkor, eller så kanske jag missuppfattar? SOm jag uppfattar det kommer man överrens om ett försäkringsvärde som är fast i 5 år, efter 5 år omförhandlas värdet eller vid försäkringstagarens begäran. Dock så kan man som försäkringstagare vid för försäkring av vattenskoter (jetbåt) inte begära att omförhandla priset. Plus att vid "totalförlust" av farkosten ersätts dagsvärdet och inte det försäkringsvärde man försäkrat för. Men vet inte om jag kanske missförstår detta?

Sen är det väl en fråga hur stor risken är att man sänker den totalt och hur stor risken är att den blir stulen. Men när det väl händer kan det ju vara segt att hosta upp 9000 eller ev. 18000 kr :)
edit: men det kanske inte är värre självrisker än vid försäkring av svensksålda maskiner?

EIS Scandinavia
 
Last edited:

Mcgromit

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Södertälje
Hoj
Hornet -07
Jag hade en SeaDoo RXDI -01 135Hk 65 knop,
Var riktigt nöjd funka felfritt och starta även efter den legat upponer
:gnissla

Hade även min försäkrad hos Trygghansa.. var inga problem alls och vettig premie, osäker på exakta summan men kan kolla om jag har något kvar hemma..

Sjukt rolig leksak som även funka grymt bra att göra längre tripper även med sällskap bakpå... Vettiga förvarings möjligheter är det oxå!
 

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Arboga
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Såg minsann någon som höll på och körde i ån när jag skulle ut till jobbet. Var bra sugen på att stanna och kolla lite =) såg jävulskt kul ut.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Såg minsann någon som höll på och körde i ån när jag skulle ut till jobbet. Var bra sugen på att stanna och kolla lite =) såg jävulskt kul ut.

Det var jävligt skoj kan jag erkänna :D Många som stannade och kollade längs med Ågatan, och en surgubbe som stod och blängde på mig när jag vände vid hans båt. Jag vet fortfarande inte om skylten betyder 5 knop :gnissla

Skrot, jag har nu fått en länk till ett företag som försäkrar och som du säger så är det jävligt luddiga regler. Det ska dock gå att försäkra icke CE-maskiner men är det sånt jävla krångel med försäkringen så får det väl bli en Seadoo ändå, jag tror inte att de är tråkigare för en nybörjare som mig själv. Och svärfar vill envist ha en 3-sitsig och då blir det problem med Hondan verkar det som, ska kolla Ebay också och se om de ens har sålts som 3-sitsiga.
 

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Rikets värn i väst
Hoj
Drömmer om CB1000R
Det har sålts tresitsiga varianter av hondan, har själv åkt på en sådan. Har även sett annonser på tresitsiga på blocket tidigare. Dock så verkar det som att den tvåsitsiga är mycket vanligare iaf här i Sverige.
Men som du sa så verkar det som att det blir krångligt och luddiga regler vid försäkringen så det lättaste är nog att skaffa en svensksåld seadoo. Men den kan nog vara ännu roligare att köra eftersom du får 50 hk mer om du tar RXT ;)


edit: Kom på att det kanske inte var just RX12 jag åkte, vet inte vilken modell det var. Dock är jag säker på honda, turbo samt tresitsig :)
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Såg att det fanns 3-sitsiga, dock inga i Sverige vad jag kunde hitta :(
Angående prestandan så verkar det som att det skiljer vääääldigt lite mellan Honda och Seadoo även om pappret säger annat. Hondan har annat chassie och lite mindre vikt, kanske är det som gör dem konkurrenskraftiga trots mindre effekt. En 215hk är dock lite över budget och 185hk kommer man långt med tippar jag på :D
De 165hk i Hondan gjorde iaf att jag var tvungen att hålla i mig när man drog på, och att komma upp till 50mph på mätaren gick väldigt fort.
Det som bekymrar mig fortfarande med Seadoon verkar vara diverse elfel och större behov av reparation jämfört med Honda :( Det går inte att undvika att Honda är i topp när det gäller kvalitet, oavsett om det är bil eller motorcykel. Motormässigt då först och främst.

Vattenskoter-forum, någon som känner till något liknande?
 

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Rikets värn i väst
Hoj
Drömmer om CB1000R
Forum finns på http://jetski-sweden.se/, ska tydligen kräva registrering för att komma åt fler forumdelar.
Just problem och reparationer har jag inte läst så mycket så du har säkert rätt där. Kanske har något att göra med hur många exemplar som finns på marknaden också, nu vet jag inte hur det ser ut på marknaden i andra länder, men har en magkänsla om att seadoo är större på marknaden än honda och därmed säljer fler maskiner. Fler maskiner -> fler problem.. Men det är ju rena spekulationer från min sida :)
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Det enda jag har att tillföra till tråden är att det går hur fint som helst att dra wake/vattenskidor m.m. (ja, listan kan göras lång) bakom vattenskoter. Till och med bättre än efter båt i många fall.

Utöver det är de grymt roliga, köp en =>1000cc med lång sittdyna så kan man ta mindre dagsturer och ha med sig 2 passagerare på den...
Ang skicket, kolla så den startar DIREKT. Just detta är mycket viktigt på vattenskotrar, varför minns jag inte nu men jag fick en rejäl lektion om det av en bekant som har vattenskotrar som sin stora passion och yrke.

Ang att dra wake med skoter så visst det funkar väldigt bra men tyvärr blir det knappt någon våg, och man vill gärna ha en rätt stor våg för att kunna hoppa när man åker wake....
 

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Arboga
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Det var jävligt skoj kan jag erkänna :D Många som stannade och kollade längs med Ågatan, och en surgubbe som stod och blängde på mig när jag vände vid hans båt. Jag vet fortfarande inte om skylten betyder 5 knop :gnissla

Kan tänka mig det. Surgubbarna och tanterna finns i mångfalld i Arboga tyvärr :( Har kommit flera och klagat på mitt slipon. Och de låter inte mycket, men grovt. Men det sticker väl i ögonen med en hoj. På samma sätt som en vettenskoter som enbart är till för lek :p
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ang att dra wake med skoter så visst det funkar väldigt bra men tyvärr blir det knappt någon våg, och man vill gärna ha en rätt stor våg för att kunna hoppa när man åker wake....

Jag är nöjd om jag kan stå upp på brädan och åka efter :näsblod Hoppa vågar jag inte ens tänka på...
Och det blir nog lika mycket leka med själva skotern endast som med tube/wake efter.
Är riktigt kluven just nu angående märkesköp :( I slutänden kvittar det säkert vad det blir så länge det inte är alltför gammalt junk med 2-taktsmaskin.

Skrot, hittade den sidan men trodde bara att det var just dessa forumdelar. Blir genast medlem, tack för tipset :tummenupp
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top