Vattentäta "handskar" att ha utanpå sina vanliga skyddshandskar, vart hittar man de?

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Vattentäta "handskar" att ha utanpå sina vanliga skyddshandskar, vart hittar man de?

Hej,

Ja som rubriken lyder, ska dra till Norge en sväng och försöker förbereda mig för lite regn.
Kör ett vanligt regnställ utanpå skinnstället men funderar på hur jag ska göra med händerna.
Funderar på att helt enkelt dra fryspåsar över handskarna, men vore ju nice om det finns ett par goa "regnställshandskar" att ta utan på.

Hur har ni andra löst detta?

Eller ska man helt enkelt strunta i att händerna blir blöta, är ju faktiskt inte hela värden.

Tips?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Köp engångshandskar på Biltema, ha dem under dina vanliga handskar. Eller köp ett par mc-handskar med löstagbart foder och Gore-Tex, så klarar du dig från att bli kall åtminstone.

Tro mig, att bli blöt och sedan kall om fingrarna längre perioder kommer straffa sig i lederna om 25 år... :huvet

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Beroende på hur stora händer du har så kan ju biltemas regnvantar dras på över de vanliga, men de är lite läskiga att köra med då fodret inte sitter fast...

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Blir du blöt om händerna så blir du också kall om händerna. Finns nog inget värre som kan sabba njutningen.....

Du har inte funderat på att investera i ett par extra varma vattentäta handskar att ha med i packningen? Att du kommer köra i regn i Norge är ingen högoddsare, den extra utgiften kommer betala sig.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Jag hade med mig ett par Knox Zero-handskar när jag var i Norge i Juli 2011. Även om dom är för "vinterbruk" så var grymt sköna att ha i deras milda sommarvärme. Det var bra att kunna varva vattentäta handskarna med vanliga skinnhandskar vid dom tillfällena då det inte regnade. :)

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Barkbusters med extra vingar monterade på toppen räddar mycket av din dag i kombination med värmehandtag.
Biltemas regnhandskar hör hemma i Sverkers soptunna...

HBSS

Guest
Biltemas överdragshandskar för mc är värdelösa. Klumpiga och ej vattentäta. Dessutom omöjliga att ta på och av när dom väl blivit blöta.
"handtagspåsarna" är kanon däremot! Hittade dom inte på hemsidan längre tyvärr men såna här: http://www.forsellmotor.se/handtagspasar-p-1526-c-855.aspx
På med dom när det regnar eller när man fryser och spänn fast dom bakpå packningen när dom ej används. Har man långa original koppl/bromshandtag så tar påsarna vind och trycker på greppen när det går fort. Köp 2 fingers justerbara grepp eller såga av original.

Edit: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Styrmuffar-universal-82176/

Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det finns tre alternativ.
1: Trä diskhandskar över dina mc-handskar.
2: kör med Gore-tex skidhandskar när det regnar, gärna med urtagbart foder.
3: Styrmuffar, om det funkar på hojen. Finns risk att vattnet rinner efter ärmarna ner i muffen.

Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Köpte Biltemas överdragshandskar som nämns här i tråden för 4-5 år sedan. De var helt kass och började läcka in vatten efter mindre än en timma! Lämnade tillbaka dem och fick pengar tillbaka. Man får ju hoppas att inköparna på Biltema har bytt leverantör sedan dess(?).

Har kört en heldag i regn med Bering som någon annan länkade till (köpte på Handelsboden). Funkade bra när man väl fått på dem (lite meckigt, men bättre än att vara våt och kall om händerna...). Kändes som ett bra köp.

Glöm bara inte att dra (regn-)jackan utanför handskarna - så att vattnet inte rinner ned längs ärmen och väter ned dig "bakvägen".

EDIT: håller med tidigare inlägg: våta händer --> kalla händer --> kall kropp --> Ingen kul körning!

Har kört 4 dagar i Norge med våta händer (p g a undermåliga överdragshandskar) och våta fötter (p g a för billiga = för dåliga) stövlar. Det är inte kul.

Norge på sommaren kan vara kallt om man har otur. Juni 2012 hade vi en heldag med 40 mil i ihållande regn och mellan 7 och 9 plusgrader. I juni... Då krävs bra regnkläder! ;) Ett annat år startade vi i Geilo på morgonen i +8 och snöblandat regn. I augusti.

Men när solen skiner är det ett underbart land att köra hoj i! :)

Last edited:

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Oj så otroligt många vettiga svar det kom. Tack så mycket allihop!
Har lite svårt att välja faktiskt, fick ju så många bra förslag.:tummenupp

Hittar jag ett par vettiga goretex handskar för en hyffsat rimlig peng blir det nog det.
Dom jag testat tidigare har dock inte fallit mig i smaken riktigt. Hittar jag inga sådana så blir det nog styrmuffarna från biltema som testas!

Ni som kör med goretex handskar, vilka använder ni?

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Jag brukar bara höja tempen på handtagsvärmarna tills det luktar nystekt fläsk igen :hihi

Skämt åsido, har ett par Alpinestars goretex handskar jag kör med i regn, funkar perfa.

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Kör med HELD textilhandskar från Bröderna Nilsson i HBG, rekomenders varmt! :)

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag körde faktiskt med plastpåsar, det var alternativet som stod till buds för mig. Funkade. Poängen är oavsett vad man väljer att det ska verkligen vara vattentätt samt sitta på ett sånt sätt att vatten inte rinner in köksvägen nånstans. Frysa går väl an en kort stund, men inte i flera timmar!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag brukar ha vinylhandskar utanpå mina vanliga skinnhandskar, problemet kan vara att hitta såna som är tillräckligt stora. Men man kan ju alltid ha ett par med sig, dom tar ju ingen som helst plats :tummenupp

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Köpte Biltemas överdragshandskar som nämns här i tråden för ett 4-5 år sedan. De var helt kass och började läcka in vatten efter mindre än en timma! Lämnade tillbaka dem och fick pengar tillbaka. Man får ju hoppas att inköparna på Biltema har bytt leverantör sedan dess(?).

Det har de inte ! Utan att kolla andras upplevelser så slog jag till på ett par Regnhandskar nu i går när det skulle bli skyfall fr om kl 14. Och mkt riktigt kom det regn. Efter en halvtimmes tur från Åkersberga till Sthlm var de vattenfyllda så det skvalpade i dem. Och de läckte inte in via ärmarna utan rakt genom handsken. Jag snickrade ihop en autistisk video som illustrerar:

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping