Vattentäta "handskar" att ha utanpå sina vanliga skyddshandskar, vart hittar man de?

Raderad medlem 51742

Guest
Var själv i samma tankebanor tidigt i våras när jag skulle dra ner till Spanien och köra hoj. Visste att jag kunde vänta mig såväl regn som kallare temperaturer i bergen. Slutade med att jag köpte ett par extra handskar som var vind- och vattentäta samt varmfodrade (http://www.jofama.se/mcsm/product_details.php?lang=1&id=333&s=MC). Då temperaturen växlade mellan 8 och 25 grader samt mellan regn och sol bytte jag ibland mellan mina sommarhandskar (Dainese Full Metal) och dessa och det funkade klockrent.

Behövde aldrig varken frysa eller bli blöt om händerna. Dessutom har jag haft glädje av handskarna under den kalla tidiga säsongen i Sverige. Handskarna är lite klumpigare än mina Dainese, men helt ok att köra med. Det skall sägas att jag aldrig testat att köra flera timmar i ösregn, utan bara i lättare regn.

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Dessa är numera rejält provade med flera timmars regn samt temperatur mellan +4 och +8. De klarar dessa temperaturer tillfredställande (dvs vid +4 blir händerna inte frusna om än lite kallt efter några timmar), är hyfsat smidiga med skönt grepp om styre och reglage och är absolut vattentäta. De är inte lika tjocka som typiska vinterhandskar, även om de saluförs som det:
http://www.mc-boden.se/sortiment/handskar/richa-wind-cuff-gtx?vmcchk=1
Richa goretex.jpg

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vet någon om det finns regnskydd för dojorna som sitter lite mer slickat än de där fladdriga sakerna som handelsboden och biltema har?

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Dessa från handelsboden har jag använt tillsammans med dessa från biltema har jag kört med när det regnar som bäst! Har funkat riktigt bra även om det är meckigt att få på sig två par handskar ibland!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Såg ett MC-bud. Han hade påsar som satt över styrändarna. Gick väl upp på halva underarmen.
Gjorda av nått vattentätt tyg. Och de såg ut att vara fodrade.
Skyddade styrändarnas reglage och händerna mot regn och snö.
Inhandlade på Sportdepån som ligger vid Stigs Center i norra Göteborg en bit före IKEA.
Kanske hade han nått sån här under påsarna. Och som stöd för påsarna.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Handskydd-aluminium-2000035414/
(Det snöade när jag på vanlig trampcykel i Juli trampade över Hemsedal mot Laerdal.)

Last edited:

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Honda VFR800 07
Kör med Lindstrands State-handskar, har aldrig haft problem med dessa, förutom att dom är ett as att ta på om du är fuktig om händerna. Men dom håller regnet borta mycket bra.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Tipsade Biltema om deras "Feltema" vante och deras facebook ansvarige skulle tipsa produktansvarige för handsken. Man undrar ju osökt om de gör några produkttester alls.. Jag menar.. 30minuter i regn är ju fan inte mycket begärt av en handske som skall vara för regn, eller?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Såg ett MC-bud. Han hade påsar som satt över styrändarna. Gick väl upp på halva underarmen.
Gjorda av nått vattentätt tyg. Och de såg ut att vara fodrade.
Skyddade styrändarnas reglage och händerna mot regn och snö.
(Det snöade när jag på vanlig trampcykel i Juli trampade över Hemsedal mot Laerdal.)
Inhandlade på Sportdepån som ligger vid Stigs Center i norra Göteborg en bit före IKEA.
Kanske hade han nått sån här under påsarna. Och som stöd för påsarna.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Handskydd-aluminium-2000035414/
Typ såna här menar du: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Styrmuffar-universal-2000020295/ ;) Opraktiska att stuva undan dock.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Varför stuva undan? Träffade MC-budet på ett "hål i väggen, 6 platser" lunchställe och kafe. Hojen stog utanför och inte stuvade han undan "styrmuffarna" de fick sitta på hojen.
Erfarenheten jag har av Biltema gör dock att jag skulle kolla på Sportdepån först. Tyckte dom jag såg från Sportdepån såg större ut vid armen.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Jo men om det under dagen blir soligt och säg 15-20grader varmt kanske man inte vill glida omkring med styrmuffarna monterade? Är nog det han menar med stuva undan.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag skulle rekommendera Gor-Tex handskar!

Köpte ett par för 2 år sedan, visserligen dyrare saker men jag är så så nöjd. kört 50mil i regn med dem (non-stop) och var torr. kan verkligen inget annat än o rekommendera det

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jo men om det under dagen blir soligt och säg 15-20grader varmt kanske man inte vill glida omkring med styrmuffarna monterade? Är nog det han menar med stuva undan.

Du har rätt. Och håller han sig borta från Norska västkusten kan det faktiskt bli soliga dagar. :)

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Har genom åren provat diverse olika varianter och lärt mig att ett par fodrade Goretex-handskar är en bra kompromiss som räcker till när man skall hälsa på någon en helg eller så. Förr eller senare läcker de också igenom, antingen genom materialet eller i "skarven" mellan jackan/handsken. Handskarna kan man torka över natt när man kommit fram/hem.

För längre turer ner i europa har jag alltid med minst två par handskar med mig, ett par tunna och ett par fodrade med goretex. PLUS ett par överdragshandskar av denna modell:
https://www.louis.de/en/artikel/latex-rain-glove-5-finger/205093?list=72039852
Först kör man med goretexhandskarna tills de är genomsura eller regnet går över, blir de genomsura tar man på sig de tunna torra med överdragshandskarna utanpå och kan köra vidare resten av dan utan att frysa.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Varför stuva undan? Träffade MC-budet på ett "hål i väggen, 6 platser" lunchställe och kafe. Hojen stog utanför och inte stuvade han undan "styrmuffarna" de fick sitta på hojen.
Erfarenheten jag har av Biltema gör dock att jag skulle kolla på Sportdepån först. Tyckte dom jag såg från Sportdepån såg större ut vid armen.
Som Monno mycket riktigt skrev, jag åker ju inte runt med dom där på styret en hel semestertripp bara för att det kanske kan regna någon gång. Av samma anledning åker jag inte runt i regnställ när solen skiner heller.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag kör med gula diskhandskar, kostar runt 15 kronor, utanpå mina ventilerade sommarhandskar.
https://www.icahemma.se/gummihandske-xl-ica-home-p-23053.aspxGul regnhandske.jpg
På fötterna kör jag med systemkassar. Har gått upp 100% i pris och kostar nu 2 kronor styck. En gammal innerslang används som gummisnodd för att hålla "regnöverdragena" på plats och gör samtidigt att de inte slits så fort när du går i dessa.

Det finns dock nackdelar, folk som köpt dyra prylar gillar inte att det fungerar till ett så lågt pris! De har nästan blivit lite arga när jag velat visa mina torra handskar och stövlar efter en lång regnig dag... :va Bara för att deras dyra grejer inte håller tätt är det väl inte mitt fel...:D

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
På fötterna kör jag med systemkassar
Japp, intygar om deras ypperliga storlek för ändamålet samt odiskutabla vattentäthet.
Man bör vid val av plastpåse ha i beaktande att ju tunnare material desto mer benägenhet att fladdra sönder i fartvind, eller efter kontakt med diverse reglage plus fartvind. Här kan faktiskt tjockare varianter a'la biltemas större, eller varför inte en skoaffärs, påsar vara något för den som vill satsa kanske fyra kronor för högre kvalitet.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Plasthandskar brukar finnas på vissa bensinmackar vid pumparna. Brukar plocka på mig ett par extra då de ofta är modell större och funkar utmärkt utanpå mc handskar

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...