vax

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Ja men talade dom inte om för dej var närmaste återförsäljare fanns då?? Då är det ju bara att ringa eller åka dit och handla (om han har någe hemma så). Eller så blir du återförsäljare själv det kostar inte mycket, du får handla billigare samt att du kan sälja och tjäna en slant på dina puts galna vänner. Det har jag gjort :D
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Stoppsladd skrev:
Ja men talade dom inte om för dej var närmaste återförsäljare fanns då?? Då är det ju bara att ringa eller åka dit och handla (om han har någe hemma så). Eller så blir du återförsäljare själv det kostar inte mycket, du får handla billigare samt att du kan sälja och tjäna en slant på dina puts galna vänner. Det har jag gjort :D

jaha.. ja jag tänkte ju att eftersom du redan är i branchen kunde kolla va de kan kosta vid större köp.. men va de så enkelt att bli återförsäljare ?? de finns redan minst 2 i Gävle allafall.. som snubben gav mig nummret till allfall.. kan ju finnas fler.. det vet ja inte.

men.. då vet du ju hur mkt man köper in det för ??
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Japp det är bara att skriva på ett papper och betala en liten avgift för att dom sköter administrationen och så är det bara att handla/sälja.

Japp jag vet vad man köper det för.... :fakta

Edit: På tal om avgift så måste jag kolla så jag inte glömt avgiften för då åker man ur :eek:
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Nu har jag inhandlat detta mirakelmedel! :). Jag var tvungen att ta värsta omvägen till jobbet för att komma till butiken där dom sålde det, så nu måste det vara bra, annars får ambulans och Stoppsladd smisk :fatta! :D

I eftermiddag blir det till att testa det på hojen :tummenupp
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
sgtpepper skrev:
Nu har jag inhandlat detta mirakelmedel! :). Jag var tvungen att ta värsta omvägen till jobbet för att komma till butiken där dom sålde det, så nu måste det vara bra, annars får ambulans och Stoppsladd smisk :fatta! :D

I eftermiddag blir det till att testa det på hojen :tummenupp


inte ett dugg orolig.. efter detta så kommer du åxå se ljuset *hallelulja*
men en rapport sen vore trevligt... :tummenupp
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
sgtpepper skrev:
Nu har jag inhandlat detta mirakelmedel! :). Jag var tvungen att ta värsta omvägen till jobbet för att komma till butiken där dom sålde det, så nu måste det vara bra, annars får ambulans och Stoppsladd smisk :fatta! :D

I eftermiddag blir det till att testa det på hojen :tummenupp

Hoppas du fick en riktig demonstration i hur du skall använd medlet annars ska jag personligen åka å :fatta! smiska dom som sålde det. Det är nämligen hela filosofin med att vara säljare av detta medel att man ska ge en fullgod instruktion.

Och du...använd enbart frotté. Använder du nåt annat får även du smisk :D
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Stoppsladd skrev:
Hoppas du fick en riktig demonstration i hur du skall använd medlet annars ska jag personligen åka å :fatta! smiska dom som sålde det. Det är nämligen hela filosofin med att vara säljare av detta medel att man ska ge en fullgod instruktion.

Och du...använd enbart frotté. Använder du nåt annat får även du smisk :D
Jorå, han pladdrade på rätt duktigt om hur jag ska använda det.

Så här ser min plan för arbetet ut :):

1. Spola av och shamponera hojen med bilshampo, skölj av.
2. Torka av med sämskskinn
3. Spraya på tunnt lager med medlet
4. Applicera ut medlet med dena ena frottéhandduken och gnid in det
5. Polera upp glansen med den andra frottéhandduken.

Är det korrekt?

Fan, nu vill jag hem och putsa på hojen, inte sitta och slösurfa på jobbet! :D
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
ett normalt köp består av en airosol (pumpflaskan) och en ½liters (jaja det står i oz men ungefär då) .

Gör så här: Skaka flaskan med innehållet tills den ljusa beläggningen i botten har försvunnit dvs blandat sig. Brukar underlätta om man häller över en skvätt i pumpflaskan och skakar för att sedan hälla tillbaks och skaka igen. Det är väldigt viktigt att medlet verkligen har blandat sig för det skiktar sig när det får stå en tid. Kom ihåg att även skaka pumpflaskan med medel i innan användning annars fungerar inte medlet som det ska dessutom kan det fastna klumpar av medlet i pipen och täppa till (brukar gå att lägga i varmt vatten en stund så det löser sig.

Fyll aldrig airosolen ända upp fyll hellre till hälften eftersom du då får bättre tryck i flaskan.

Pumpa upp tryck (6-7 pump brukar vara bra) spraya en jämn film över ytan som skall behandlas och börja sedan polera med en ren frotté (jag brukar polera tills ytan blir blank men det beror på var man polerar oxå) för att sedan efterpolera med en annan frotté. Jag brukar köpa frotté på löpmeter på tygaffären i två olika färger och klippa i lagom stora stycken och kant sy dom för annar fnasar dom sönder. Då går det även att tvätta dom i tvättmaskinen och du behöver inte köpa nya på en gång.

Hoppas ja förklarade lite grann iaf
Lycka till :tummenupp
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
sgtpepper skrev:
Jorå, han pladdrade på rätt duktigt om hur jag ska använda det.

Så här ser min plan för arbetet ut :):

1. Spola av och shamponera hojen med bilshampo, skölj av.
2. Torka av med sämskskinn
3. Spraya på tunnt lager med medlet
4. Applicera ut medlet med dena ena frottéhandduken och gnid in det
5. Polera upp glansen med den andra frottéhandduken.

Är det korrekt?

Fan, nu vill jag hem och putsa på hojen, inte sitta och slösurfa på jobbet! :D

Ja jag tror du har fattat vinken ja hem å putsa med dej :whip
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
nu e jag på väg o hämta mitt vax o metlpolish o oxygon, jippiiieeee
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
jag vill avråda från att spraya på det... eftersom det letar in sig på ställen man inte kommer åt att torka bort det sen, det lämnar vaxprickar lite här o där... på kylarslang.. o i hjälar om man har såna i bakdelen.. osv..
jag tar medlet på en trasa o stryker ut det ... till en jämn yta.. sen får det torka en minut el 2 .. sen på med frottehanduken.

Ravis : Har du köpt samma ??
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
ambulans skrev:
jag vill avråda från att spraya på det... eftersom det letar in sig på ställen man inte kommer åt att torka bort det sen, det lämnar vaxprickar lite här o där... på kylarslang.. o i hjälar om man har såna i bakdelen.. osv..
jag tar medlet på en trasa o stryker ut det ... till en jämn yta.. sen får det torka en minut el 2 .. sen på med frottehanduken.

Ravis : Har du köpt samma ??

japp, har pecis vart o köpt det, och ett anat medel som heter metalpolish, ska testa det på ramen. Killen demonstrera det på sin skitna dammiga bil, och jag säger bara WOOOOW....that shits working....
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Nu har jag testat medlet och lagt på ett par lager och jag är väldigt nöjd, det var jävligt lättarbetat och det blev en fin lyster, klarlacken på tanksidorna har blivit en aning matt på sina ställen efter skavning från mina ben men det syns knappt alls efter poleringen. Lacken blev också hal som is vilket är trevligt :).

Testade att polera upp ljuddämparen också (rostfritt) och det blev lika bra.

Jag tror iofs att man säkert kan få samma fina lyster med andra vaxer också och antagligen till ett billigare pris, men med tanke på hur lättarbetatad detta "vax" var så ger jag det 4 motorcyklar av 5 möjliga :D.

Tack för tipset ambulans och Stoppsladd!

PS. Ravetrancer, när du sen har polerat upp lacken så får du fan ta och publicera lite bilder på ditt nya åk, nu har vi väntat tillräckligt länge!! :tummenupp :) DS.
 
Last edited:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
sgtpepper skrev:
Nu har jag testat medlet och lagt på ett par lager och jag är väldigt nöjd, det var jävligt lättarbetat och det blev en fin lyster, klarlacken på tanksidorna har blivit en aning matt på sina ställen efter skavning från mina ben men det syns knappt alls efter poleringen. Lacken blev också hal som is vilket är trevligt :).

Testade att polera upp ljuddämparen också (rostfritt) och det blev lika bra.

Jag tror iofs att man säkert kan få samma fina lyster med andra vaxer också och antagligen till ett billigare pris, men med tanke på hur lättarbetatad detta "vax" var så ger jag det 4 motorcyklar av 5 möjliga :D.

Tack för tipset ambulans och Stoppsladd!

PS. Ravetrancer, när du sen har polerat upp lacken så får du fan ta och publicera lite bilder på ditt nya åk, nu har vi väntat tillräckligt länge!! :tummenupp :) DS.
jajajaja, måste ju ha ett perfekt ljus på hojen juh......
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
sgtpepper skrev:
Nu har jag testat medlet och lagt på ett par lager och jag är väldigt nöjd, det var jävligt lättarbetat och det blev en fin lyster, klarlacken på tanksidorna har blivit en aning matt på sina ställen efter skavning från mina ben men det syns knappt alls efter poleringen. Lacken blev också hal som is vilket är trevligt :).

Testade att polera upp ljuddämparen också (rostfritt) och det blev lika bra.

Jag tror iofs att man säkert kan få samma fina lyster med andra vaxer också och antagligen till ett billigare pris, men med tanke på hur lättarbetatad detta "vax" var så ger jag det 4 motorcyklar av 5 möjliga :D.

Tack för tipset ambulans och Stoppsladd!

PS. Ravetrancer, när du sen har polerat upp lacken så får du fan ta och publicera lite bilder på ditt nya åk, nu har vi väntat tillräckligt länge!! :tummenupp :) DS.


Gör nu om det om en vecka.... så kommer den att skina ännu mera.. :fakta
när man sen ska tvätta, så räcker det nästan med att hälla vatten på den.. :tummenupp
 

spunk

Ny medlem
Gick med
28 May 2003
Ort
Här och där. Mest här.
Hoj
R1
Är det någon som har en uppfattning om det skyddar lika bra som andra vaxer? Mitt drömvax håller för ett hagelskott på en meters avstånd.
 
Last edited:

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Nog skyddar det alltid.

När jag låg i lumpen så bad en av dom civil anställda att jag skulle polera en fläck på hans amerikanare. För att han skulle se hur det fungerade. Nästan ett år efter muck ringer han och säger att fläcken fortfarande är kvar och vill köpa medel av mej. Rätt så kul :D
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
Stoppsladd skrev:
ett normalt köp består av en airosol (pumpflaskan) och en ½liters (jaja det står i oz men ungefär då) .

Gör så här: Skaka flaskan med innehållet tills den ljusa beläggningen i botten har försvunnit dvs blandat sig. Brukar underlätta om man häller över en skvätt i pumpflaskan och skakar för att sedan hälla tillbaks och skaka igen. Det är väldigt viktigt att medlet verkligen har blandat sig för det skiktar sig när det får stå en tid. Kom ihåg att även skaka pumpflaskan med medel i innan användning annars fungerar inte medlet som det ska dessutom kan det fastna klumpar av medlet i pipen och täppa till (brukar gå att lägga i varmt vatten en stund så det löser sig.

Fyll aldrig airosolen ända upp fyll hellre till hälften eftersom du då får bättre tryck i flaskan.

Pumpa upp tryck (6-7 pump brukar vara bra) spraya en jämn film över ytan som skall behandlas och börja sedan polera med en ren frotté (jag brukar polera tills ytan blir blank men det beror på var man polerar oxå) för att sedan efterpolera med en annan frotté. Jag brukar köpa frotté på löpmeter på tygaffären i två olika färger och klippa i lagom stora stycken och kant sy dom för annar fnasar dom sönder. Då går det även att tvätta dom i tvättmaskinen och du behöver inte köpa nya på en gång.

Hoppas ja förklarade lite grann iaf
Lycka till :tummenupp


Men brukar inte DWG:n vara färdig fylld när man köper den?
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Ichnoz skrev:
Men brukar inte DWG:n vara färdig fylld när man köper den?

Går även att köpa en fylld Airosolflaska ja. (om man vill snåla lite)

Annars består "settet" av medlet i en flaska och en tom airosol.
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
Stoppsladd skrev:
Går även att köpa en fylld Airosolflaska ja. (om man vill snåla lite)

Annars består "settet" av medlet i en flaska och en tom airosol.



Jag frågade en lokal handlare vad han skulle ha för en flaska DWG och då svarade han 200 kr, han måste ju ha menat fylld flaska då och ingen separat.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top