Veckans foliehatt.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Ahahah, den där vattenvirvlaren var med i nåt Aschbergprogram för länge sen, dom hade "blindprovning" med ett gäng redan frälsta vattenvirvlarmuppar om dom kunde känna vilket vatten som var virvlat eller inte. Har för mig att resultatet var tillåmed statistiskt sämre än om dom bara hade gissat slumpmässigt.

Minns ett guldkorn till kommentar från nån av foliehattarna under avsmakningen " Detta är garanterat virvlat, det smakar våtare":rolleyes: (och han hade givetvis fel, det var orginal kranvatten från TV3:s lunchrum....)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Inte mer korkat än att folk läser sitt horoskop eller spår med Tarotkort. Fast fortfarande lika jävla idiotiskt.

Ahahah, den där vattenvirvlaren var med i nåt Aschbergprogram för länge sen, dom hade "blindprovning" med ett gäng redan frälsta vattenvirvlarmuppar om dom kunde känna vilket vatten som var virvlat eller inte. Har för mig att resultatet var tillåmed statistiskt sämre än om dom bara hade gissat slumpmässigt.

Minns ett guldkorn till kommentar från nån av foliehattarna under avsmakningen " Detta är garanterat virvlat, det smakar våtare":rolleyes: (och han hade givetvis fel, det var orginal kranvatten från TV3:s lunchrum....)

Just ja, och sen hade de med nån tant som skulle hitta rätt bok av nån jävla anledning i en hög med massa böcker. Även där var det statistiskt sämre än om man bara skulle ha chansat :D

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Var väl någon komun som köpte in vattenvirvlare för en skrälldus peningar. Folkvalda.

Inte bara kommun. Riksdagen har gjort en investering :tummenupp

http://www.vof.se/folkvett/20013svenska-notiser

Jag ska fan ha en vattenvirvlare i duschen!! fatta hur kosmiskt bra det måste vara, på en molykelär nivå alltså.....

Nä, men ren blir man. Går säkert åt lite mindre schampo.

Tänk bara på att inte koppla två vattenvirvlare i serie, då tar dom ut varandra.

Last edited:

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Vattenvirvlare ... ja jisses. Man saknar ju f-n ord.

Osökt kommer jag att tänka på den elöverkänsliga tanten här på den lilla orten där jag bor. Hon och hans gubbe flyttade hit till ett nybyggt hus för ett par år sen. Tanten mådde tydligen kass. De provade allt möjligt och kom sen på att hon var elallergiker. De höll på och joxa, flyttade TV-antenner, drog om ledningar i huset och allt möjligt. Inget hjälpte tydligen... Istället ställde de sin husbil på andra sidan gatan, sisådär 50m ifrån huset, där hon nu bor. Gubben går dit med nya gasoltuber lite då och då och tydligen mår hon bra där. Ser henne i princip aldrig, men hon sitter tydligen där inne bakom de neddragna gardinerna. Det brukar vara imma på rutorna de dagar då det är lite kyligt ute.

(Att de sedan har parkerat husbilen exakt där halva samhällets matarledning med högspänning är nedgrävd, precis granne med ett elskåp, har de såklart inte noterat. :brinnerup

Elallergi ..... joråsåattdeé :gnissla )

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Mitt bankkonto är magiskt! ALLA som sätter in pengar på det kommer bli snyggare, smartare, mer vältränade, snabbare runt bulten. Positivt på alla sätt!

Mer pengar=Mer magisk kraft

PM för kontonummer

:banana:banana:banana:banana:banana

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Wt

Det är som med Gingers. WT har också behov och känslor. Låt de hållas, annars kommer säkert sossarna och kallar de diskriminerade och att alla måste ha minst ett elfritt rum med vattenvirvlare..

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Nä nu är ni ju lite dumma mot Bertil.

Bertil var ju hos Sverker i Plus och visade vattenvirvlaren för några år sedan.
Och då lade han faktiskt fram ovedersägliga bevis för att det virvlade vatten
gjorde att växter mådde bättre av att vattnas med det jämfört med vanligt vatten.

(Ja alltså man kunde inte se någon skillnad i storlek eller vikt hos de växter som
vattnats med virvlat vatten. Men det fanns mycket säkrare bevis.
Växterna hade nämligen själva berättat att de mådde mycket bättre av det virvlade
vattnet för de människor som kunda prata med växter!)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Eftersom avloppsvatten virvlar när man släpper ut det så borde det var nyttigt som fan att dricka då?

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Elöverkänslighet, elallergi. Från att inte alls ha förekommit har det på senare år blivit förhållandevis vanligt att människor säger sig känna av och ha obehag av elektriska fält. Ett vanligt förlopp är att man först anser sig känna av en viss typ av strålning (lysrör, bildskärmar, basstationer för mobiltelefoni) och att det sedan utvidgas till all strålning med upphov i elektriskt maskineri. Det rör sig om långvågig strålning där det saknas kända fysiologiska mekanismer som skulle göra den farlig, försåvitt inte intensiteten når termiska nivåer (dvs. man blir mikrad). Intensiteten från exempelvis en mobiltelefonmast är dock så låg att just detta är fullständigt uteslutet.

Ordet "strålning" är visserligen korrekt men en smula olyckligt valt, eftersom det kommit att starkt förknippas med radioaktiv alfa-, beta- och gammastrålning (där bara den sista är av elektromagnetisk natur och de båda första partikelstrålning) som onekligen är ohälsosam. Det är därför lätt att anta att all strålning med automatik är farlig, vilket alls inte är fallet.

Den elöverkänsliga tesen är inte primärt att man på lång sikt blir sjuk, utan att man direkt känner av strålning och kan avgöra om man är utsatt för den eller inte. Det är viktigt att göra skillnad mellan de effekter drabbade gör gällande att de känner av och skador komna av långvarig exponering. Det senare är en fråga om många år eller decennier, och även om inte heller sådan exponering tycks bevisat farlig är det i alla händelser en annan fråga.

Det experimentella läget är betydligt enklare då det handlar om den påstådda elallergiska effekten eftersom den är omedelbar. Det har gjorts otaliga försök, men i skrivande stund tycks ingen någonsin ha uppvisat förmåga att känna av den elektromagnetiska strålning det handlar om (viss osynlig elektromagnetisk strålning går att känna, företrädesvis då värmestrålning, men återigen - det är inte detta som frågan gäller). Det typiska experimentet är att försökspersonen placeras nära en elektrisk apparatur som hon inte kan se eller höra. Hon får sedan tala om när hon med hjälp av sina allergiska symtom uppfattar att den är av och på. Ingen har alltså upprepade gånger lyckats med det. Däremot har andra försök visat att symtomen är starkt korrelerade till när försökspersonen tror att fältet finns. Det förefaller alltså långsökt att besvären skulle ha något med elektriska fält att göra. Vad de beror på är inte helt klarlagt; och även om viss korrelation med allmänt dålig arbetsmiljö kan skönjas är det vanskligt att kategoriskt uttala sig om exakta orsaker på annat sätt än att de inte tycks elrelaterade.

Det är visserligen sant att elsanering (då man bygger om vissa rum för att skärma av dem elektromagnetiskt) ibland ger god effekt. Med anledning av ovan nämnda undersökningar kan man dock anta att det rör sig om en placeboeffekt, eller att arbetsmiljön också fått sig en allmän uppryckning när omgivningen totalrenoverats.

Det är synnerligen viktigt att påpeka att det inte finns någon anledning att tro att de drabbade bluffar eller är speciellt okunniga. Ingen förnekar att symtomen finns och att de drabbade har besvär och behöver hjälp. Det är dock högst tveksamt om någon blir hjälpt av att man av missriktad respekt kritiklöst accepterar de påstådda orsakerna till besvären. (DT)

Litt.:
C.-J. Göthe, Folkvett 2/2000, s. 7-19.
J. Malmquist, Läkartidningen 101(1-2), s. 64-73, 200

Fanns på http://www.vof.se
Kul sida för övrigt!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Veckans foliehatt

Carl_XVI_Gustaf_02_400x360.jpg

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Mitt bankkonto är magiskt! ALLA som sätter in pengar på det kommer bli snyggare, smartare, mer vältränade, snabbare runt bulten. Positivt på alla sätt!

Mer pengar=Mer magisk kraft

PM för kontonummer

:banana:banana:banana:banana:banana

Jag är snyggare, smartare, mer vältränad och snabbare runt bulten.
Där sparade jag en peng.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Frugan delade mottagning med några riktiga flumkärringar för några år sen. Var där och väntade på henne när de skulle visa mig det fantastiska konceptet "sprängt vatten".

En tillbringare med kranvatten stod på ett magnetiskt midjebälte, och hade så gjort hela dagen. De slår upp ett glas och ger mig. Smakar.

- "Nå, känner du?"
- "Tja, det är lite ljummet, men det har ju stått framme så..."
- "Nej, känner du inte hur friskt det är?"
- "Öh, nej?"

Sen följer ett fantastiskt tal om hur helande och bra detta "sprängda" vatten är, och vilken upptäckt för mänskligheten! Någon förklaring till hur det funkade rent fysiskt gick inte att få ur dom (och då är jag jävligt dålig på fysik så de hade förmodligen kunnat finta mig med vad som helst).

Bluff och bedragare är det! När folk låtsas vara snutar och lurar pensionärer skrivs det spaltmeter, men det här skiten får pågå ostört i ljuset!

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Det värsta med sånthär och tv-shop är att om man inte har något bättre för sig och faktiskt tittar på det en stund så börjar man svagt inbilla sig att det faktiskt kan fungera.

Skillnaden är att de flesta trotsallt har en spärr till den där känslan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det värsta med sånthär och tv-shop är att om man inte har något bättre för sig och faktiskt tittar på det en stund så börjar man svagt inbilla sig att det faktiskt kan fungera.

Skillnaden är att de flesta trotsallt har en spärr till den där känslan.

Jag köpte didi7, det magiska medlet som tvättade bort olja och bläckfläckar från kläder.

Inte för att jag trodde på det, utan för att andra trodde på det och jag var less på att höra "prova didi7 på det där"

Jag riktigt vibrerade av spänning när en av dom största förespråkarna utmanades att riskera en vit t-shirt med en bläckpenna.

Jag må ha förlorat en bläckpenna, men den var billigare än t-shirten!

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jag jobbar för tillfället på IT-avdelningen på en medelstor västsvensk kommun. För någon månad sedan kom en kvinna från personalavdelningen ner och undrade om vi hade några mätningar eller information om strålningsvärdena från kommunhusets trådlösa nätverk, de skulle nämligen eventuellt anställa en person som hävdade att hon var allergisk mot trådlösa nätverk och absolut inte kunde vistas i byggnader med wlan. Jag fick bita mig i läppen för att inte säga något dumt medans en nätverkstekniker förklarade att några sådana mätningar inte existerade.

Senare samma dag krävde jag att få se slagrutemätningar på jordstrålningen i huset eftersom jag är väldigt allergisk mot currykors och leylinjer, men möttes bara av hånskratt. :mad:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För någon månad sedan kom en kvinna från personalavdelningen ner och undrade om vi hade några mätningar eller information om strålningsvärdena från kommunhusets trådlösa nätverk, de skulle nämligen eventuellt anställa en person som hävdade att hon var allergisk mot trådlösa nätverk och absolut inte kunde vistas i byggnader med wlan.

Skitenkelt!

Anställ inte personen, oavsett mätningar, är personen allergisk mot WLAN så är det ju kört om det finns ett.

Däremot sitter nog foliehatten glatt och mumsar hamburgare på donken, helt omedveten om att dom har ett...

Det finns WLAN överallt, det är ju bara att slå upp locket på laptopen varsomhelst så får man en lista på 14 WLAN.

Tyvärr så verkar folk vara rädda för att man ska bosätta sig på deras WLAN om dom lämmnar det öppet, jag har medvetet lämmnat mitt öppet för att jag vet att folk sitter utanför mitt hus med laptops/netbooks/telefoner och vill låna lite bandbredd.

Klart att dom kan få göra det, dagmammorna som sitter i lekparken utanför mitt hus när jag är på jobbet kan gott få köra spotify/MSN/surf över mitt nätverk.

Internet är till för att användas.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...