Veckans I-landsproblem

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
R1M -17
Tjena tjena !

Mitt bostadsområde domineras av katter.
Problemet är att den som sitter på min hoj är också den som härskar :D .
Har varit lugnt i sommar då det mest varit torrt, men nu på hösten så får jag varje morgon tvätta av hojen från grus och leriga tassavtryck (trodde katter var renliga djur) innan jag kan köra (ja så skitig blir den efter en natt).

Kan inget om katter, men jag vet att här finns kattkännare på detta forum som kanske känner till vilka dofter katter inte tycker om (som man applicera lite på hojen)? Kollade upp någon form av grus/pulver till rabatten, men det lukta ju apa.

Kapell kanske någon säger, njaaa är lite allergisk mot sådana.

Så kom igen kattmänniskor - vad avskyr din katt, men inte du ?

/Disco (hundmänniska)

DR_Gonzo

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Hoj
Kronans
Det ska finnas nån spray som man kan använda. FY eller nått sånt fyndigt heter den. Den ska, enligt tillverkaren, inte färga eller lämna några spår efter sej. Jag vet inte hur den fungerar utomhus, värt att prova kanske?

IronMike

Guest
Parfym!! luktar gott för oss.. men inte för djur. Gav ena hunden en liten dusch parfym herromdan, sprang runt som en dåre å rulla runt för att få bort doften..

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
FY-spray funkar inget vidare. Hindrar inte min katter från att pissa i handfatet iallafall.
Prova att smörja in hojen med Whiskas "Fina Fisken", den maten försökte mina katter gräva ner när jag skulle vara snäll och servera lyxmat :hihi

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
-
DiscoDuck IV skrev:
Tjena tjena !

Har varit lugnt i sommar då det mest varit torrt, men nu på hösten så får jag varje morgon tvätta av hojen från grus och leriga tassavtryck (trodde katter var renliga djur) innan jag kan köra (ja så skitig blir den efter en natt).

Kan inget om katter, men jag vet att här finns kattkännare på detta forum som kanske känner till vilka dofter katter inte tycker om (som man applicera lite på hojen)? Kollade upp någon form av grus/pulver till rabatten, men det lukta ju apa.

/Disco (hundmänniska)

Köp en ultraljudskrämma och montera den på din MC.
Det blir garanterat smidigare än att kleta/spray din hoj med någonting illaluktande medel.
Antagligen skrämmer du bort hundar och andra djur också, så din hund uppskattar kanske inte denna metod.

Kjell &Co har ultraljudskrämmor till överkomliga priser, exempelvis
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=88071&pat
h=
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=88094&pat
h=
(+ några till, kolla på deras hemsida).

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
DiscoDuck IV skrev:
Tjena tjena !

/Disco (hundmänniska)

Kanske svårt att hitta nåt som du själv inte lider av.

Släng ut 2 kilo kattmynta i ett dike nära intill. Då håller det katten (vilken katt det nu är) borta från din hoj.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Placera en skål glykol bredvid hojen.
Fyll på den med jämna mellanrum så slipper du grannens katter.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Smörj in hela hojen med valfett. Katter gillar inte att smutsa ner sig.

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
DrSwizz skrev:
Kjell &Co har ultraljudskrämmor till överkomliga priser, exempelvis
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=88071&pat
h=
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=88094&pat
h=
(+ några till, kolla på deras hemsida).

en sån på hojen med sensor så den triggar när rådjur eller annat kommer i närheten när man är ute och kör :tummenupp

fast kanske blir kaos när man möter skötsamma djur, hundar i koppel och annat :va

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati Monster 696
Kapell över hojen? Ganska enkel lösning...

Inte så smidigt för katterna att hoppa upp på heller.

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
-
Mickez77 skrev:
en sån på hojen med sensor så den triggar när rådjur eller annat kommer i närheten när man är ute och kör :tummenupp

fast kanske blir kaos när man möter skötsamma djur, hundar i koppel och annat :va

Jag tvivlar starkt på att ulktrasljudskrämmorna är tillräckligt starka för att höras särskilt väl genom vindbrus och motorljud.
Jula säljer däremot en slags ulktraljudsvisselpipa (de kallar den något missvisande för "viltvarnare"), den verkar vara betydligt lämpligare att skrämma bort djur med när man åker.

Last edited:

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
DrSwizz skrev:
Jag tvivlar starkt på att ulktrasljudskrämmorna är tillräckligt starka för att höras särskilt väl genom vindbrus och motorljud.
Jula säljer däremot en slags ulktraljudsvisselpipa (de kallar den något missvisande för "viltvarnarne"), den verkar vara betydligt lämpligare att skrämma bort djur med när man åker.

thanks, sån ska jag prova på hojen :)

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Twosaint skrev:
Placera en skål glykol bredvid hojen.
Fyll på den med jämna mellanrum så slipper du grannens katter.

Du kanske slipper grannens katter, din egen samt andras hundar som råkar dricka. Men du slipper förhoppningsvis inte ett kännbart straff!
Glykol är livsfarligt för djur!!

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Mekus skrev:
Du kanske slipper grannens katter, din egen samt andras hundar som råkar dricka. Men du slipper förhoppningsvis inte ett kännbart straff!
Glykol är livsfarligt för djur!!

Äsch spillde lite då jag skulle fylla bilen :rolleyes:

Nä allvarligt det är grymmt för jag tror det följer en plågsam död.

Jag har katter som är och springer där vi ställer upp bilarna på vintern, kommer att informera ägaren att det inte tolereras sen kommer jag att börja ta bort dom katter jag hittar på min bil.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
DiscoDuck IV skrev:

/Disco (hundmänniska)

Om du är allergisk mot kapell, som nog är den bästa lösningen, kan du väl bara lägga en bit presenning över de delar du vill skydda.

Det finns massa skit som du kan sprejja på... men jag tycker att det luktar värre än det ger effekt. Effekten är dessutom tveksam utomhus.

Generellt går det att säga att katter inte gillar citrusfrukter.

Mina katter är inte heller helt förtjusta i mint/pepparmint. En matte med nyborstade tänder är riktigt hemsk.

Kanske funkar det med en mint- eller citronstinkande doftpåse av något slag. Du får börja tillverka och ta patent.

Eller kör med både "täcke" och lukt.
Kanske funkar på bilar också.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Flamma77 skrev:
Mina katter är inte heller helt förtjusta i mint/pepparmint. En matte med nyborstade tänder är riktigt hemsk.

Ja duse hur olika det kan vara, vi hade en katt som fullkomligt älskade en då man borstat tänderna. Minns då jag var liten då fick man "testa" sig framför katten då man borstat tänderna på kvällen.

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
grannen har såna kräk... han har nån spray (lär ju finnas i djuraffärer) som han går lös på mattor o sånt me. ska tydligen funka. hobbex har luftgevär...

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
Fy sprayen funkade i en vecka sen va kattfan igång igen.. inte ens mkt dikmedel i en vattespruta brydde den sig om efter ett tag :(

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0