Veckans problem v08

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Breitling, Rolex, Omega mfl. tillverkar mekaniska urverk. Inga batterier och ingen elektronik, utan bara en avancerad mekanik som tar tillvara på rörelseenergi och använder den för att "vrida upp" urverket. Dock kan inte energin lagras någon längre stund, varför en klocka med mekaniskt urverk stannar efter 30-50 timmar utan användning/rörelse. Den måste sedan startas manuellt igen.

Sekundvisaren på ett sådant urverk må se ut som om den "flyter" fram, men så är inte fallet. Den rör sig lika hackigt som ett quartz-ur, fast med mycket mindre och snabbare "hack".

Last edited:

uris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
frugan
Therudeboy skrev:
Nu vet jag ju inte alls nåt men om den tickar för att den ska gå så exakt som möjligt, då går ju precis alla rolex och breitling fel efter som dom inte tickar utan snurrar utan stopp.

Då ska vi se om kan fortsätta bena ut lite om vad som är rätt och fel .

Therudeboy du har helt rätt en Rolex eller Breitling eller annan klocka med mekaniskt verk går i regel MER fel än ett Q-verk. Det finns visserligen klockor som är cronometer certifierade som det heter, dessa klockor är avvägda så bra i balanspartiet att det ska inte spela så stor roll i vilket läge klocka befinner sig i. Nu ska jag väl inte gå in för mycket på såna här tekniska detaljer, men ett mekaniskt urverk går i regel lite olika bra beroende på i vilket läge man håller den.

/Micke

uris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
frugan
stony skrev:
Hmmm..

Kulan borde ju stanna upp längst upp och sedan falla, och då kommer väll dragningskraften in i bilden.

Klockan: om man öppnar en klocka så har man små vikter som pendlar inne i klockan därav hackar det..
En tex rolex hackar också om den är batteridriven, men när visaren flyter så är det på en sån klocka man får dra upp för hand (finns även fake rolex som flyter) den förklaringen fick jag i singapore av en herre som sålde fake klockor

Vill inte vara en besserwisser men jag hoppas att det är balansen du menar som SVÄNGER fram och tillbaka. Det brukar sitta balansvikter på den för att väga av den så den väger jämnt hela varvet runt kan man säga.

/Micke

uris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
frugan
EBS skrev:
Rolex drar upp sig själva när man har dom på armen och rör på den.

Det finns faktist Rolex som har batteri oxå, men det är inte vanligt.
Lite äldre Rolex kan dessutom vara rent mekaniska utan automatdelen. Vilket innebär att du måste dra upp den varje dag. Det är heller inte vanligt idag, men betydligt vanligare än en Rolex med batteri.

/Micke

uris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
frugan
landen skrev:
Många skolor, sjukhus och andra större lokaler har ju just klockor som går konstant.

Precis som du säger så har vissa lokaler många väggklockor som då är kopplade till ett centralur. Jag kan inte så mycket om dessa klockor, men det jag vet är att har företagen lagt ner lite mer pengar på det så är centraluret "radiostyrt", dvs att den tar signaler från ett atomur i Frankfurt som styr klockan så den går exakt + att den sköter om sommar/vinter tid oxå.

/Micke

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
uris skrev:
Precis som du säger så har vissa lokaler många väggklockor som då är kopplade till ett centralur. Jag kan inte så mycket om dessa klockor, men det jag vet är att har företagen lagt ner lite mer pengar på det så är centraluret "radiostyrt", dvs att den tar signaler från ett atomur i Frankfurt som styr klockan så den går exakt + att den sköter om sommar/vinter tid oxå.

/Micke

De "officiella" klockorna ni talar om är egentligen inga klockor i den meningen att det är urverk i dem!

Det sitter en stegmotor i dem som hoppar ett steg för varje puls de får, denna puls kommer från en central med 1 puls/sek alternativt 1/0,5 sek beroende hur de är gjorda.
Gamla stämpelklockor fungerar på samma sätt fast de får en puls verje minut istället!!

:fakta

uris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
frugan
Villee skrev:
Eller så är alla rolex o breitlings dyra för att man vill ha en icke tickande klocka som går rätt.

Har faktiskt ingen aning, men skulle gissa på att det har med just exaktheten att göra, istället för någon eventuellt energibesparing.

Måste nog erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar när du säger som du gör.
En mekanisk klocka så som tex en Rolex TICKAR om man lyssnar på den, det gör inte en med batteri i regel.
En dyrare mekanisk klocka SKA gå exaktare än billigare men det är tyvärr inte alltid så.

/Micke

uris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
frugan
McB skrev:
Breitling, Rolex, Omega mfl. tillverkar mekaniska urverk. Inga batterier och ingen elektronik, utan bara en avancerad mekanik som tar tillvara på rörelseenergi och använder den för att "vrida upp" urverket. Dock kan inte energin lagras någon längre stund, varför en klocka med mekaniskt urverk stannar efter 30-50 timmar utan användning/rörelse. Den måste sedan startas manuellt igen.

Sekundvisaren på ett sådant urverk må se ut som om den "flyter" fram, men så är inte fallet. Den rör sig lika hackigt som ett quartz-ur, fast med mycket mindre och snabbare "hack".

Du har ju helt i att sek.visaren "hackar" fram även på en mekanisk klocka. Men du har inte helt rätt vad gäller Breitling, Omega och Rolex mfl. Som jag har nämnt tidigare så finns det modeller som har Q-verk även hos dessa även om det inte är vanligt.

/Micke

uris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
frugan
Blade skrev:
De "officiella" klockorna ni talar om är egentligen inga klockor i den meningen att det är urverk i dem!

Det sitter en stegmotor i dem som hoppar ett steg för varje puls de får, denna puls kommer från en central med 1 puls/sek alternativt 1/0,5 sek beroende hur de är gjorda.
Gamla stämpelklockor fungerar på samma sätt fast de får en puls verje minut istället!!

:fakta

Jag kunde inte sagt det bättre och mer rätt.

/Micke

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har en mekanisk klocka som är "självuppdragande". Men tyvär så fungerar den inte längre, blev någon skada som skulle kosta 800kr att laga. Känns inte somatt det vore värt att lägga ut de pengarna på en Camel Trophy (ett relativt billigt mekaniskt ur).

Men iaf: Den hade en sekundvisare som flöt. Den gick ca tre minuter fel per vecka.

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
uris skrev:
...det så är centraluret "radiostyrt", dvs att den tar signaler från ett atomur i Frankfurt som styr klockan så den går exakt + att den sköter om sommar/vinter tid oxå./Micke

Om i skall fortsätta "besserwissandet" och ha lite lektion så här innan lunch kommer en utläggning om den riktiga klockan, atomuret som faktiskt är i Paris och inte i Frankfurt!

- Den svenska nationella tidsskalan UTC(SP) är en nationell realisering av den internationella atomtidsskalan UTC. UTC(SP) upprätthålls med hjälp av flera atomur, cesiumur och väteur, och jämförs kontinuerligt med de internationella atomtidsskalorna TAI och UTC (se nedan). Jämförelsen erhålls genom mätningar mot satelliter inom GPS-systemet via den Internationella Byrån för Mått och Vikt (BIPM) i Sèvres strax utanför Paris. Svensk lokal tid är UTC + 1 h under normaltid och UTC + 2 h under sommartid. Tiden för övergångar mellan normaltid och sommartid bestäms av Sveriges regering genom ett EU-direktiv.

Distribution av UTC inom Sverige sker via olika kanaler. Dels via UTC(SP) och de olika tidssynkroniseringstjänster SP erbjuder, men även via satellitsystem som GPS och långvågssändare som DCF77 i Tyskland.

Internationell tidhållning
Världstidsskalan UTC, som är basen för distribution av tid världen runt, är en kombination av två andra tidsskalor, TAI och UT1. Den internationella atomtidsskalan TAI räknas fram av den Internationella Byrån för Mått och Vikt (BIPM) som ett viktat medelvärde av tidsjämförelser mellan ca 230 atomur placerade vid ett 60-tal nationella laboratorier världen runt. Världstidsskalan UT1 är en dynamisk tidsskala framräknad genom observationer av jordens rotation och som är proportionell mot jordens rotationshastighet kring sin egen axel. UT1 följer med andra ord solens upp och nedgång, vilket inte TAI nödvändigtvis behöver göra.

Definitionsmässigt har UTC samma metrologiska egenskaper som TAI, d v s en atomtidsskala, men följer också jordens rotation inom en sekund genom att till UTC, vid behov, lägga till eller dra ifrån en s k skottsekund. Skillnaden mellan UTC och TAI är på detta sätt alltid ett helt antal sekunder och skillnaden mellan UTC och UT1 är alltid mindre än 0,9 sekunder. Detta är oftast tillräckligt vid navigering baserade på astronomiska observationer där UT1 används. Skottsekunder införs normalt i slutet av månaderna juni eller december efter beslut från IERS (International Earth Rotation Service).

Både TAI och UTC är s k virtuella tidsskalor eller "pappersklockor". Fysiskt realiseras UTC genom de olika nationella laboratoriernas tidsskalor, i Sverige genom UTC(SP). Det viktade medelvärdet innebär också att realiseringen av enheten för 1 sekund inte beror på en enda klocka. Detta är oerhört viktigt för kontinuiteten och stabiliteten i UTC. UTC står inte och faller med en enda klocka.

Tack för mig...

uris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
frugan
Esquire skrev:
Jag har en mekanisk klocka som är "självuppdragande". Men tyvär så fungerar den inte längre, blev någon skada som skulle kosta 800kr att laga. Känns inte somatt det vore värt att lägga ut de pengarna på en Camel Trophy (ett relativt billigt mekaniskt ur).

Men iaf: Den hade en sekundvisare som flöt. Den gick ca tre minuter fel per vecka.

Gå in till din urmakare och kolla med honom om det går att ta bort automatbryggan. Går det så kan du använda klockan genom att dra upp den ist. Det enda du måste tänka på om du inte vill bli överraskad med att klockan har stannat för dig mitt på dagen är att dra den flera gånger per dag.
Detta på grund av att fjädern som du drar upp inte har ett ytterfäste som sitter fast i fjäderhuset, utan släpar/släpper sitt läge när du har dragit upp den till en viss spänst. Detta för att du inte ska kunna dra av den när den automatiska uppdragningen funkar + att klockan går bättre/exaktare om det är så att verket får en jämn kraft hela tiden.

/Micke

uris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
frugan
Blade skrev:
Om i skall fortsätta "besserwissandet" och ha lite lektion så här innan lunch kommer en utläggning om den riktiga klockan, atomuret som faktiskt är i Paris och inte i Frankfurt!

- Den svenska nationella tidsskalan UTC(SP) är en nationell realisering av den internationella atomtidsskalan UTC. UTC(SP) upprätthålls med hjälp av flera atomur, cesiumur och väteur, och jämförs kontinuerligt med de internationella atomtidsskalorna TAI och UTC (se nedan). Jämförelsen erhålls genom mätningar mot satelliter inom GPS-systemet via den Internationella Byrån för Mått och Vikt (BIPM) i Sèvres strax utanför Paris. Svensk lokal tid är UTC + 1 h under normaltid och UTC + 2 h under sommartid. Tiden för övergångar mellan normaltid och sommartid bestäms av Sveriges regering genom ett EU-direktiv.

Distribution av UTC inom Sverige sker via olika kanaler. Dels via UTC(SP) och de olika tidssynkroniseringstjänster SP erbjuder, men även via satellitsystem som GPS och långvågssändare som DCF77 i Tyskland.

Internationell tidhållning
Världstidsskalan UTC, som är basen för distribution av tid världen runt, är en kombination av två andra tidsskalor, TAI och UT1. Den internationella atomtidsskalan TAI räknas fram av den Internationella Byrån för Mått och Vikt (BIPM) som ett viktat medelvärde av tidsjämförelser mellan ca 230 atomur placerade vid ett 60-tal nationella laboratorier världen runt. Världstidsskalan UT1 är en dynamisk tidsskala framräknad genom observationer av jordens rotation och som är proportionell mot jordens rotationshastighet kring sin egen axel. UT1 följer med andra ord solens upp och nedgång, vilket inte TAI nödvändigtvis behöver göra.

Definitionsmässigt har UTC samma metrologiska egenskaper som TAI, d v s en atomtidsskala, men följer också jordens rotation inom en sekund genom att till UTC, vid behov, lägga till eller dra ifrån en s k skottsekund. Skillnaden mellan UTC och TAI är på detta sätt alltid ett helt antal sekunder och skillnaden mellan UTC och UT1 är alltid mindre än 0,9 sekunder. Detta är oftast tillräckligt vid navigering baserade på astronomiska observationer där UT1 används. Skottsekunder införs normalt i slutet av månaderna juni eller december efter beslut från IERS (International Earth Rotation Service).

Både TAI och UTC är s k virtuella tidsskalor eller "pappersklockor". Fysiskt realiseras UTC genom de olika nationella laboratoriernas tidsskalor, i Sverige genom UTC(SP). Det viktade medelvärdet innebär också att realiseringen av enheten för 1 sekund inte beror på en enda klocka. Detta är oerhört viktigt för kontinuiteten och stabiliteten i UTC. UTC står inte och faller med en enda klocka.

Tack för mig...

Det är säkert som du säger om det inte är så att det numer finns fler atomur.

Men att det där skulle vara ett besserwisser uttalande vet jag inte. Låter mer som om ngn har kopierat en text någonstans ifrån :)

Men vad gör det, det är ju bara bra att veta hur det ligger till.

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
uris skrev:
Det är säkert som du säger om det inte är så att det numer finns fler atomur.

Men att det där skulle vara ett besserwisser uttalande vet jag inte. Låter mer som om ngn har kopierat en text någonstans ifrån :)

Men vad gör det, det är ju bara bra att veta hur det ligger till.

Hehe, inte har jag tagit det från skallen i alla fall...
Med Besserwiss menar jag att jag rättade dig när du sa Frankfurt när det faktiskt är Paris!
"Märka ord" är ett annat uttryck!!

uris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
frugan
Chronic skrev:
Min Omega Seamaster går 1 min för fort om dagen och tickar...

Din klocka går för mycket för fort. Är klockan gammal? Hur lång tid är det sedan den var inne för en rengöring? Om den någon gång är det.

Är det längre än 4-5 år sedan så kan det vara dags att lämna in den för en genomgång. Man måste göra det med jämna mellanrum annars går grejerna sönder. Jag brukar jämföra det med en bil. Du väntar ju inte med att byta olja i bilen tills motorn inte går runt pga att oljan är för trög.

Är det inte så länge sen som den utsattes för en rengöring eller att klockan inte är så gammal så kan det räcka med att rucka den.

/Micke

uris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
frugan
Blade skrev:
Hehe, inte har jag tagit det från skallen i alla fall...
Med Besserwiss menar jag att jag rättade dig när du sa Frankfurt när det faktiskt är Paris!
"Märka ord" är ett annat uttryck!!

Är du säker på att det inte finns ett i Frankfurt oxå då. Eller om det har funnits ett där? Som sagt jag är inte säker, men det är det jag har fått höra av bla säljare på Junghans som är stora på radiostyrda ur.

/Micke

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...