Veckans problem v48 (OT)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
UrbanTiger skrev:
Om det är samma punkt som avses så har man ju faktiskt bara dubblat frekvensen och resultatet borde isåfall bli att man får en annan våglängd, LR :rolleyes:
Jag har min subbas ganska nära en av fronthögtalarna. Om jag förskjuter fasen på subban pi radianer så "förvinner" ljud ifrån ljudbilden. Antar att det är samma sak här. Blir energin värme kanske?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
UrbanTiger skrev:
Nu har du ju inte exakt samma punkt längre, LR ?
Om du istället kopplar två slutsteg till samma högtalare och matar dom med en sinusvåg med 180 graders fasförskjutning så kommer väl i såfall högtalaren att vara tyst :va

I verkliga livet kommer väl förstärkarna all säga plip & plopp så har man brännt dom...............

:fyllisar :fyllisar :fyllisar :fyllisar :fyllisar
Tror jag förstår din poäng. I så fall är det en kuggis ändå alltså?

Men om vågorna alstras exakt i samma punkt (eller oändligt nära), så tycker jag att de borde släckas ut. Frågan är bara vart energin går över till värme.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nu är jag ingen fysiker, men kan det inte vara så här då: Ingen våg alstras eftersom fasförskjutningen gör att de tar ut varandra precis som två motriktade krafter gör. När vi skruvar igen ett skruvstäd så kommer två krafter att verka mot varandra ända tills vi skruvar upp det igen. Det utförs däremot inget arbete i ett igenskruvat skruvstäd. På samma sätt utförs inget arbete i punkten med de "motriktade" vågrörelserna. Äh, nu var vi tillbaka från början igen, tror stånkan hade rätt i inlägg 23 ändå...

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Varför skulle samma utbredningsriktning ha något med vart vågkällorna är placerade? Finns inget i frågan som påstår att vågkällorna ligger i samma punkt. Men eftersom de har samma hastighet, amplitud, ligger i exakt motfas och släcker ut varandra så spelar det ingen som helst roll vart de ligger, bara de ligger på en jämn våglängds avstånd.

Mitt svar är som det redan sagts i tråden. Energi försvinner inte. Den omvandlas. I detta fall borde det bli värme.

Edit: Skrev för lite...

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Zormin skrev:
Varför skulle samma utbredningsriktning ha något med vart vågkällorna är placerade? Finns inget i frågan som påstår att vågkällorna ligger i samma punkt. Men eftersom de har samma hastighet, amplitud, ligger i exakt motfas och släcker ut varandra så spelar det ingen som helst roll vart de ligger, bara de ligger på en jämn våglängds avstånd.
De måste ligga i samma punkt för att totalt släcka ut varandra. Men kikar man bara längs en viss linje så är det precis som du säger, det räcker med att avståndet mellan dom är 180 grader + x antal våglängder.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...