Vegan, Vegetarian och.. Köttätare?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
GuW skrev:
Jag har ända sedan jag var väldigt liten varit delaktig i att mata dom små djuren samt slakt och styckandet av det kött jag äter.
Jag vet att dom djuren har mått bra när dom har vuxit upp, och att slakten har gått rätt till.

Det låter bra, massindustrin är något helt annat.

Kerplunk skrev:
Värst är grabbiga killar som för sitt liv inte kan förstå hur man kan avstå från kött.

Det är lätt att vräka ur sig saker när man inte har koll på vad man bidrar till, inget konstigt med det, ifall de såg några av reportagen skulle en del av dom inte vilja äta kött på ett tag.
 

Zita

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2005
Ort
Västerås
Hoj
cbr 600f -97
War-psycho skrev:
Jag är militant anti-vegan.

Jag äter både veganer & vegetarianer. :)

Jaså...Är du säker på att du får i dig alla näringsämnen då? Jag menar, det är väll inte en fullvärdig kost... :tungan
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
GuW skrev:
Jag har ända sedan jag var väldigt liten varit delaktig i att mata dom små djuren samt slakt och styckandet av det kött jag äter.
Jag vet att dom djuren har mått bra när dom har vuxit upp, och att slakten har gått rätt till.
Dessutom har jag bekanta som har jobbat på slakteriet här i stan, och jag litar på att alla oseriösa djurhållare sorteras bort av slakterier i sverige, därför köper jag bara svenskt kött.
:tummenupp

GuW skrev:
Det kallas sjuk perversion!
Hm undrar om den benämningen går hem hos alla de som äter upp "skorpan" på fiskpinnen först bara för att få se den lille pinnen naken. :lol
Fiskpinneister kanske?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kerplunk skrev:
Jag drabbas rätt ofta av detta, även om jag inte är en militant vegan och inte gör någon stor grej av att jag är vegetarian. Värst är grabbiga killar som för sitt liv inte kan förstå hur man kan avstå från kött.

Jag kan för mitt liv inte heller förstå varför man avstår från kött, men om jag hamnar mitt emot en som bara har sallad/bönor på tallriken lyfter jag inte ens ett ögonbryn, möjligen när jag för tionde gången ser en tallrik utan kött på, och då frågar jag möjligen "äter du aldrig kött?" AV REN NYFIKENHET!

Ofta får man då till svar en hel föreläsning om att kött inte bryts ner i människokroppen utan ligger och ruttnar i tarmarna, och att alla köttätare har ruttnande lik i sig.

Det är dom människorna jag inte tål.

Människor som svarar, "Näe, jag har valt bort kött ur min kost" eller "näe, jag är vegetarian" dom respekterar jag.

Det gäller för övrigt alla andra fanatiker också, religiösa, politiska, idrottsliga, eller musikaliska...
Dom får vara fanatiska anhängare av vad dom än vill, tills dom börjar pracka på mig argument.
Jag har inga problem med att umgås med en hårdrockare, eller pingstvän, bara dom inte ska omvända mig hela tiden.

Dessutom bor jag i staden som har drabbats hårdast av fanatiska grönsaksätare, Umeå, och jag bodde dessutom väldigt nära slakteriet...
Det kan ha bidragit till att jag har träffat fler puckade grönsaksätare än genomsnittet, jag respekterar fortfarande dom som respekterar mig och mina matvanor.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
War-psycho skrev:
Jag är militant anti-vegan.

Jag äter både veganer & vegetarianer. :)


:yoparty

Precix ...

Militant animaliker kallas det för ......
:fatta!
Jag sparkar omkull alla saladsbord jag ser....

Som en ren motpol till dessa veganer .....
:va
Fast igentligen äter man ju gräs ,,,
Förädlat gräs... Å då är man ju Vegan :)

Lr
 

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
stadens namn
Hoj
?
zoddri skrev:
Vi började diskutera detta under lunchen idag och kom inte fram till nåt vettigt.
Vad är den korrekta termen för en person som endast väljer bort vissa typer av mat på grund av smaken och inte några moraliska grunder? Köttätare och allätare var de vanligaste förslagen men finns det nån allmän term för detta som kan användas? :confused:

Gourmet kanske passar.
 

boostofta

Nybörjare....
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Skåne och lite mer i Gbg
Hoj
Ingen just nu
Mina föräldrar är bönder, det jag har växt upp med är långt ifrån det som vissas på TV. Av naturliga skäl umgås och träffar jag mycket bönder. Min syster gick Lantbruksskolan och vill bli Bonde. Har aldrig sett något av det de visar på TV.
Men jag förstår att det händer, det finns många gammla människor eller har funnits, som inte orkar med att ha djur. De ska så klart inte ha det heller. Vet dock inte var de håller hus.

Ska jag vara ärlig hade jag hellre varit ko på en gård i Sverige, än gammal på ett ålderdomshem. Varför?? För jag har sett på TV hur hemskt det är där.
Kan iofs inte minnas att min Farfar hade det så hemskt. Eller att min andre syster som jobbat där lite på sommrarna berättat att de skulle vara så hemskt.

Jag är dock emot långa transporter, det är de flesta bönder oxå, problemet är att för att få lite ekonomi i lantbruket säljer man djuren till de som ger bra service och betalar bra ,eller ja betalar överhuvudtaget. för det mesta vet man vilket slakteri djuren kommer till. Men en del uppköpare säljer vidare till oseriösa som transporterar grisar för slakt i Polen. köttet ska sedan hit till svenska affärer. Detta är lönsamt....
Men hur kul är det för djuren och hur bra är det för miljön?

Har ett par polare, tjejer, som är vegeterianer, det är nästan alltid de som gör nummer av att de inte äter kött. Blir galna om man skär en veggopaj med samma kniv som man delade köttet med osv. Måste ha en separat grill och sånt, drygt.
Jag gillar att diskutera och de resulterar ofta i långa sega samtal. Till vilken nytta, vi vet ju var vi har varandra och för de mesta funkar det.

Låt folk äta vad de vill, och ta alla dokumentärer oavsett vad det handlar om med en stor nypa salt. Tänk på att skandaler säljer och det är det som gör att man får karriär som journalist verkar det som.....
 

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Ort
MeadowsCottage - Street of the Hawk
Hoj
Sjösala Rotterdam
KGK skrev:
Är lite annorlunda idag med massindustrin och missförhållandena som finns idag, hav som är utfiskade osv., historiker menar att man förr inte åt så mycket kött, idag har det gått till överdrift.

Säg det till vargarna, örnarna, falkarna, gammelgäddorna.
Det gör nog rätt ont att bli uppäten medans man lever.

Men visst måste vi se till att djuren behandlas väl.
Och visst är det bra att det finns de som inte äter kött.

Kerplunk skrev:
Det är ju som att säga att människan har krigat i miljaders miljoners år, så varför sluta? :va

Det argumentet håller liksom inte..

Ok men är det inte svårt att få en varierad kost utan kött?
 
Nyheter
GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

Top