Vegas video tråden!

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld
SuperMicke skrev:
Tack för svar. Det visade sig att jag hade avinstallerat programvaran till kameran och det funkade inte så bra då...

En till dum fråga:
Hur gör jag för att speeda upp eller köra slowmotion på ett klipp?

Har även för mej att man kan hålla nere ctrl och dra ut klippet för att speeda upp, dra ihop för att sakta ner.

/Patrik

tate

Hybris
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
R6
Håller på att bli tokig, får inte till detta med att lägga in en textremsa uppe på filmsekvensen.

Har gjort enligt anvisningarna, lagt texten på egen stapel, satt bakgrunden i properties RGBA till 0000. Men det vägrar att funka? syns ju inte ens när man väljer svart bakgrund.

Bifogat

• vegAS.JPG
    vegAS.JPG
    79.5 KB · Visningar: 69

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld
tate skrev:
Håller på att bli tokig, får inte till detta med att lägga in en textremsa uppe på filmsekvensen.

Har gjort enligt anvisningarna, lagt texten på egen stapel, satt bakgrunden i properties RGBA till 0000. Men det vägrar att funka? syns ju inte ens när man väljer svart bakgrund.

Du måste lägga text-stapeln ovanför film-stapeln. Tänk dej att "staplarna" är overhead papper, om textstapeln har genomskinlig bakgrund så ser du filmen bakom, men om du har filmen överst så syns ju inte texten bakom.
Alltså, ta textstapeln och dra den ovanför filmstapeln och släpp, viola så har du text... :tummenupp

tate

Hybris
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
R6
Patrik skrev:
Du måste lägga text-stapeln ovanför film-stapeln. Tänk dej att "staplarna" är overhead papper, om textstapeln har genomskinlig bakgrund så ser du filmen bakom, men om du har filmen överst så syns ju inte texten bakom.
Alltså, ta textstapeln och dra den ovanför filmstapeln och släpp, viola så har du text... :tummenupp

Ok så den skall ligga uppepå, det har jag gjort men jag får inte baggrunden att bli transparant? Även om jag dragit bakgrunden till 0000 på alla skalor? Vad är det för fel jag gör nu då?

Bifogat

• vegas111.JPG
    vegas111.JPG
    133.8 KB · Visningar: 51
Last edited:

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld
tate skrev:
Ok så den skall ligga uppepå, det har jag gjort men jag får inte baggrunden att bli transparant? Även om jag dragit bakgrunden till 0000 på alla skalor? Vad är det för fel jag gör nu då?

Dra ner denna i botten :)

"Edit" funka ju inte att ladda upp bild :confused:

Dra ner stapeln för "background color" i botten, alltså mot "shackrutorna"

Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Hallå..ska precis sticka ut å köpa vegas... :hihi vilken version ska jag "kolla" efter?

KTMare

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2004
Hoj
ingen nu
Ändra speed

Hej
Hur ändrar man ljudets speed då? ändrar man fatren på klippet så följer ju inte ljudet med. Eller det kanske inte funkar.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
KTMare skrev:
Hej
Hur ändrar man ljudets speed då? ändrar man fatren på klippet så följer ju inte ljudet med. Eller det kanske inte funkar.

Högerklicka på ljudet som du vill speeda upp och välj properties.

Sedan väljer du classic och då kan du ändra längden på klippet.

Kryssa i lock to strech rutan oxå.

Bara att prova dig fram som med allt annat i vegas.

Bifogat

• vegas.jpg
    vegas.jpg
    99.5 KB · Visningar: 49

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
Har precis hrhrmm köpt Vegas Video för att jag blev tipsad här.
Vilket program, superbra!

Windows Movie Maker -> :arsele

Det är ungefär som att jämföra Corel Draw med Paint.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Varför har jag missat den här tråden??? Den här måste jag ju prenumenera på. Kan troligtvis tillföra ett och annat också.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Slängde in en .avi i Vegas 6 men det verkar inte klara filen? Bara ljudspåret visas i redigeringen. Samma sak i tidigare versionen Vegas 4.

Filmen kan jag titta på utan problem, den funkar i Premiere och i Pinnacle.

Filmad med en vanlig fotodigitalkamera. Klarar inte Vegas 6 avi?????

Finns det några gottiga plugins man MÅSTE ha?

Hjälp

film5ai.jpg

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Samma probs för mig i 6an. avi. filerna vill bara inte :brinnerup

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld
WestW skrev:
Ingen med svar varför avi inte funkar?

De flesta digitalkameror sparar bilder som JPEG, när man filmar med en digitalkamera sparas filmen i en form av MPEG som bygger på samma komprimering som just JPEG. Varför den får filändelsen .avi har jag aldrig fattat. AVI är en okomprimerad form och tar upp en massa plats, DIVX och XVID filmer har oftast filändelsen .avi men är egentligen en form av MPEG (MPEG4 om jag inte missminner mej). Anledningen är förmodligen för att windows mediaspelare ska spela upp den när man dubbelklickar på den (DIVX kom ju till på win98 eller win95 tiden.).

Just digitalkamerans .avi format (som egentligen då är MPEG) använder kanske någon codec som inte är registrerad i VEGAS(!?).

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Patrik skrev:
De flesta digitalkameror sparar bilder som JPEG, när man filmar med en digitalkamera sparas filmen i en form av MPEG som bygger på samma komprimering som just JPEG. Varför den får filändelsen .avi har jag aldrig fattat. AVI är en okomprimerad form och tar upp en massa plats, DIVX och XVID filmer har oftast filändelsen .avi men är egentligen en form av MPEG (MPEG4 om jag inte missminner mej). Anledningen är förmodligen för att windows mediaspelare ska spela upp den när man dubbelklickar på den (DIVX kom ju till på win98 eller win95 tiden.).

Just digitalkamerans .avi format (som egentligen då är MPEG) använder kanske någon codec som inte är registrerad i VEGAS(!?).

Har provat ett 20 tal olika avi filmer från nätet och ingen funkar i Vegas 6. Kan ju inte bero på codec eller liknande då va? Drog slutsatsen att avi funkar helt enkelt inte i Vegas 6.

Tips på bra program som gör om avi till mpeg med bibehållen kvalitet. Tack

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
En grej som jag kom att tänka nu när vi började prata om olika format, är att man inte kan spara filmerna i mpeg format. Jag måste registrera och hålla och serialnummret är ogiltigt osv...

Är det någon som kommit förbi detta och kan spara i mpeg? Just nu sparar jag i .wmv.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Har precis installerat vegas 6 och har inte hunnit testa så mycket , men avi filerna funkar som vanligt för mig iallafall.Inget strul.

För att rendera i mpeg format så måste man regga sig, det finns att ladda ner för det oxå.Ska testa det lite senare.

I övrig så ser det ju precis ut som 5:an ,får väl leka runt lite och se om man hittar några nya funktioner.

Har testat att rendera nu i både avi och mpeg-2 och det funkar fint.
Media manager är ett av dom nya inslagen,vet inte riktigt vad det är tänkt att va till men det får man utforka närmare.

Vegas 6 känns stabilt.

Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
P@trik skrev:
Har precis installerat vegas 6 och har inte hunnit testa så mycket , men avi filerna funkar som vanligt för mig iallafall.Inget strul.

För att rendera i mpeg format så måste man regga sig, det finns att ladda ner för det oxå.Ska testa det lite senare.

I övrig så ser det ju precis ut som 5:an ,får väl leka runt lite och se om man hittar några nya funktioner.

Har testat att rendera nu i både avi och mpeg-2 och det funkar fint.
Media manager är ett av dom nya inslagen,vet inte riktigt vad det är tänkt att va till men det får man utforka närmare.

Vegas 6 känns stabilt.

Har ACEMega codec pack installerat kanske är det som ställer till det i Vegas. Men det konstiga är att en kompis har samma problem med avi :va

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...