Veidec Trophy på tv 4+

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Cool "presskonferens", gott om journalister som var med... Cralle och Jimmy som var sådana vänner ifjor, men nu verkar de inte riktigt gilla varandra.
Cralle med all sin erfarenhet borde kanske varit lite mognare, inte särskillt snyggt att jubla över Jimmys krasch.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
NU var det ju så att Cralle signalerade till depåpresonalen. Att det såg ut som en segergest beror väl på att spänningen släppte en smula... Hoppas nu bara att protesterandet inte blir en vana för roadrejsarna, för det förtar lite av det roliga. Bilfjantar kan hålla på så.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
JAG hoppas att roadrejsarna ska lära sig att bete sig som stora pojkar. Reglerna MÅSTE följas och felaktiga domslut MÅSTE diskuteras.

Visst är det synd att det var Jimmy som var tvungen att protestera mot den aktuella gulflagg-situationen, men ingen annan hade ju stake nog till det.

Cralle beter sig, enligt mig, synnerligen osportsligt i sammanhanget när han håller på och snackar skit om Jimmy hela tiden. Det är bara en av dem som gjort något fel och det är inte Jimmy. Att gå och tjura för att man blivit bestraffad för ett regelbrott är bara löjligt.

Egentligen ska Cralle vara jävligt glad som fick några poäng över huvudtaget i den aktuella tävlingen eftersom han i bästa Rossi-maner fick två specialdesignade domslut emot sig till skillnad från Nilsson som i enlighet med reglementet blev diskad. Hans kommentar var förresten något i stil med att 'Jag vet att jag gjorde fel och bestrider inte domarnas beslut....' men han var tydligen rätt förvirrad över att boekn bara gällde vissa i fältet.

Om man begår ett regelbrott och blir bestraffad så kan man ha stake nog at ta sitt straff utan gnäll och be de som drabbats om ursäkt. Eller som Pelle sa efter A-torp "Jag blev fanimej diskad du! Jag var så jävla säker på att jag var förbi innan gulflaggen....." Vad mer ska han säga? Nästa tävling var det ju dags för en ny bottenstrid :)

Steelbeek

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2003
Hoj
Vespa 150 Sprint -68
Jag skulle vilja berätta lite vad det var som hände vid den där gulflaggssituationen på Gälleråsen, det är mycket skitsnack hit och dit men alla vet ju inte vad som egentligen hände. Före den svängande gulflaggen skall det visas en stillahållen gulflagg för att varna om den väntande "faran", på gälleråsen är posteringen före tröset kurvan längs depåräcket på vänstersidan. I den aktuella situationen så syntes inte den flaggan pga alla depåtavlor, detta var tidigt i racet så alla tavlor var ute nästan samtidigt. Cralle låg och jagade ikapp Jansson och kom in i hans slipstream ner mot tröset och gav sig fan på att bromsa om honom, när han gick ur slipstreamen och bromsade så såg han den svängande gulflaggen, men eftersom han bromsade så mycket senare än Jansson för att komma förbi så fanns det ingen chans att bromsa hårdare än vad han gjorde, alltså körde han förbi på gulflagg. Detta reparerade han direkt genom att släppa förbi Jansson. Efter racet så blev det protester på den situationen, domarna tittade då på filmerna från ombordkamerorna på Cralles och Lindens hojar samt från dom stationära kamerorna som TV4 hade, på ingen av filmerna syntes den stillahållna gulflaggen på rakan, därför dömde domarna som dom gjorde(500kr i böter). Om detta var rätt eller inte vet jag inte, bevisligen hade inte funktionärena kunnat visa flaggan på ett sätt så att den syntes... Att Cralle sen körde om i tröset på svängande gulflagg är det inget snack om, men hade han gjort det om föregående flagga synts? Tror inte det va! Kontentan av det hela blev ändå att han fick ett hårt straff, om detta är rätt eller fel är upp till var och en att avgöra, men en sak är klar: det var inte Cralle som klantade sig, det var funktionären/tävlingsledningen eller vem det nu är som har kommit på positionen på flaggposteringen. Och om Jimmy nu gjorde sin vädjan till Svemo för att värna om säkerhet/regler så undrar man varför han inte protesterade mot Jansson som körde om Cralle på samma gulflagg varvet efter?????

Stålis
En av Cralles mekar

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Steelbeek skrev:
Och om Jimmy nu gjorde sin vädjan till Svemo för att värna om säkerhet/regler så undrar man varför han inte protesterade mot Jansson som körde om Cralle på samma gulflagg varvet efter?????

Jag vet, jag vet! För att Jansson inte kör lika fort som Cralle och därmed utgör en mindre fara för funktionärerna! Visst?

Nåja, det känns lite som att ödet sa sitt i finalen.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Det som gör att jag inte är speciellt benägen att hålla med Cralle i sammanhanget är egenligen bara käftningen som blivit efteråt. Det är den som jag tycker är tråkig.

- På Åsen har den flaggan skördat många offer bara på de tre år jag varit aktiv. Dock har det bara varit varningar eller diskningar som gällt med varningar vid några tillfällen, men oftast diskningar. Vi lyckades på Bikeweek förra året få dem att flytta flaggan lite men det gjorde bara at den var svår att se i stället för skitsvår. Det är ett problem som arrangören borde fixa - varför inte ta upp flaggan i "tornet" tex?

- Vem hitta på något så löjligt som 500kr i böter? Reglementet borde ses över. Ett sånt domslut bör det protesteras emot. På Jansson fanns det ju aldrig något domslut att att överklaga om jag har förstått det hela rätt och protesttiden löper väl ut 30 minuter efter målgång va? Kan man protestera/överklaga ett icke fattat domslut?

- Tyvärr är flaggan skitdåligt placerad och tyvärr får de aldrig tummen ur att flytta den permanent, men faktum är ju att vi som förare är skyldiga att veta var flaggisarna står och att vara uppmärksamma på dom. Finns ingenstans som jag stirrar så hårt på som den fläcken på Åsen bland tavlorna som kan kryddas med en flagga emellanåt.

Jag tycker faktiskt att Cralles snygga beteende gentemot Jansson rättfärdigar att han inte blev diskad utan fick tidstillägget, böterna var aldrig annat än ett skämt. Då kunde man ju nöjt sig med en varning som det så vackert heter...

Då kvarstår bara frågorna:
Finns det verkligen utrymme i reglementet för tidstillägg i stället för diskning om man rättar till det. Jag tycker att det borde det men vad säger boken?
Varför ska folk hålla på att snacka skit om Jimmy hela tiden? Jag vet inte exakt hur hans vädjan har formulerats, men att ifrågasätta ett sådant straff som det från början var frågan om tycker jag är helt rätt.

Så sent som förra året blev en av de nu aktiva förarna i Veidec diskad från hela tävlingen när han under kval missade flaggan på rakan och sen körde omkull när han kom ner till Trösen. Han hade ju inte heller sett flaggan? Skulle han inte ha fått 500 kronor i böter eftersom han avsiktligt körde hojen rakt ut i lecan istället för att pröva att bryta ner och risker att träffa någon av funktionärerna?

edit/Ämnet har diskuterats förut här...
http://www.sporthoj.com/forum/showt...Cralle AND Nilsson AND gulflagg*&pagenumber=1

Last edited:
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...